Vi har en kamin utan särskild tilluft installerad i vår gillestuga i källarplanet. Nuvarande tilluft till rummet tas direkt utifrån via en väggventil (tallriksmodell) belägen cirka 2 meter från kaminen. Kaminen har en rejält överdimensionerad effekt för rummet den finns i, så jag skulle vilja försöka få värmen att sprida sig bättre. Tanken är då att tillföra mer tilluft för att skapa övertryck. Någon som har någon praktisk lösning? En vanlig väggfläkt bullrar för mycket. En kanalfläkt skulle kanske kunna gå. Osäker på elanslutningsmöjlighet (betongvägg) samt hur det blir till vintern med kyla etc.
Tacksam för tips!
PS! Värmeförflyttare med rördragning inne går inte p g a betongväggar överallt.
 
Det är nog enklare med en frånluftsfläkt på övervåningen, verkan blir den samma.

Hade det varit ett trähus vore din lösning förkastlig eftersom den då riskerat att trycka ut fukt i väggarna.Föresten, tänk på att den lösning höjer trycket mor vindsbjälklaget.

Är det verkligen betong i väggarna? Är det inte lättbetong, för då går det att göra hål uton omåttlig ansträngning.
 
poiu skrev:
Det är nog enklare med en frånluftsfläkt på övervåningen, verkan blir den samma.

Hade det varit ett trähus vore din lösning förkastlig eftersom den då riskerat att trycka ut fukt i väggarna.Föresten, tänk på att den lösning höjer trycket mor vindsbjälklaget.

Är det verkligen betong i väggarna? Är det inte lättbetong, för då går det att göra hål uton omåttlig ansträngning.
Det finns bra med frånluft på övervåningen, men den varma luften vill ändå inte röra sig dit i tillräcklig omfattning.
Huset är ett trähus, och jag inser problemet med fukt i luften. Samtidigt är det oftast så att vi redan har problem med för hög luftfuktighet. Även vintertid.
Det finns ingen rimlig, praktisk möjlighet att bygga ett konventionellt värmeförflyttningssystem med rörfläkt.
 
Det enda jag kommer på är att stänga ventiler i andra rum för att tvinga luften att komma in via gillestugan.
 
Montera in ett FTX vent system med cirkulation, ta ett snack med grabbarna på usv inomhusmiljö Ab det finns ett bra finskt ftx
www.usv.se
 
om inte varm luft stiger
så är det som Poiu säger att du tar in för mycket luft på övre våningen/arna
någon form av reglerbarhet kunde då vara på sin plats, dvs stänga någon ventil uppe när ni eldar där nere

men det kan vara så också att det vill till en mer öppen planlösning för att tillräckligt med luft skall kunna cirkulera mellan våningarna

säg att hälften av tilluften tas gm gillestugan, intuitivt känner jag att det är tveksamt om den kan ta med sig överkapaciteten på kaminen, orkar ej räkna nu men m* cp* deltaT är formeln
1 m3 luft väger säg 1 kg
cp luft = 1,2 kJ/gk,C
deltaT kanske 5 C
överkapacitet kanske 5 - 10 kW
och då blir det, i skallen, ca 1-2 m3 luft per sek eller vida överstigande den kapacitet nuv frånluftsfläkt har
(hoppas att det blev rätt)
dvs det bör självcirkulera även i trappen
kan det det?

beror också på hur ser ventsystemet ut i övrigt
och betr FTX aggregat så kolla då också på
http://temovex.se/
http://www.heru.nu/

sorry gugge111 om jag har fel, men jag blir alltid .... när en "ny" signatur kommer med förslag på en leverantör
 
Vi har inga sådana nymodigheter som FTX och liknande, utan här råder självdrag, kombinerat med frånluftsfläkt i kök, badrum och tvättstuga. FTX är inte heller aktuellt, utan jag söker andra möjliga vägar..
 
Kan det inte vara så att kaminen kräver så mycket luft vid förbränningen och i draget genom skorstenen att det blir ett kraftigt undertryck i gillestugan.

