Jag ha sett att det finns en produkt som heter Damixa Elektronisk Diskmaskingsavstängarn fråga är om det inte finns någon produkt som helt automatiskt känner av när diskmaskinen drar effekt (dvs är påslagen) och då slå på vattentillförseln och sedan när den inte dragit ström på tex 30 minuter slår av vattnet igen. Vore ju mycket smidigare än att man själv måste trycka på en knapp när man skall diska. En sådan produkt kunde också ta ström från ledningen den "övervakar" så att man slipper batteri... Skulle det fungera? Finns något sådant redan??

 
Precis en sådan elstyrd ventil sitter det original på min Siemens diskmaskin, kanske finns separat men jag misstänker att det är en krånglig inkoppling.
Och ja, jag har en diskmaskinsavstängare men använder den aldrig (den finns ju där på grund av något luddigt krav från försäkringsbolag en gång i tiden).
 
Dom flesta diskmaskiner som kostar runt 4k och uppåt har väl en Auqastop idag.
Magnetventil som är stängd i normalläge och aktiveras av diskmaskinen när den vill ha vatten.
Monteras direkt mot uttaget på blandaren så man minskar risken för skador på slangen till maskinen.

Om det inte sitter förmånterat, kan det finns som en reservdel att montera. Kan ju vara insparat på en kampanjmodell...
Tex:
http://www.nettoparts.se/shop/diskmaskin-aqua-stop-10445c1.html
 
Ok då är en produkt som Damixa bara något att ha om man har en gammal diskmaskin då?
 
Misstänker du att anslutningsslangen börjar bli dålig, kanske det är läge att byta den.
 
Krilleman
Avstängning för vatten till diskmaskin ska sitta ovan bänkskiva, oavsett märke/modell på själva diskmaskinen!

Inget snack om saken om man vill installera efter reglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.