Och då till frågan hur man får dit spottarna snyggt. Ska blåsa ut köket och sätta in nytt. Tänkte sätta en täckskiva under skåpen (Ikea) och sätta dit spottar med 14mm djup. Sen fräsa in en kanal för sladdarna. Spottarna kommer nog att vara 10 w. Hur tätt sätter man dom?
Sen är frågan om transformatorn: vart gör man av den? I/över/under skåpet? Hur har ni gjort för att få det smart och snyggt?
Är det något annat man bör tänka på innan man börjar?
/Dette
 
Vi drog alla kablar innan skåpen hängdes upp. Transformatorn sitter i ett av överskåpen, men kan gömmas vid sidan bakom en täcklist om inte avståndet blir för stort.
/U
 
Någon som har tips på bra downlights att använda under väggskåpen i kök? Tror att jag vill ha ett system med en lättillgänglig touchdimmer likt det som Marbodal erbjuder, se bild.

3.jpg

Kan tänka mig att det blir onödigt dyrt att handla av Marbodal.
 
Vi placerade våra spottar enligt följande:
En spott rakt ovanför mitten på varje sektion (diskmaskin, skåp eller låda)
Exempelvis i sektionen där vi har diskbänk finns följande skåp:

60cm diskmaskin -> spotten sitter cc 30cm
40cm lådsektion -> spotten sitter cc20cm
80cm dubbelskåp för diskho -> cc40cm
40cm lådsektion -> spotten sitter cc20cm

Spottarna sitter inte med samma mellanrum men helheten blir snyggare.


 
ginnfilt skrev:
Någon som har tips på bra downlights att använda under väggskåpen i kök? Tror att jag vill ha ett system med en lättillgänglig touchdimmer likt det som Marbodal erbjuder, se bild.

[bild]

Kan tänka mig att det blir onödigt dyrt att handla av Marbodal.
Igen, kolla upp Hide á lites utbud. Väntar på transformatorn med touchdimmer. Tänkte ha min strömbrytare som en liten platta under överskåpet.
/Dette
 
Hm, blandade ihop trådarna.. :D

Såg att jag själv drog igång tråden. Har då hittat min lösning via Hide á lite...
Kolla upp deras spottar med transformatorn med touchdimmer. Har inte monterat än då inte allt har kommit men det ska nog bli bra.
/Dette
 
Hej,

Har hittat en bra inbyggnads spott från Nordlux (www.nordlux.dk) model Mini Down inbyggnads djup 14 mm. Finnas att köpas hos Bauhaus och såg dem också på K-Rauta, kosta 89 kr st.
Alternativ till Toch dimmer trafon som ni talar om har tidigare i tråden är Dimmer Trafon med trådlös knappsatts från Jula, trafo med dimmer 429 kr (105w) och slav trafo om man har fler lampor eller större avstånd än 2 m kostar 229 kr.

Peter
 
Som jag skrev i en anna tråd. Vi fällde in spottar och uttag direkt i skåpbotten sen lägger man på ett hyllplan längst ner ovanpå 35mm klossar som botten. Då får man en "förhöjd botten" inuti skåpet som innehåller, eldosor för uttag kopplingssladdar , transformatorer luft för kylning osv. Utifrån är det inget som sticker ut under! När man öppnar dörren så ser man hur skåpbotten är flera cm tjock om man säger så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.