Hoppas ingen fråga är för liten för forumet. . .
Tänkte nu göra ett hål för diskmedelspumpen i diskbänken, men var brukar man ha den (har aldrig haft sån förut)? Bredvid kranen eller i hörnet eller mitt för hon. . . Spelar kanske ingen roll men vad är vanligast?
 
Vår sitter till höger om kranen endast 2 cm ifrån. Väldigt praktiskt och enkelt att använda
 
Jag skulle placera den vid ett hörn där det inte stör.

 
Hemmakatten
Har haft diskmedelspump i två hus och jag kan faktiskt inte rekommendera det.

Den största invändningen är att det är en fast placering av diskmedlet. Pipen sticker upp kanske max 10 cm och går in bara några cm över hon. Ska man bara ha diskmedel i hon är det väl ok. Men skall man diska en separat skål eller plåt eller kastrull eller kristallglas så är det bökigt att få prylen under pipen. En stor kastrull eller plåt går inte alls. Då blir det att ta fram diskmedelsflaskan för att kunna spruta direkt på det som skall diskas.

Min andra invänding är att båda pumparna slutade att fungera. I det tidigare huset var det en pump från Ikea. Den visade sig inte finnas längre och de nya som fanns både på Ikea och andra ställen krävde ett mindre hål. Inte så kul att sitta där med ett hål i bänkskivan. Hade kanske iofs kunna sätta nån täckbricka men jag sålde o flyttade. I det radhus vi hyr nu fungerar inte heller pumpen. (Struntar i det eftersom vi bara bor här tillfälligt.) Den pumpen sitter i den rostfria diskbänken. Ännu mindre kul att ha ett hål i en sådan.

Nä, min slutsats är att det är bättre att ha en liten diskmedelsflaska stående på diskbänken. :) En liten flaska är alltid lätt att greppa och spruta där man vill, på disk eller spis eller bänk. (Man köper ju förstås stora, billigare diskmedelsflaskor o fyller på i den lilla om man är riktigt ekonomisk.)

Om man nu absolut vill ha en diskmedelspump så är en hörnplacering det bästa.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Använd en vanlig tvålpump som lös diskmedelspump, fungerar kanon. Det är ju bra att kunna välja design efter hur köket ser ut.
 
Vi har haft just den där diskmedelspumpen från Ikea i minst 13 år och den fungerar perfekt. Det enda man behöver göra om den inte fungerar är att spola den med hett vatten ev. peta med en vass nål om det slammat igen i "utsprutshålet". Har behövt göra detta 2 gånger på 13 år !

Det är faktiskt den bästa "investeringen" i vårat kök.
Dessutom mycket snyggare än en Yes-flaska ;D
Mycket lätt att alltid ha diskmedel till hands.

Rekommenderas starkt !
 
Har ingen egen erfarenhet av inbyggd pump. Däremot tänkte jag rekommendera separat sprayflaska. Jag har en blomspruta som jag har vatten och kanske 0.5 dl diskmedel utblandat alltid stående på bänken inom räckhåll. Suveränt enkelt att bara spruta på. Den mesta disken åker ju ändå in i diskmaskinen, men vissa saker måste man ju diska förhand och då är detta sätt kanonbra ;)!
 
elsa2 skrev:
Vår sitter till höger om kranen endast 2 cm ifrån. Väldigt praktiskt och enkelt att använda
Är det inte väldigt "kladdigt"?
 
inte alls

skönt att slippa ha lös flaska framme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.