Jag har en ca12 år gammal bergvärmepump från ivt. Huset är byggt 1955 med självdrag som ventilation.

Jag har planer på att ordna en bättre fungerande ventilation, och med någon form av återvinning. Funderade först på ftx ventilation, men de kommer bli svårt att lösa med så pass mycket kanaldragning. Har fått upp ögonen för en frånluftsmodul som återvinner luften till bergvärmepumpen.

Jag behöver lite mer kunskap annående detta, Är de möjligt att installera på en så pass gammal värmepump? pris på modulelen? hur mycket kan man spara? finns de bättre alternativ? m.m
 
Hej. Kan nog vara en bra investering. En installatör sa att en frånluftmodul motsvarar 30 meter borrdjup. Vilken temperatur har du på borrhålet idag (mycket viktig parameter)? Tror inte att det är några problem att installera det på gammal pump men du får fundera hur du ska dra frånluftkanalerna. Fundera även på att göra ett avstick för frikyla om du ändå har rörmokare där.

Tekniskt sett så är det ett vattenbatteri där du cirkulerar väskan från borrhålet och där frånluften kyls ner och borrhålet värms upp.

Läste även att om du höjer temperaturen på borrhålet med 1 grad så ökar du verkningsgraden på bergvärmepumpen med drygt 3% (COP faktorn ökar). Kan läsa mera på Energimyndighetens tester av Bergvärmepumpar.

Läs mera om ventilation på
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/
 
Redigerat:
Inga problem att installera till en gammal vp jag har en Stibel eltron modul till min Nibe och det funkar bra för dom behöver inte kommunicera på nått vis. Det bör gå ganske enkelt att bygga en egen modul av en kanal kylare, fläkt samt en extern strömsnål cp och det blir nog billigare än en färdig modul. Har du kall ingående brine behöver modulen avfrosta ibland vad ligger brine på i dag som lägst ? Solidukt säljer fläktar och kylare.
 
Om du tex använder Nibes FLM 30 så är denna oberoende av själva värmepumpen. Den återvunna värmen kör du ner i bergvärmeslangen för att därefter köra VP med en fördelaktig driftstemp på ingående KB.
FLM 30 är anpassad för frånluftsventilation och fläkten sitter i aggregatet. M.a.o behöver du inte investera i ytterligare en fläkt.
 
Nibes Flm har tyvärr inte en modern cp som drar lite ström vilket jag tycker är viktigt på en grej som kommer att snurra hela året dygnet runt. Fläkten på en FLM vet jag inte hur mycket den drar den kanske är bättre.
 
smurfen72 skrev:
Nibes Flm har tyvärr inte en modern cp som drar lite ström vilket jag tycker är viktigt på en grej som kommer att snurra hela året dygnet runt. Fläkten på en FLM vet jag inte hur mycket den drar den kanske är bättre.
Vi pratar om ganska små pumpar. Har du några jämförande siffror på hur mycket en "modern" och en "omodern" cp i den storleksklassen drar?
Det är kanske inte så mycket att prata om i kronor och öre ?? :x
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Utan att veta gissar jag på att en cp I en Flm drar ca 50 watt på lågfart tror den är märkt med max 95 watt min lågenergi cp drar 10 watt när den pumpar 14 liter per minut vet inte hur mycket det gör per år men nån krona blir det säkert på 8760 timmar per år.
 
smurfen72 skrev:
Utan att veta gissar jag på att en cp I en Flm drar ca 50 watt på lågfart tror den är märkt med max 95 watt min lågenergi cp drar 10 watt när den pumpar 14 liter per minut vet inte hur mycket det gör per år men nån krona blir det säkert på 8760 timmar per år.
Mycket gissningar och subjektivt tyckande utan "hard facts".... men låt oss anta att skillnad är 40 W som du indikerar. Då rör det sig om ca 350:- i merkostnad per år. Visst, det är pengar det med, men inte i, mitt tycke, avgörande för att avstå investering för en större energiåtervinning...
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Naturligtvis ska man inte avstå men varför välja en lösning som drar mera energi när det finns bättre lösningar. Vill man ha en Flm så lönar det sig att byta cp från start man får en ny på ebay för en dryg tusing.
 
smurfen72 skrev:
Naturligtvis ska man inte avstå men varför välja en lösning som drar mera energi när det finns bättre lösningar. Vill man ha en Flm så lönar det sig att byta cp från start man får en ny på ebay för en dryg tusing.
TS är säkert intresserad av alla förslag... så vad är ditt förslag?
 
Bättre att köpa bra saker som håller för att dra dit en rörmockare extra för det har pajar kostar det med...
 
roland53 skrev:
TS är säkert intresserad av alla förslag... så vad är ditt förslag?
Har egentligen inget förslag för det beror på vad man är ute efter har man plats och kan fixa lite själv skulle jag rekommendera en kanalkylare fläkt och en cp kostar ca 6000 kr och den drar lite el har man ont om plats och vill det ska se fabriksbyggt ut är en Flm en bra lösning men problemet är nog att den kostar ca 15000 kr drar lite onödigt mycket ström så det lönar sig knappast om inte borran är så kort så man har problem. Min återvinning höjer tempen på kb ca 2 grader jämfört när jag körde utan och det gör inte så mycket på verkningsgraden på vp så det är ingen man tjänar in men ska man fixa bra vent och vill ha återvinning tycker jag det är en bra grej.
 
fredrikru skrev:
Bättre att köpa bra saker som håller för att dra dit en rörmockare extra för det har pajar kostar det med...
Menar du att en lågenergi cp skulle gå sönder oftare eller ?
 
Tack för alla svar!!
Jag förstår att ni är betydligt mer insatta i ämnet än jag. Bergvärmen i mitt hus installerades av den förra ägaren och jag har ingen aning hur djupt borrhålet är, tempratur m.m.

Om jag förstått saken rätt så är det en investering som är svår att räknahem rent ekonomiskt, frågan är om de finns något annat alternativ som lönar sig bättre, tycker de känns lite tråkigt att släppa uppvärmd luft till kråkorna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.