Skall sätta upp ett räcke i trappen, är det någon som har några bra tips på hur göra för att det ska bli stadigt? Jag tänker närmast på infästningen i golvet av stolparna. Jag vill helst slippa ha ett par långa stolpar upp till tak, vilket iofs skulle bli stadigt och rejält, men vi tycker inte att det är snyggt. F.ö. bara jag och min fru i huset, så inga barn att oroa sig för :)
Någon med några förslag? 1388919646020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser det ut under golvet? Jag antar att du har någon regel under du kan skruva i och det bästa är väl att ha en liggare underst som du ställer stolparna på. Du kan ju då skruva stolparna i liggaren underifrån och sedan skruva liggaren genom golvet ner i regeln. Du bör ju sedan fästa in allting i väggen också.
 
Kan du tänka dej ett i smide så kommer det bli stabilt om man kan skruva i golvet och väggen.....
 
Ja det finns bra med skruvmöjligheter i golvet. Har tänkt liknande också.

Har nog tänkt ett träräcke, men principiellt så borde väl inte ett smidesräcke bli stadigare än trä, eller?
 
bonnier skrev:
Ja det finns bra med skruvmöjligheter i golvet. Har tänkt liknande också.

Har nog tänkt ett träräcke, men principiellt så borde väl inte ett smidesräcke bli stadigare än trä, eller?
Nej, hur stadigt det blir beror helt på infästningen då det rör sig om så korta längder samt att höjden antagligen inte överstiger en meter eller så. Om man nu inte skulle använda väldigt små dimensioner på virket. Lämpligt är väl stolpar i t.ex. 45x70.
 
falkn skrev:
Nej, hur stadigt det blir beror helt på infästningen då det rör sig om så korta längder samt att höjden antagligen inte överstiger en meter eller så. Om man nu inte skulle använda väldigt små dimensioner på virket. Lämpligt är väl stolpar i t.ex. 45x70.
Det är just infästningar jag framför allt önskar tips på...någon som har något annat alternativ än det som nämndes i första svaret?
 
70*70/90*90 stolpe. Skruvas med dån där skruv med gängor i båda ändar. Finns på järnaffärn, tänk fransskruv i båda ändar.

Sitter som berget.
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Såhär gjorde jag. 80x80, gjord av 4st planhyvlade 21x95 som jag limmat ihop. 2 av dem sticker ner på sidan av vangstycket och är som synes skruvade ifrån sidan. De andra två är snedkapade och står på vangstycket. De är fästa med 2st 8mm träplugg med lim ner i vangstycket. Detta är sanslöst stadigt!

Har visserligen tillverkat stolpen själv men eftersom du har ett plant golv så borde det gå att såga ur en färdig stolpe också. ImageUploadedByByggahus.se1388968400.750729.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
jkarlberg skrev:
70*70/90*90 stolpe. Skruvas med dån där skruv med gängor i båda ändar. Finns på järnaffärn, tänk fransskruv i båda ändar.

Sitter som berget.
Funderat i de banorna också! Borde funka hyfsat tycker jag, men lite osäker på om det sitter som berget...men om du säger det så ;)

vectrex skrev:
Såhär gjorde jag. 80x80, gjord av 4st planhyvlade 21x95 som jag limmat ihop. 2 av dem sticker ner på sidan av vangstycket och är som synes skruvade ifrån sidan. De andra två är snedkapade och står på vangstycket. De är fästa med 2st 8mm träplugg med lim ner i vangstycket. Detta är sanslöst stadigt!

Har visserligen tillverkat stolpen själv men eftersom du har ett plant golv så borde det gå att såga ur en färdig stolpe också.
Så kan man ju göra, tål att tänka på!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.