Hej,

Vi har bott i vårt hus (som är ett parhus) i drygt ett år. Vi är lite nya i huslivet och därför kändes det som att vi behövde lite frågor.

Vår granne är lite speciell. Hon byggde ett staket en del av hennes staket kom in på vår tomt. Inte mycket, men hon bad inte ens om ursäkt utan hon såg inte det som ett problem. Sedan målade hon om sin ytterdörr till svart och därmed bryter mot färgen i kvarteret ( det kanske man får) Hon byggde ett staket som överstiger 120 m, viilket enligt vår kommun kräver bygglov över 1,1 meter

Hon har även ett skorsten och eldstad som hon fixade när de som bodde före oss hade sålt och vi ännu inte flyttat in. Vi tänkte inte så mycket på det förrän en granne påpekade det för oss. När jag sedan var på baksidan och kollade så såg jag att en del av skorstenen är på vår del av tak.

Nu skall vi inte vara petimeter, men vad händer som det blir läckage pga hennes skortsten på vår del av taket? När vi skall byta tak, hur skall vi byta våra tegel, då hennes kåpa täcker vår del av taket?

Det andra är varför blev vi inte tillfrågade om skorstenen. om bygget skede vid övergångstiden?
Hur vet vi att eldstaden mm är byggd på rätt sätt?

Är vi för petiga när lägger ned energi på detta?

//pranayan
 
peternicklas
Jag hade gått vidare med skorstenen, det kan skapa mycket problem för er framöver. Det måste finnas ett bygglov för en eldstad och då även ritningar. Begär ut dessa från kommunen och kolla hur den ska vara placerad. Stämmer det inte med verkligheten så är det ett svartbygge. Finns det inget bygglov så är det än värre. Kan ju kolla staketet samtidigt. Då det kräver bygglov sä hjälper det inte att tidigare ägare gett tillstånd.
 
Tack för ett snabbt svar. Jag funderar på kontakta kommunen för att begära ut ritning och kolla om bygglov finns, Men känner mig nervös. Man vill ju inte skapa osämja, men samtidigt har vi ju betalat en hel del pengar för vårt hus.

När du nämner problem som kan uppstå pga av eldstaden och skorstenen.. vad har det för problem du tänker på?
 
Säg att det böjar läcka vatten kring skorstenen och skorstenen är på ditt tak, då får du ju vattnet.

Att det någon gång skulle ske ett misstag är väl en sak men när man systematiskt struntar i regler osv så är det ju bara att sätta hårt mot annars lär det inte sluta där.
 
peternicklas
Pranayan skrev:
Tack för ett snabbt svar. Jag funderar på kontakta kommunen för att begära ut ritning och kolla om bygglov finns, Men känner mig nervös. Man vill ju inte skapa osämja, men samtidigt har vi ju betalat en hel del pengar för vårt hus.

När du nämner problem som kan uppstå pga av eldstaden och skorstenen.. vad har det för problem du tänker på?
En del har du redan fått svar på. Tänker på om den är godkänd ur brandsäkerhetssynpunkt. Finns det t.ex. inget bygglov så är det ingen som kommer at titta på den. Den kan t.ex. läcka rökgaser. Om du skulle byta tak, är det då din skyldighet att täta kring en skortsten som inte är din.
 
Kamin med skorsten ut genom taket kräver endast bygganmälan ej bygglov...
 
peternicklas
Tiger79 skrev:
Kamin med skorsten ut genom taket kräver endast bygganmälan ej bygglov...
Stämmer men det ska likväl godkännas i vanlig ordning.
 
Kan du inte be säljaren styra lite? Om huset du köpte inte hade skorsten, men huset du får har det är det ju lite konstigt.
 
Om bygget av skorsten skedde under tiden fram till tillträde så är sannolikt bygganmälan etc. avklarat innan ni skrev på köpekontraktet. Dvs. varken grannen eller säljaren har i såfall gjort något formellt fel. Därmed inte sagt att granne har rätt att bygga en plåtfodring in över ert tak.

Fomellt så ligger det på köparens undersökningsplikt att kontrollera vilka bygglovsärenden/planärenden som pågår i grannskapet. Det skulle ju kunnat bli en fyrfilig motorväg över granntomten. Just det (iofs bara 6 filer, inte motorväg) var vi nära att råka ut för när v letade hus för många år sedan. En liten fin grusväg i ett lugnt villakvarter blev 4 filig genomfartsled, med två extra av och påfartsfiler direkt granne med huset vi tittade på. Bygget påbörjades några månader efter att vi tittade på huset (men valde bort det av andra orsaker).
 
  • Gilla
MichaelTh
  • Laddar…
En naiv fråga till kommunen kostar inget, och man kan med gott samvete säga "hoppsan" till grannen när kommunen hör av sig till henne. Tex:

"Hej, vi är nyinflyttade och funderar på att sätta in kamin, men vi har inte riktigt bestämt oss, jag ville kolla lite först: Vet du om man kan ha gemensam skorsten med grannen när man bor i parhus? Och kan du skicka över de handlingar ni har på vår fastighet med beteckning "Platsen 1:72", vi fick inget av säljaren."
 
Nu har jag mailat kommunen och efterfrågat handlingar och det är ju ur säkerhetsskäl jag har frågat. En annan granne i ett annat hus fick sitt hus nedbrunnen för två-tre årsedan så klart jag är orolig. Som nybliven husägare kollade jag aldrig efter bygglov. Inte det första man tänker på, men det skall jag göra framöver om jag köper nytt.

Nu väntar jag på svar och har hon haft godkänt bygganmälan/bygglov så är ju allt ok. OCH om annat än ögonmått säger att hon har kommit över gränsen med plåtfodringen mm så får hon ansvara för takbytet där och ansvara för eventuella skador annars får hon flytta på detta. Kan man göra ngt skriftligt på detta?

I det stora handlar det om förtroendet. Som någon sa i tråden att man måste sätta gränser och hon verkar vara gränslös. Hon har till och med inhägnat ett område på baksidan som är kommunens så hennes hund kan springa runt där. Hon parkerar alltid dygnet runt på besöksparkeringen fast hon har ett garageplats som är tomt. Ja, listan kan göras lång.

Om det visar sig att hon byggt på eget bevåg utan bygganmälan / bygglov så har ju hon gjort fel och jag behöver inte skämmas. Så nu är det väl bara att vänta på steg 2.
 
Hemmakatten
Kolla även med sotningsdistriktet. Man måste ha ett sotningsintyg innan man börjar använda en spis eller kamin.
 
Trådlyft . Hur gick det för dig TS?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.