6kw till 120m hål låter inte helt orimlig (men det är också det aktiva borrdjupet som räknas, dvs den vattenfyllda delen av hålet) men beroende på hur välisolerat huset är så är ju 6kW till 200kvm möjligen i underkant, speciellt om man dimensionerat för att undvika eltillskott vilket man brukar göra idag.
 
Jag skulle också se över golvvärmesidan av systemet.

1. Har du ordentligt flöde i slingorna?
2. Tempdiff på värmebärarsidan (vattentemp till golvvärme - vattentemp på returvattnet) ska vara 3-4 grader, justera cirkulationspump för att nå detta.
4. Nibe räknar gradminutunderskott innan elpatron går in. Ställ ner detta så långt som möjligt innan ni upplever tempvariationer inomhus.
 
Själva VP borde klara sig på 6 kW på den ytan. Osäker om borrhålet räcker till...

På NIbe 1245 kan du gå in i menyerna och avläsa brinetemperaturen till/retur VP. (se manualbok).
Gör detta när VP har varit i drift en stund. Som ovan nämts så bör du har en tempskillnad på ca 3-4 gr kanske 5-6 gr.

Du kan oxå avläsa hur många timmar tilläggsvärmen varit i drift. (Detta värde är sedan VP startades första gången), så detta borde du kolla kanske 1 ggr/vecka om du vill ha stenkoll.

Återkom med avlästa värde så är jag säker på att någon här kan ge dig tips och/eller vägledning för felsökning. :)
 
MathiasS skrev:
Jag skulle också se över golvvärmesidan av systemet.

2. Tempdiff på värmebärarsidan (vattentemp till golvvärme - vattentemp på returvattnet) ska vara 3-4 grader, justera cirkulationspump för att nå detta.
Var just för några dagar sedan i kontakt med Nibe om detta.
Deras rek. var 5-10 gr på värmebärarsidan och om det var golvvärme så ca 5-7 gr temp diff. och avläsning när VP har varit i drift en stund.
 
Det låter som hålet är för grunt borrat, Specielt om huset är äldre och läcker luft samt är dåligt isolerat. Om det är dålit lamdavärde på berget samt dålig genomströmning av grundvatten då kan hålet "dräneras" från värme. Resultatet är att du får minusgrader i håler under en stor del av vinterhalvåret och "återvärmningen under sommaren hinner inte återställa värmen i berget.
 
Vi har en nyinstallerad kompressor (4 år sedan och turlig garanti) och pumpen installerad för 14 år sedan.
Den nya kompressorn har halverat tillskottselen från kall vinter 200-300 timmar till 50-100 timmar,
Och den har sänkt tempen någon grad till/från hålet så när pumpen går ganska konstant, dvs kallt ute, har vi 0-1 grad från hålet och från pumpen då -2-3 grader. Trots att vi sänkt tempen från borrhålet är den effektivare och drar mindre energi. Så visst ger varmare hål mera energi men ingen större fara med minusgrader.
 
roland53 skrev:
Var just för några dagar sedan i kontakt med Nibe om detta.
Deras rek. var 5-10 gr på värmebärarsidan och om det var golvvärme så ca 5-7 gr temp diff. och avläsning när VP har varit i drift en stund.
Ja det stämmer nog, jag var lite snål med diffen på värmebärarsidan.
 
MathiasS skrev:
6kw till 120m hål låter inte helt orimlig (men det är också det aktiva borrdjupet som räknas, dvs den vattenfyllda delen av hålet) men beroende på hur välisolerat huset är så är ju 6kW till 200kvm möjligen i underkant, speciellt om man dimensionerat för att undvika eltillskott vilket man brukar göra idag.
Jaså, i underkant. De sa att om vi tog större så skulle den slå på och av för ofta.
 
Villa vista skrev:
Det låter som hålet är för grunt borrat, Specielt om huset är äldre och läcker luft samt är dåligt isolerat. Om det är dålit lamdavärde på berget samt dålig genomströmning av grundvatten då kan hålet "dräneras" från värme. Resultatet är att du får minusgrader i håler under en stor del av vinterhalvåret och "återvärmningen under sommaren hinner inte återställa värmen i berget.
Huset är inte gammalt och läcker inte luft. Det är tätt, mycket tätt enl provmätningar. Ok, hur kollar man då berget?
 
Jag skall tillkänna att jag inte på något sätt arbetar med eller äger bergvärme, jag har dock varit med i projet med 40 - 50 borrhål och då gjordes en sorts respondsmätning för att kontrollera "kvaliteten" på berget, detta görs normalt inte för villamarknaden. Jag kommer inte heller ihåg vad testen heter. Dock så avgör kvaliteten på berget hur mycket Wattisar du kan få per löpmeter hål samt hur snabbt värmen förvinner/återförs från/till hålet

Om man tittar på nyckeltal för bergvärmesystem uppfattar jag det som om att 100 - 120 meret hål med 6kW pump verkar vara lågt tilltaget. dvs systemet är för klent, men det är flera faktorer som avgör dimensioneringen av systemet så jag kanske har helt fel
 
Pratar inte bergborr folket om lambdat i berget, energin i berg arten som finns vid rådande plats, sen påverkas det ju av flödet i borrhålet. Man brukar få ett papper av borrarn där han skriver ner flöden, sprickor vid olika . Skulle tro att borrarn skickar in det till miljö och hälsa i berörd kommun,stad.

mvh
 
Redigerat:
Hej!

Nu har jag mer info:
Pump Nibe 1145 6 kW, ca 200 kvm allt med golvvärme, i botten i plattan och på ovanvåning i "folieformar", extern varmvattenberedare. ( som jag tyckte var onödig, men som vår entreprenör och även Nibe föreslog att vi skulle ha, istället för det där extra effekten som finns i de med inbyggda varmvattenbehållare)

Antal starter: 2302
antal timmar: 1301

allt sedan senaste 6 månaderna. Sommaren var varm och vi borde inte haft så mycket värme fram till början av september. Och vintern har varit mild.

Just nu går pumpen det är 4 grader ute och vi är nöjda med värmen, ingen har duschat eller badat. Endast lite varmvatten på morgonkvisten.

En annan fråga jag har är ang golvvärmen av märken Uponor. Förutom att justera kurvorna via värmepumpen och justera givare i varje rum, behöver man kanske justera själva systemet? Jag tänker på tex på flödet i resp slinga, hur vet vi att det är rätt öppnat? Eller funkar det inte så längre?
 
Redigerat:
1301 timmar eltillskott på 6 mån?
 
Enk Projektet skrev:
1301 timmar eltillskott på 6 mån?
Det är ju lite otydligt men min gissning är att det handlar om kompressorns driftstid.
Och är det så x 2 = ca 2.600 driftstimmar per år ??? :confused:
 
roland53 skrev:
Det är ju lite otydligt men min gissning är att det handlar om kompressorns driftstid.
Och är det så x 2 = ca 2.600 driftstimmar per år ??? :confused:
Kan nog verka rimligt utifrån att det ännu inte varit någon kyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.