Hej!
För några veckor sedan köpte vi ett minispa på Coop för 5 000:-
http://www.the-mspa.se/privat/index.php?route=product/product&product_id=63
Det har fungerat förvånande bra och är till stor glädje inte minst för vårt snart 3-åriga barnbarn.
För att inte solen ska skina direkt på poolen köpte vi också ett skyddsöverdrag för 700:-.
Med doseringen av en dagstablett kombiklor är vattnet kristallklart, men det tog ett par fyllningar innan vi förstod att docera rätt.
En nackdel är att den luft som blåser in har utomhustemperaturen och om det är 10 grader ute så kyler det vattnet.Det skulle vara bra om luften kunde förvärmas.
I går kväll tog jag ett sent bad och det var en häftig upplevelse att se dimman från badet stiga upp när bubblingen var igång.
Nu finns ju elegantare bad till högre pris, men som min fru säger: man kan ju köpa ett nytt bad varje år innan man kommer upp i samma kostnad.
//Bosse
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Låter trevligt. Köpte en likadan för någon vecka sedan. Ska bara bygga klart terassen som ska omsluta poolen :D. I helgen blir det badpremiär.
 
Nu har jag kört med detta i några månader och är sjukt nöjd.
Badar regelbundet fredag-/lördag-kväll varje vecka. Riktigt skönt att sitta och titta på stjärnorna och sippa på en öl eller ett glas vin.
Enda nackdelen jag upptäckt under denna tid är att dragkedjan för locket kan frysa om man plaskar lite för entusiastiskt när det är minusgrader ute. Men det gick snabbt att tina upp med en liten varmluftpistol.

Elförbrukningen ligger på ca 50 kWh/vecka (ca 60 kr). Då håller jag en badtemp på 38-39 grader och ca 24 grader övriga dagar. Denna vinter har ju också varit väldigt varm hittills så det sänker ju uppvärmningskostnaden lite.
Temperaturen verkar sjunka 4-6 grader på ca 12 timmar utan värme på, när det är ca -4 grader under natten.
Har gjort av med en halv burk klortabletter (ca 150kr/burk) på 4 månader och en gnutta pH+-pulver, och bytt vatten 3 gånger.
 
Har ett camaro 150 som jag gillar men det drar betydligt mycket mer ström än de ca 250kwh som säljaren sa. Vet dock inte om det va nått snitt han menade. Men när jag mätte i oktober så va det runt 500kwh månad. Hur fort värmer ert kar? Mitt värmer ca 0,5 grader i timmen så man får ju antingen ha det i badtemp hela tiden el planera väldigt bra.

För att få ned förbrukningen så har jag nu ställt badet på en frigolitskiva då jag tyckte isoleringfen i botten kändes väldigt klen. Likaså skall jag försöka göra ett nytt isolerlock i cellplast då det borde isolera betydligt bättre än ett uppblåsbart lock.

Förövrigt är jag nöjd. Flyttade in det på altanen i helgen för att slippa pölsa i den framtida snön.

/Kalle
 
Camaron innehåller ju 50% mer vatten så det är inte konstigt att det tar tid att värma med samma effekt (1,5 kW) som det är på det lilla badet. Energiåtgången beror helt på hur man använder det så din säljare höftade nog till med något som lät bra.

Jag brukar höja temperaturen (från 23-25 grader) till 39 grader kvällen innan jag tänkt bada. Inbildar mig att jag sparar lite pengar då min elleveratör har lägre priser på natten.

Man kan räkna lite på det här. Jag använder denna formel och får då att det lilla badet (800 liter) värms 1,6 grader/timme och ditt stora (1200 liter) värms bara 1,1 grader/timme. Det är under ideala förutsättningar utan förluster. Skillnaden är alltså 0,5 grader så det verkar stämma ganska bra att ditt bad stiger med 0,5 grader/timme då jag har ca 1 grad/timme.
Det här är en del av det svåra i att välja bad. Ett stort bad är ju riktigt najs att plaska i men det kostar mer också.

Den medföljande underlagsduken och den mjuka botten är nog inte tänkt som isolering så cellplast under badet är ett måste. Ett extra lock kan ju inte heller skada. Jag skaffade ett extra överdrag som jag tror hjälper lite då det är vindtätt.

/Jocke :)
 
Jag har ett extra uppblåsbart lock som jag skall testa att sprätta upp och fylla med packchips vilket borde ge kraftigt förbättrad isolering. Funkar inte det får det bli något slags cellplastlock. Tror inte det uppblåsbara locket erbjuder sådär jättebra isolering.

Cellplasten under verkar ha bromsat förbrukningen men jag har bara mätt ett par dagar ännu.

/Kalle
 
Fylla locket med packchips gör nog ingen större nytta. Den bästa isolationen är luft, stillastående luft.
Kan du inte lägga på extralocket också? Det borde hjälpa lite. Fundera på att skaffa överdraget också, om du inte redan har det.
 
Som ni ser har vi fått 237 volt i poolvattnet. Jag har informerat M-SPA i Sverige och Elsäkerhetsverket idag.
Som tur var hann inte barnbarnet hoppa i poolen eftersom jag j
kände att det killade på armen när jag bytte filtret.
ström i poolen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Och jordfelsbrytaren löser inte ut?
 
Jodå, men den låter 30 mA gå genom hjärtat innan den löser ut. Även om detta inte innebär dödlig fara så är det inte behagligt. Om jag använder trätofflor så kittlat det bara när jag sänker ned armarna.
Jag vill inte bli kittlad när jag är barfota och ska gå i poolen. När jag väl är i poolen blir det inget obehag så länge jag inte får tag i något fuktigt räcke utanför poolen.
För barn är också 30 mA alldeles för högt värde.
 
Stor skillnad med ozonfilter. Nu har jag badat 1 till 2 gånger varje dag och endast lagt i några teskedar snabbklor . Ozonreningen har jag startat efter varje bad och den är verksam i 2 timmar.Vattnet är kristallklart och inga flockninsrerster finns på botten av poolen.
 
Tyvärr inte det första Mspa badet som har dessa problemen. Vi hade själva ett Camaro 2014 som efter 4-5 månader blev strömförande. Fick tillbaka varenda krona av ÅF.
Sök lite på Youtube så hittar ni fler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.