Hur vanligt är det att man teglar stommen istället för att köra Ytong eller liknande? Funderade på det nu då jag är i Spanien och ser en massa husskelett, både i betong och tegel. Tegel känns "torrare" på nåt sätt, eller inbillar jag mig bara?
 
ett argument man möjligen kan ha emot tegel är väl att det - åtminstone norr om skåneland - tar betydligt längre tid att bygga ett massivt tegelhus jämfört med lättbetong och leca.

torrare? tänkte du på vattendiffusion genom fasaden? Vet inte hur det är jämfört med putsad fasadyta. Det är bra ytor bägge två...?

:D
 
Nja det jag tänkte på, eller rättare sagt vi satt och spånade häromkvällen och jag framhöll at jag tyckte det verkade vettigt att bygga i sten eler betong i stället för trä. Men morfar framhöll att det blir lite fuktig inomhusmiljö med betong, och att det borde bli torrare med teglat hus istället. Kändes vettigt just då men det är sant att det borde ju bli samma som omgivande luftfuktighet... ???
 
Problemet med tegel är att det kan hålla så otroligt mycket mer vatten än vad man tror....

Det kallas "hygroskopisk mättnad" och för tegel innebär det att RF=100% ger fukthalt = c:a 20 kg/m3

MEN!

Maximal kapillär vattenabsorption är c:a 300 kg/m3

Dvs du måste i värsta fall torka bort 280 kg/m3 vatten innan du BÖRJAR komma under RF 100%.

Och med tanke på att luft med temperaturen 20 grader endast kan hålla c:a 17,3 g/m3 vatten så tar det lång till att torka ut såna mängder...

Egentligen är det samma problem med lättbetong. Fungerar som en svamp (studera sorptionskurvan för lbtg) men tyvärr går det ju inte att krama ur... ;)
 
I Argentina bygger man i betong eller tegel, som i Spanien, men där behöver man inte isolering.

Vårt hus som är i betong är isolerat med 20 cm cellplast på insidan.

Det känns inte alls fuktigt.
Se kan det också bero på att vi har golvvärme i hela huset ;D ;D
 
Är det någon som vet prisskillnad på ett ungefär mellan tegeltakpannor och betongtakpannor???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.