Hej! Ny här men har läst på forumet ett tag. Köpt hus från 39 och skulle måla om ett rum. Jag fick då för mig att plocka bort gipsen (som visade sig vara tändskydd) framför murstocken (som används till pellets och kakelugn). Jag hade kollat hur den såg ut på vinden först för att se vad som väntade men det såg inte riktigt ut som väntat.
bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu undrar jag hur jag ska fixa till detta snyggt så både jag, tjejen och sotaren blir nöjda?
Kan man lämna kvar den lilla tegeldelen om man lägger på ny puts?
Vad ska man renovera med? Förklara gärna för en femåring.

Sist undrar jag, hur roterar man bilderna? Ser bra ut på burken men så fort man laddar upp blir de liggandes...

Tacksam för alla tips!
 
bilderna går inte att ladda upp, försök att lägga in dom igen :confused:
 
roland53 skrev:
bilderna går inte att ladda upp, försök att lägga in dom igen :confused:
Det var skumt, ploppar upp hos mig. La dem på imgur sålänge:

http://imgur.com/a/u06dG
 
Det är ett krav att fogarna är täta,och troligen krävs det att murstocken är putsad
 
Står nu och knackar bort den gula färgen. Verkar som det är någon slags skiva av puts. Är det någon mening eller kan man bara putsa rätt över? Det sitter en del lim på som fäste mot tändskyddet.
 
Art Dekis skrev:
Står nu och knackar bort den gula färgen. Verkar som det är någon slags skiva av puts. Är det någon mening eller kan man bara putsa rätt över? Det sitter en del lim på som fäste mot tändskyddet.
Sotarna gillar inte någon beklädnad på murstocken typ gips eller annat skivmaterial,knappast tapeter heller,dom vill se om muren har sprickor vid kontroll
Det bästa är puts,går att göra snyggt med slamning /borstning
 
Elkludde skrev:
Sotarna gillar inte någon beklädnad på murstocken typ gips eller annat skivmaterial,knappast tapeter heller,dom vill se om muren har sprickor vid kontroll
Det bästa är puts,går att göra snyggt med slamning /borstning
Det jag undrar är om man kan slänga på puts över cement/puts-skivan (som har gul färg) eller om man ska knacka bort allt?
Sitter med hammare och mejsel nu. Är det risk att man skapar mer problem med detta?
 
Du får bättre fäste att putsa på tegel än cementskivan.
Denna skiva är ju fäst i väggen och kanske kan lossa?
 
roland53 skrev:
Du får bättre fäste att putsa på tegel än cementskivan.
Denna skiva är ju fäst i väggen och kanske kan lossa?
Den verkar sitta rätt på teglet och sitter hårt, väldigt hårt. Det kanske sitter murbruk emellan?
 
Art Dekis skrev:
Det jag undrar är om man kan slänga på puts över cement/puts-skivan (som har gul färg) eller om man ska knacka bort allt?
Sitter med hammare och mejsel nu. Är det risk att man skapar mer problem med detta?
Som jag skrev innan sotaren kommer troligen inte att godkänna annat än puts på tegel för kontrollens skull. men sen kan det skilja på sotare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.