Enligt manualen kan omhängning ske men ska utföras av montör mot betalning. Någon som hängt om luckan själv?
 
Går utmärkt... av med luckan, ta av topplocket. Nu är det lite bökigt att flytta själva låset (går kablar till det), men med lite tålamod så går det. Flytta över alla plastpinaler och dividutter och på med luckan.
 
Hejsan,
Skulle hänga om luckan och blev lite fundersam på just hur låset ska flyttas. Vad menas med "topplocket" ? Hur mycket måste plockas bort för att komma åt ?

Tack på förhand
Jesper
 
Du måste ta bort locket och båda sidorna sen kommer du åt låset. Det är lite trång men det går
 
Vid ombyggnad av badrum och ny tvättmaskin blev det läge att hänga om dörren på vår Electrolux torktumlare för att få tvättpelaren homogen.
Precis som föregående talare kortfattat beskriver var man tvungen att gå till väga.
Jag skruvade av toppen och plåtsidorna, en plastinfattning till vattentanken samt ett överliggande stag, räknade drygt 25-30 skruvar och allt detta för att kunna flytta låset med tillhörande kablage. Själva omhängningen av gångjärnen är det lättaste
Jag gör inte om det, vår maskin är för ny och avancerad för att motivera om något gått snett. Kablaget var t.ex. tejpat samman med en tunn signalkabel från nån givare i underredet, det fick jag försiktigt skära upp.
Hade vi haft en äldre maskin (läs mindre värdefull) kanske jag resonerat annorlunda men hade det gått snett med vår relativt nya maskin hade jag inte förlåtit mig själv.
Jag uppskattade optimistiskt tidsåtgången till en kvart men blev klar 2 timmar senare, med skrikigt spädbarn inblandat så det kanske är missvisande.
Om någon ger sig på det är mitt tips att passa på att dammsuga inne i utrymmen man annars inte kommer åt.
 
Gjorde precis detta på en EDC509E. Lite meck men helt genomförbart. Cirka åtta skruv på baksidan och ett par på toppen som är lätta att komma åt, sen en på varje sida på "insidan" som sitter lite dumt till. Den på vänster sida blir enklare att komma åt som man frisläpper själva plasttråget där behållaren för kondensvatten sitter. Tar man det lugnt och metodiskt går det på någon timme.
 
A
Nu skiljer lite mellan torktumlarmodellerna men mer än 20 minuter tar de väl ändå inte?
 
Jag hängde om luckan på en Electroluxmodell som idag är ca 12-13 år. En för den tiden en avancerad modell med elektrisk öppning av luckan. Det var omotiverat mycket som behövdes monteras bort för att komma åt det man ville ändra på. Tror det tog mer än två timmar i mitt fall och halvvägs undra man hur i ... man ska få ihop allt. Men det gick och det gick bra.
Sedan kan man ju undra varför de flesta tvättmaskiner är högerhängda och torktumlare vänsterhängda. Passar inte så bra som tvättpelare och inte så bra om man vill ha tvättmaskinen till vänster om tumlaren.
 
  • Gilla
Truebigswede
  • Laddar…
Kanske vanligt med side by side i eu?
Många placeras kanske under köksbänkar m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.