Hej.
Lite nyfiken på att höra med er som har erfarenhet från båda typerna..

Ska köpa oljefyllda elradiatorer. Har stött på sorter från 495:- upp till 1200:-, styck pris på ett 1000W element. vad är det för skillnad? Kanske dra den billigare lite mer ström?
Vore tacksam för svar.

 
Skulle den dra mer ström, blir det ju mer värme...vilket är bra.
Det är nog långtidskvaliteten som avspeglas i priset.
 
Vår tanke är senare när vår rätt så ny inköpta luftpump gjort sitt, köpa en med dubbla utblås o då sätta en utav dessa utblås i källaren. Så ser man på det på det viset, kanske det är bättre att köpa de något biligare elementen?
 
Dice skrev:
Hej.
Lite nyfiken på att höra med er som har erfarenhet från båda typerna..

Ska köpa oljefyllda elradiatorer. Har stött på sorter från 495:- upp till 1200:-, styck pris på ett 1000W element. vad är det för skillnad? Kanske dra den billigare lite mer ström?
Vore tacksam för svar.
Vad jag har förstått så är det kvaliten samt funktioner såsom nattsänkning od som är skillnaden.

/bebben
 
Att beakta också är ju att i dom billigare modellerna så är det som regel en olja som man inte vill skall läcka ut där hemma om man har otur men i däremot t.ex LVI:s så är det en "miljövänlig" vegetabilisk olja som värms upp.
Dessutom som det skrivits innan kvalitèn på t.ex termostat och teknik.
 
Prisskillnaden består främst i om det är elektroniska termostater eller bimetalltermostater. I andra utrymmen än sommarstugor, garage och förråd är det elektroniska som gäller.
 
Elektronisk termostat är ett KRAV enligt mig! Bimetalltermostater är inte lika noggravna och slits ut fort.
Dessutom har jag för mig att många billigare inte har dubbla överhettningsskydd = potentiell brandrisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.