Oldboy skrev:
Finns det el i maskinhallen?
3-fas?

Jag hade av praktiska och estetiska skäl valt det alt före de andra.
Ja det finns trefas i maskinhallen! Problemet är att jag kommer att få en del skuggor på det taket!
 
Får du 1 kr/kWh så kan du till och med få det lönsamt med tiden. (Med bidrag och hård prisjakt/kontroll på allt som behövs.)

Edit: Tvåa på bollen igen!
 
Ja, skuggor är förstås lite störigt för solceller. Frågan är då hur mycket - area & tid, när solen står högt el lågt?
 
Mina praktiska studier har gjorts de få soliga dagar som varit under denna vinter och då har maskinhallstaket varit delvis under skugga mitt på dagen men belyst från, gissningsvis, maj-augusti. Mest solljus på den övre delen av taket! På bostadshuset är solen på taket utan skugga från 10-19 större delen av året.

Helt ovetenskapligt! :)
 
Skuggor på delar av arrayen talar kanske till fördel för "microinverters"? Då ger alla paneler som har sol på sig fortfarande full produktion.
Är inte plåttaket med möjlighet att fästa panelerna utan håltagning med klämmor i falsningen att föredra för montering av panelerna?
 
Anders D skrev:
Om du läser det första inlägget finns där en länk till Kraftringen. Där förklarar dom att de betalar 1kr/kWh...
Nej, jag hittar inte detta på Kraftringens sidor.

Men en viktig fråga i sammanhanget är om avstämningen (förbrukning - egen produktion) sker månadsvis eller årsvis.
För om den räknas månadsvis, vilket förefaller rimligt, så blir ju "över"produktionen under sommarmånaderna inte mycket värd.
 
KnockOnWood skrev:
Nej, jag hittar inte detta på Kraftringens sidor..[/QUOTE

[länk]]

KnockOnWood skrev:
Men en viktig fråga i sammanhanget är om avstämningen (förbrukning - egen produktion) sker månadsvis eller årsvis.
För om den räknas månadsvis, vilket förefaller rimligt, så blir ju "över"produktionen under sommarmånaderna inte mycket värd.
Vad jag förstår har en solcellsanläggning mer produktion under sommarn vilket ter sig naturligt men ditt svar får du gärna utveckla till mig? Skulle Kraftringens ersättning vara mindre värd under sommarmånaderna än under vintermånaderna då elproduktionen är minimal från en solcellsanläggning?

Som jag har förstått på de inledande kontakterna med Kraftringen samlar man i en "pott" för att sedan kvitta detta årsvis men det är som sagt de inledande kontakterna!

Det är tur att jag frågar nu och får svar av er i panelen än att sitta med skäggen i brevlådan! OBS ingen ironi OBS
 
orparn skrev:
Skuggor på delar av arrayen talar kanske till fördel för "microinverters"? Då ger alla paneler som har sol på sig fortfarande full produktion.
Är inte plåttaket med möjlighet att fästa panelerna utan håltagning med klämmor i falsningen att föredra för montering av panelerna?
Har läst lite om microinverters men fått den uppfattningen att de inte skulle ha samma hållbarhet som vanliga inverters. De skulle även fördyra anläggningen med ökad kostnad.
Plåttak har vi ingen, utan maskinhallen består av eternit tak och boningshuset av listtäckning.
 
Anders D skrev:
KnockOnWood skrev:
Nej, jag hittar inte detta på Kraftringens sidor..[/QUOTE

[länk]]



Vad jag förstår har en solcellsanläggning mer produktion under sommarn vilket ter sig naturligt men ditt svar får du gärna utveckla till mig? Skulle Kraftringens ersättning vara mindre värd under sommarmånaderna än under vintermånaderna då elproduktionen är minimal från en solcellsanläggning?

Som jag har förstått på de inledande kontakterna med Kraftringen samlar man i en "pott" för att sedan kvitta detta årsvis men det är som sagt de inledande kontakterna!

Det är tur att jag frågar nu och får svar av er i panelen än att sitta med skäggen i brevlådan! OBS ingen ironi OBS
Det låter bra med 1 SEK/kWh. Den el du använder i din egen byggnad är sannolikt mer värd så det är bra att i alla fall fundera på hur du kan öka din egensnvändning.
 
