När jag skrev detta inlägg i forumet var jag öppen med att min oro kan uppfattas som överdriven.
Och att jag är medveten om detta. Men trots det, jag är i behov av ren faktamässig information för att kunna fatta så kloka beslut som möjligt.
Så, än en gång, tack till er som tar er tid att ge mig era synpunkter på mina funderingar!
Jag uppskattar det mycket!
 
stake skrev:
Om du menar mig: Jag är igång och arbetar med mig själv.
TS har startat tre trådar under sina få dagar som medlem på forumet, två om asbest och en om farliga ämnen i en gammal spegel. Det är inte rationellt eller nyttigt att oroa sig så mycket över dessa saker.

I vår förra bostad hade vi asbest i kakelfixet i kök, gästtoa och badrum. När vi renoverade lät vi en saneringsfirma ta bort det och det kostade typ 11 000 kr. Det är en rimlig åtgärd i samband med renovering. Att riva ut pappen på vinden, analysera packningsgarn eller ens fundera på om asbest finns i väggar där man ska skruva, är överdrivet. Vill man överdriva för sin sinnesfrids skull kan man köpa en luftrenare.

TS skriver att hon är orolig för att utsätta sin dotter för farliga ämnen. Jag kan garantera att hon utsätts för farliga ämnen varje dag och det går inte att skydda henne. All mat, vatten och luft innehåller gifter. Den friska luften i skogen på hösten är full av mögel och jordbakterier och sjön vi badar i på sommaren är full av tungmetaller. På vintern eldas det med ved och luften fylls av cancerogena partiklar och på våren sprider djur och växter farliga ämnen och infektioner.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
TS och Montören bör nog söka hjälp tillsammans och bosätta sig i en nyproducerad hyreslägenhet om ens det är säkert......
TS frågor är för mig på gränsen till sjukligt paranoida...

Ber om ursäkt om TS tar ila vid sig men om man tror att precis allt i sin omgivning innehåller farlig asbest eller annat farligt så har bör man nog fundera mer än en gång om livets risker och börja värdera andra farligheter man utsätter sig för dagligdags innan man börjar fundera i de banor kring huset som TS gör.
Det är säkert större risk att dö i hudcancer pga solstrålning än av ett pappspänt tak det är jag helt övertygad om!
 
Ja nåt ska man ju dö av. I värsta fall så dör man inte av nåt och blir ett kolli på ett hem med liggsår och nyvägd halvfull blöja.
 
  • Gilla
Totem och 1 till
  • Laddar…
Jag menar inte heller att peka ut TS som någon sorts galning, alla har vi våra hang ups, spindlar, flygresor m m. Jag ville bara försöka lugna lite och säga att det inte är någon fara.
 
Kunde aldrig ha anat att detta skulle bli en tråd där fokus läggs på vad som är normal oro eller inte. Tyvärr verkar det ha blivit så. Jag ville ha konkreta råd och kunskap i frågan. Oro är en sak, ren fakta är en annan. Det var fakta som jag sökte. Inte kommentarer kring vad som är normalt eller onormalt att känna och tänka. Inte kommentarer om att jag och andra i tråden bör söka hjälp tillsammans osv. Sådana funderingar tycker jag hör hemma på ett helt annat forum. Jag är fullt medveten om att det inte är bra att oroa sig för mycket. Men, att i denna tråd bli uppmanad att söka hjälp känns inte vare sig passande eller OK. Så, jag skulle vara tacksam om ev inlägg fokuserar på sakfrågan och inte på vad som är normalt eller onormalt att känna och tänka. Till er som gett mig konkreta råd och kunskap vill jag dock säga stort tack!
 
Ett tips är väl att försöka bedöma åldern på installationer och byggnadsdelar; är det från 50- eller 60-tal kan man börja misstänka asbest. Då kan man rådfråga någon expert.

Om det är asbest är det bara att låta det vara ifred tills byggnadsdelen ska renoveras.

Är man fortfarande orolig kan man sätta in luftrenare i sovrummen.

Så tycker jag är vettigt att göra.
 
  • Gilla
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
Har asbesten monterats på 50- eller 60-talet och människor bott i huset fram till TS köpte det, är det knappast troligt att det är en hälsorisk att vistas i det. Låt bara bli att pilla på det du tror innehåller asbest, om du inte skall renovera precis där.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för synpunkter! Ja, människor har bott här förr, men inga under några länge perioder, pga att detta inte var en privatbostad förr utan hängde ihop med en viss yrkesroll. Därför har de som bott här bytts ut ganska ofta.
Som kommentar på annan en tidigare synpunkt så finns helt klart 50-60-tals renoveringar i huset.
 
thomas33's poäng var att asbesten var gammal. Inte att de som bott där tidigare bara bott där i korta perioder.

Med andra ord: De partiklar som inte har lossnat och yrt runt i luften vid det här laget kommer inte göra det heller.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ok. Så kan han säkert ha menat.

Ja, jag har personligen rivit ut mattor med svartlim och papp innehållande asbest..
För fem år sen nu. När vi började renovera. Totalt okunnig. Nytt klickgolv lades sedan ovanpå, utan att sanera under. Papp- och limrester kvar under nya golvet. Ingen tänkte asbest då... Stora glipor mot golvlist.
Tror det kan vara vetskapen om detta, som startade min asbestoro.
Att inte veta om frigjorda fibrer under nya golvet successivt kommer upp i luften via springorna.
Om jag borde slänga ut nya golvet och sanera, eller täta springorna?
River jag upp golvet så finns det ju snarare risk att det som ligger därunder sprids ännu mer.
Om jag inte anlitar en professionell saneringsfirma förstås.
Som sagt, sönderriven papp och limrester finns kvar därunder tillsammans med det som frigjordes vid rivningen.
Men, som någon skrivit tidigare, det kanske räcker med att täta springorna.
Finns säkert ingen som till 100 kan komma med lämpligaste lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.