HansR skrev:
Anders D skrev:
Det låter bra med 1 SEK/kWh. Den el du använder i din egen byggnad är sannolikt mer värd så det är bra att i alla fall fundera på hur du kan öka din egensnvändning.
Låter bakvänt att öka sin egen elförbrukning för att den är mer värd men jag förstår ditt resonemang.
 
Jag misstog "listtäckning" för att vara samma som "Bandtäckning".
Då skulle jag helt klart satt anläggningen på logens eternit-tak istället.
 
Anders D skrev:
HansR skrev:
Låter bakvänt att öka sin egen elförbrukning för att den är mer värd men jag förstår ditt resonemang.
Nja jag menar inte att du ska öka din totala elanvändning utan din egenanvändning av den genererade solelen.
 
Sant. Nettodebitering har också förordats.
Men hela regeringens proposition bygger på antagandet att nettodebitering är i strid med EU-reglerna.
Att kräva nettodebitering förefaller mig därför ganska fruktlöst.
Och kanske också kontraproduktivt. Det skulle innebära att förslaget skulle rivas och en ny utredning påbörjas, vilket lär ta lång tid.
 
Fast granskar man utrednings källor angående EUs ställningstagande så baseras dessa på muntliga källor och utredningen har inte ens antecknat vilken person på vilken avdelning inom EU man fått detta besked av.
 
Angående placeringen:

Vad är anledningen till att du inte vill ha dem på boningshuset med listtaket? Är det estetiska skäl?

Annars är ju söderläge att föredra då det genererar mest el.
 
HansR skrev:
Fast granskar man utrednings källor angående EUs ställningstagande så baseras dessa på muntliga källor och utredningen har inte ens antecknat vilken person på vilken avdelning inom EU man fått detta besked av.
Men visst får man intrycket att man har tagit det som utgångspunkt och bitit sig fast i det antagandet?
 
OlaAnd skrev:
Angående placeringen:

Vad är anledningen till att du inte vill ha dem på boningshuset med listtaket? Är det estetiska skäl?

Annars är ju söderläge att föredra då det genererar mest el.
Enbart estetiskt men är detta det mest optimala läget, så får det bli så anser vi båda!
Maskinhallen ligger närmare träden och då får vi mer skugga på det taket, vilket förordar boningshuset.
 
OlaAnd skrev:
Men visst får man intrycket att man har tagit det som utgångspunkt och bitit sig fast i det antagandet?
Jag misstänker att det var bestämt innan utredningen att man skulle hamna i denna stödmodell. Det blir enklare att justera nivån på stödet med den föreslagna modellen.
 
HansR skrev:
Jag misstänker att det var bestämt innan utredningen att man skulle hamna i denna stödmodell. Det blir enklare att justera nivån på stödet med den föreslagna modellen.
Precis. Och jag personligen tycker att den är ganska elegant.

Hur som helst tror tror att man kan utgå ifrån att en nettodebiteringsmodell inte kommer att införas.
 
OlaAnd skrev:
Precis. Och jag personligen tycker att den är ganska elegant.

Hur som helst tror tror att man kan utgå ifrån att en nettodebiteringsmodell inte kommer att införas.
Det är en alldeles för krånglig modell som bygger på att det finns nog med skatt kvar att dra av för anläggningsägaren.
 
Anders D skrev:
Kan du förklara med ett enkelt räkneexempel?
Tyvärr blir aldrig det enkelt och mycket beror på vilken indata man använder.
Med med nettodebitering spara du in elpriset du betalar för den el du köper, energiskatten, momsen på elpriset och energiskatten, den rörliga delen av nätavgiften samt momsen på denna för varje kWh du genererar.

Med den föreslagna modellen gäller ovanstående för den delen du använder medan du får skatteavdraget för den el du matar in på elnätet.
Om du långsiktigt kan få en hög ersättning för elen du säljer är den föreslagna modellen lönsammare men jag, och många med mig, tror att de höga ersättningarna kommer hamna på spotpris inom något år och då är nettodebitering bättre.
 
Anders D skrev:
Har läst lite om microinverters men fått den uppfattningen att de inte skulle ha samma hållbarhet som vanliga inverters. De skulle även fördyra anläggningen med ökad kostnad.
Plåttak har vi ingen, utan maskinhallen består av eternit tak och boningshuset av listtäckning.
Ja anläggningen blir dyrare och det krävs ganska komplicerade skuggningsproblem för att dessa ska löna sig.
Sen skulle jag aldrig personligen sätta den del av systemet som sannolikt har kortast livslängd under modulerna så dessa måste tas bort vid byte om det ens är möjligt att byta dem på ett enkelt sätt.
 
  • Gilla
Anders D
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.