KoW:
Men en viktig fråga i sammanhanget är om avstämningen (förbrukning - egen produktion) sker månadsvis eller årsvis.
För om den räknas månadsvis, vilket förefaller rimligt, så blir ju "över"produktionen under sommarmånaderna inte mycket värd.
Årsvis = nettodebitering är inte tillåtet, tyvärr.
Alltså oftast månadsvis som jag förstått det, men det skulle inte förvåna mig om det kommer att bli en övergång till timdebitering framöver.
Med 1 kr/kWh så är överproduktionen på sommaren på ett ungefär värd lika mycket som den del av produktionen som man själv bränner av.
Däremot bör man inte ha en så stor anläggning att ens årsproduktion riskerar att bli större än årsförbrukningen, för då räknas man som elproducent (företag/verksamhet) och då gäller inte samma förutsättningar längre.

Edit: Trea på bollen!

Faktum är att om jag stoppar in 1 kr/kWh i ersättning i mina beräkningar som jag gjorde för knappt en månad sedan så ger det mig ca 10 öre mer betalt per kWh än vad jag betalar just nu. (Räknat på EONs siffror som är min nätägare.) Detta kan dock variera stort beroende på aktuellt elspotpris.
 
Redigerat:
Oldboy skrev:
KoW:
Årsvis = nettodebitering är inte tillåtet, tyvärr.
Alltså oftast månadsvis som jag förstått det, men det skulle inte förvåna mig om det kommer att bli en övergång till timdebitering framöver.
Med 1 kr/kWh så är överproduktionen på sommaren på ett ungefär värd lika mycket som den del av produktionen som man själv bränner av.
Däremot bör man inte ha en så stor anläggning att ens årsproduktion riskerar att bli större än årsförbrukningen, för då räknas man som elproducent (företag/verksamhet) och då gäller inte samma förutsättningar längre.
Nettodebitering är inte tillåtet oavsett vilken period som används.
 
Hej
Hur mycket man får för sin överskottsel är angörande för dimensioneringen.
Får man lika mycket eller mer för elen man säljer kan man använda elnätet som batteri.
Får man mindre vill man så klart inte ha ett system som levererar ut överskottsel.

Det finns ett antal elhandelsbolag som betalar 1 kr/kWh eller kvittar.
Sala-Heby energi, Falkenbergs Energi, Mälarenergi, Göteborgs DinEl, Lund, osv.

Riksdagen har dessutom lagt en proposition som innebär att man skulle få dra av 58 öre/kWh för sin överskottsel.
Man skulle alltså få 58 öre/kWh plus det man får av elhandelsbolaget man sluter avtal med.

Vad jag förstår kommer propositionen antas till sommaren 2014 i någon form. Kritik har riktats mot detaljer och om omfånget, men inte mot själva beloppet eller modellen.
 
OlaAnd skrev:
Hej
Hur mycket man får för sin överskottsel är angörande för dimensioneringen.
Får man lika mycket eller mer för elen man säljer kan man använda elnätet som batteri.
Får man mindre vill man så klart inte ha ett system som levererar ut överskottsel.

Det finns ett antal elhandelsbolag som betalar 1 kr/kWh eller kvittar.
Sala-Heby energi, Falkenbergs Energi, Mälarenergi, Göteborgs DinEl, Lund, osv.

Riksdagen har dessutom lagt en proposition som innebär att man skulle få dra av 58 öre/kWh för sin överskottsel.
Man skulle alltså få 58 öre/kWh plus det man får av elhandelsbolaget man sluter avtal med.

Vad jag förstår kommer propositionen antas till sommaren 2014 i någon form. Kritik har riktats mot detaljer och om omfånget, men inte mot själva beloppet eller modellen.
Modellen har också kritiserats. Nettodebitering är mer lönsam.
 
Nettodebitering är inte tillåtet oavsett vilken period som används.
Ok. Helt rätt. Naturligtvis kan man ha nettodebitering på annan tid än över ett år. Liten tankevurpa/förbiseende. :surprised:
 
HansR skrev:
Modellen har också kritiserats. Nettodebitering är mer lönsam.
Kan du förklara med ett enkelt räkneexempel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.