Det är väl aldrig fel med separat luftintag till kaminen.

//Anders

 
pandy skrev:
Kan det inte vara så att kaminen kräver så mycket luft vid förbränningen och i draget genom skorstenen att det blir ett kraftigt undertryck i gillestugan.

Det är väl aldrig fel med separat luftintag till kaminen.

//Anders
Kan mycket väl säkert vara en bidragande orsak. Vår kamin har ingen anslutning för yttre luftintag.
 
men frågan var hur få värmen upp i huset , ty det blir tydligen (för) varmt där nere, och det skall det bli vilken spis/kamin man än har förutom möjligen gamla öppna murade spisar

detta med energiåtgång förbränningsluften
finns utrett någonstans (tror tom att jag pillat i ämnet),
det är inte så mycket i sig
men kallraset kan göra att det upplevs som "mycket" och visst, vid kallras så måste man tex höja tempen i rummet, elda mera osv
 
Antar att badrum, tvättrum är på övervåningen. Då transporteras värme dit genom transport av uppvärmd luft som stiger och/ eller sugs till övervåningen. Detta kan vara problematiskt om tallriksventilen inte ger tillräckligt med luft (en fullt öppen sådan i lite större format ger dock massor av luft, se systemair.se). Testa med att öppna fönster i källaren (om detta går). Annars kanske Din kamin mest strålar värme. Vi gjorde om vår installation av keddy superkasetten i suterrängplanet så att öppna spisen fick varmluftsgaller. Tidigare bara strålningsvärme, nu sugs luften in runt spisen och upp genom spiskåpan och ut genom gallret (förutom förbränningsluft in i spisen förstås). Vidare har jag installerat tropikfläkt för ännu bättre snurr på luften (tyvärr en del oljud).
 
Kan du inte sätta en kanal i golvet som trycker ner luft i källaren (så långt borta från gillestugan som möjligt).

Annan idé är takfläkt ovanför trappen som suger luften uppåt?

/Patrik
 
Jag håller med dig Patrik. Om man tar ner den luft som är kall och finsprider den i det varmaste rummet uppe vid taket så värms den fort upp och via trappan kommer varm luft som nu bara är aningen kallare ta sig till övervåningen. Varför du inte kan ta hål i en betongvägg eller golv förstår jag inte riktigt. Börja med en grov slang via trappan så du blir övertygad om effekten. Då kommer motivationen till håltagningen smygande. Är det gasbetong eller betonghålsten så är det dessutom rätt enkelt. En del gamla skorstenar har pipor som inte längre används...

Om eldstaden inte har tilluftkanal så är det mycket vettigt att arrangera det. Behöver inte vara så omständligt. Ta in uteluft med en kanal minst 100 mm diameter och släpp den luften alldeles vid elden och runt om den. Isolera kanalen där den går i rummet så du slipper kondens.
 
Arne61 skrev:
Om eldstaden inte har tilluftkanal så är det mycket vettigt att arrangera det. Behöver inte vara så omständligt. Ta in uteluft med en kanal minst 100 mm diameter och släpp den luften alldeles vid elden och runt om den. Isolera kanalen där den går i rummet så du slipper kondens.
Liten fundering där på just den delen med en extra tilluftkanal eftersom jag har samma funderingar själv.
Jag ser 3st möjliga placeringar av tilluftskanalen, vilken är att föredra?

1. Vid golvet (risk för kallt golv?)
2. Vid taket (risk för kallras?)
3. Via torpargrunden

Kanske tom finns någon ännu mer finurlig lösning?


 
Kopia
/beror också på hur ser ventsystemet ut i övrigt
och betr FTX aggregat så kolla då också på
http://temovex.se/
http://www.heru.nu/

sorry gugge111 om jag har fel, men jag blir alltid .... när en "ny" signatur kommer med förslag på en leverantör /

Om Yondlar inte blivit så ... som han skriver så kanske han kunna se att inget av dessa ,termovex eller Heru har något agg med Cirkulation med 5 kanaler som saken rörde sej om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.