Ja fuktmätaren visar förhöjda värde i listan på vissa ställen.

Men det instressanta är att jag hittade lite salt ufällning på väggen mitt emot, dvs en innevägg.
Så dräninger spelar ju absolut ingen roll.

Jag bröjar tro att säljaren inte ljuger utan det är förhöjda markvattennivåer. (pga av allt regn, kommungrävning eller båda eller något annat)

Bilden visar vatten som rinner ner i brunnen på gargage-infarten ca 4 h timmar efter sista regnet kom, den rann fortfarande 6 h efter, vet inte när det sluta (kalas...).
 
  • DSC_0012_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dina bilder du postade ser ut att kunna vara tagna i min källare. Exakt samma problem på mina murade väggar med puts på och sedan någon plastaktig tät färg (har dock inte någon easycover).

Jag ser inte hur det är på mina ytterväggar i källaren då de är isolerade på insidan men ALLA mina murade innerväggar i källaren har detta problem. Då vattnet inte kan komma utifrån är ända möjliga lösning att det sugits upp av plattan och fortsatt upp i innerväggarna och inte kunnat andas ut pga dåligt val av färg.

Plattan är inte isolerad undertill utan ovanpå plattan ligger en plastfilm och sedan reglar med cellplast isolering emellan, golvspån, lummpapp och sedan klickgolv av enklare typ. Ingen golvvärme.

Frågan är hur tusan jag ska kunna trolla bort den täta plastfärgen från alla väggar i källaren på ett enkelt sätt så jag kan byta till något som andas.
 
Min ankrylfärg sitter delvis på ett lagar tapet och tapeten har släppt där det varit mycket fukt.
Plastfärg går att ta bort med värmepistol + skrapa.

Jag försöker tabort färgen och tapeten i samma veva och tapeten släpper inte med värmepistol utan vatten....

Jag har frilagt 35% av väggen där jag hade den stora saltutfällningen och mina senaste mätningar visar att jag minska ner till 14% där jag hade saltutfällning, så det ser ut som att jag kommer nästan få det helt bra med silikatfärg. (ligger på gränsen nu precis ovan listen 17%)

Jag har också fått kommunen att engagera sig, de ska ta hit en entreprenör och kolla på hur dom kan dika upp så jag slipper få in så mycket vatten på tomten. Nu saknas nämligen diken...

Btw om jag inte sagt det så ser dräneringsrören ut att ligga minst 50 cm underplattan, ser nästan ut som 80 cm, har inte mätt för att man ser att det går under plattan.

EDIT:
Mitt instrument säger
0-17% ok
17-20% varning
20% + dåligt
för betong.
 
Redigerat:
Eftersom jag blir irriterad på trådar utan återkoppling, rummet blev klart sent i sommars (Aug). (passade på att byta vindskivor, gräva ny dagvattenbrunn, etc.. under våren/sommaren)

Nu ligger jag under 10% precis ovan listen (golvsockeln) (läs föregående).

Vad har gjort?: Frilagt putsen, knackat lös puts + putsat, silikatfärg, ventilerade golvsocklar + kommun grävt ner dräneringsrör mot vägen.

Så det löste sig, men jag brände nog 100 h på att få bort all färg... skulle kanske ha knackat bort all puts istället....
 
  • Gilla
mickeforsberg och 1 till
  • Laddar…
Eler hyrt en flex med tillhörande saneringsfrässkiva...,
 
Du har mkt fukt i konstruktionen och behövs torkas ut, att koppla in en luftfuktare är inte att rekommendera för den torkar vara ur det övre skiten på konstruktionen, sök på nätet om en färg som kan ventilera bort fukten ur fasaden .
/ RFC Tak
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.