Huset ska byggas ut, och i samband med det funderar jag på att förbereda med kanalisation för centraldammsugare. Fast jag har en bunt tveksamheter.

Är det lönt att ha en centraldammsugare? Vilka praktiska fördelar får man jämfört med att ha en vanlig dammsugare? Moderna dammsugare är ju så tysta att sugljudet tar överhand, och det ljudet har man ju med en CD också.

Finns det något sätt att slippa ha en enorm slangrulle som man måste släpa fram, på samma sätt som en vanlig dammsugare?

Hur byger man kanalisationen? Jag har sett att det finns rör-set men måste man vara noga med att minimera mängden böjar och liknande? Kan man gjuta in slang/rör i en platta?
 
Jag har en centraldammsugare som jag aldrig använder... Förstår inte heller poängen med att släpa runt en jätteslang. Enda fördelen är att man får ut allt damm utomhus om man är allergisk. Sen verkar ett sånt där galler i köket coolt men vet inte om det är praktiskt. Lägg pengarna på två robotar istället :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
D09
pelpet skrev:
Huset ska byggas ut, och i samband med det funderar jag på att förbereda med kanalisation för centraldammsugare. Fast jag har en bunt tveksamheter.

Är det lönt att ha en centraldammsugare? Vilka praktiska fördelar får man jämfört med att ha en vanlig dammsugare? Moderna dammsugare är ju så tysta att sugljudet tar överhand, och det ljudet har man ju med en CD också.

Finns det något sätt att slippa ha en enorm slangrulle som man måste släpa fram, på samma sätt som en vanlig dammsugare?

Hur byger man kanalisationen? Jag har sett att det finns rör-set men måste man vara noga med att minimera mängden böjar och liknande? Kan man gjuta in slang/rör i en platta?
Bra val :)

Är jättenöjd med min

Tyst och bra drag. Blåser ut småpartiklarna på utsida hus ( de som annars passerar filtret och lägger sig inne igen

Bygg ett schakt/ skåp med en koppling samt upprullare. Slangen är alltid inkopplad och bara att rulla in.
En slang kan man anpassa till ett helt våningsplan dvs slippa koppla ur sladd etc

Jag tycker att jag satte en jäkla massa böjar men har aldrig haft problem med dom.

Tror principen är att får du in det i munstycket så klarar det sig hela vägen.

Har för mig att man ska undvika att lyfta skräpet mellan våningsplan men kan minnas fel.

Elen gör du själv ( typ som högtalare ) exl fasta 230 uttaget.

Finns speciellt lim som man får till som nyper så in i bomben ha ha

Jag hade nog inte gjutit in det men det går säkert lika bra eller bättre.

Edit

Sen finns roliga tillbehör som luckor i golv etc bara att borsta dit skräpet och tjoff.
 
Det jag är ute efter är framför allt ökad smidighet i vardagsstädningen. Tror jag. Jag har ingen egen erfarenhet av centraldammsugare. Inte för att det är speciellt svårt att dra fram den vanliga dammsugaren men jag vill förenkla städningen så mycket som möhligt. Sockeluttagen tycker jag verkar vara kanonbra.

Hur får man till ett schakt med slang? Sätter man en upprullare någonstans, och lägger sedan slangen i schaktet så att det bara är att dra ut den då man vill dammsuga, och sedan låta den rullas tillbaks när man är klar?
 
Något sånt här vore rejält trevligt!

[video=youtube;V4wwal5FQZE]http://www.youtube.com/watch?v=V4wwal5FQZE[/video]

Verkar saluföras av Ecovac.
 
Redigerat:
D09
pelpet skrev:
Typ garderob

Tror grannen köpte sin upprullare ( modell typ vattenslang ) på Jula.

Bara o dra ett rör dit med anslutning.

Ångrar att jag inte byggde ett sådant men finns med på min önskelista
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.