Skall försöka mig på att inreda carporten lite i helgen och vill samtidigt förbereda för att ev. bygga garage i framtiden och hade hemskt gärna fått lite tips och råd. Jag har noll koll på sånt här själv förutom det jag läst på här i forumet :)

Vårt hus levererades med carport i anslutning till huset där en av väggarna i carporten är själva husets fasad så att säga och de övriga två väggarna ser ut i stil med detta:

30438790-4oE6R.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs färdiga reglar med 55 cm mellanrum mellan varje och med vindpapp (jag tror det heter så, ser mest ut som tunt papper).
Min tanke är att förbereda om vi vill göra ett riktigt garage i framtiden genom att:

  1. Fylla på med isolering mellan reglarna i stil med denna (75mm tänkte jag, korrekt tänkt?)
    http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/isolering/mineralull/isoleringsskiva-p16105
  2. Täcka väggarna med plast Har inte riktigt förstått om det är extremt viktigt att det blir helt 100% tätt inåt mot garaget så att säga? Kan man häfta fast plasten?
    Hade tänkt sådan här:
    http://www.byggmax.com/sv-se/byggva...st-och-vindskydd/aldersbestandig-plast-p21022
  3. Skruva fast OSB-skivor som täcker det hela:
    http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/osb-skiva-p1009

    Tanken är att tillfälligt måla OSB:n med svart färg men den dagen man vill göra riktigt garage sätta gips utanpå.
Rent funktionellt just nu hade jag egentligen bara kunnat dra upp OSB skivor och mål dessa svarta, men jag vill som sagt lika gärna framtidssäkra lite när jag ändå håller på.
Låter ovanstående vettigt och okej tänkt? Något generalfel jag verkar ha fått in i min planering?

Stort tack på förhand alla experter :)
 
Har själv en carporten som liknar din, dock är min fristående med tre väggar, förberett för att isolera precis som din :)

vad har du för golv i carporten i dagsläget? Vad blir det i framtiden?
 
Jag har lagt asfalt på uppfarten och i hela carporten. Funderade på betong ett tag men det blev för mycket väl så jag tänkte bara isolera så det kanske hålls lite värme på vintern om man drar upp en garageport i framtiden. Har mest tänkt använda förrådet till förvaring. Hur tänker du själv? :)
 
Kika på den här sidan, de visar många av momenten i bygget.
http://mittnyahus.tv/

Varför måla Osb skivorna? borde ju inte ta mycket längre tid att sätta gips direkt
Glöm inte elen innan du sätter igen väggarna, några vägguttag vill du väl ha i ditt garage.
 
Tack för tipset (länken)!
Saken är den att tills dess att jag satt på en port (och ev dörr i bakkant där det är en tom karm just nu) så kommer det komma en del regn när det står på åt fel håll. Jag förstår att det inte är optimalt och är beredd på att få byta osb skivorna ytterst. För jag gissar att gips inte står emot väta bättre?
Tack också för tipset om el, har ett uttag där och hoppas det räcker :)
 
emil99 skrev:
Tack för tipset (länken)!
Saken är den att tills dess att jag satt på en port (och ev dörr i bakkant där det är en tom karm just nu) så kommer det komma en del regn när det står på åt fel håll. Jag förstår att det inte är optimalt och är beredd på att få byta osb skivorna ytterst. För jag gissar att gips inte står emot väta bättre?
Tack också för tipset om el, har ett uttag där och hoppas det räcker :)
Ett uttag klarar du dig inte långt på i ett garage! Se för guds skull till att sätta upp flera uttag när du ändå har väggen öppen. Du kommer garanterat att ångra dig annars.
Varför göra klart väggarna men inte porten? Känns bara dumt att göra klart hälften och sedan låta det stå och utsätta det för väder och vind...
 
I mitt fall stod carporten på tomten när vi köpte huset, jag tänkte gjuta platta i det och sedan sätta in en garageport innan jag isolerar.

Om jag vore du skulle jag tänka om, varför isolera väggarna när det inte finns någon port i? Känns som att börja i fel ände?
 
Jimmu: Jag ska dra på port när jag får ta rotavdraget (cirka 2 år kvar då mitt hus bara är 3 år).
Just nu behöver jag snygga till det lite och tänkte därför isolera när jag ändå ska sätta upp någon form av panel. Tycker du jag tänker fel? =)
 
emil99 skrev:
Jimmu: Jag ska dra på port när jag får ta rotavdraget (cirka 2 år kvar då mitt hus bara är 3 år).
Just nu behöver jag snygga till det lite och tänkte därför isolera när jag ändå ska sätta upp någon form av panel. Tycker du jag tänker fel? =)
Jag skulle nog vänta, och göra som emde skriver, planera vägguttag innan det åker upp några skivor på väggarna, vad kommer carporten/garaget att användas till?
 
Isoleringstjockleken är ju lite beroende av vilken dimension du har på dom befintliga reglarna. Sen måste du informera om du vill ha ett permanent uppvärmt garage i framtiden eller bara ett som kan värmas upp tillfälligt för avtining och liknande.
 
Jag kommer främst använda det för förvaring av diverse verktyg, trädgårdsredskap, barnvagn osv. Just nu vill jag mest snygga till det estetiskt och få upp ett par hyllor längst in. Kanske är det lika bra att lösa resten då när en port väl är på plats?
Mao bara dra upp osb och måla den svart nu och upp med ett par hyllor?
 
Sätt dig ner och fundera igenom allt ordentligt innan du drar igång, det är precis vad jag gör ang. Min carport :)

Är det väl genomtänkt att förvara verktyg och diverse saker på hyllor när du inte kan låsa om dig? Finns alldeles för många oärliga där ute, har du sedan en port så kan du ju iaf låsa in grejerna.
annars går det väl att sätta upp hyllor på de befintliga reglarna utan att behöva ha osb skivor på väggarna?

det jag skulle gjort i din sits är att fundera på:
- Vilka elektriska prylar kommer att installeras/finnas på plats, vart vill jag ha uttagen? Belysning på insidan, utsidan, ev. el till en radiostyrd port, motorvärmaruttag på utsidan?

- sedan skulle jag lägga pengarna på att regla upp för en port och få den monterad

- sist av allt skulle jag isolera och sedan skruva upp osb skivor och ev. gips ovanpå.

efter att ha gjort iordning garaget här hemma, och vart med och hjälpt farsan att bygga ett garage från grunden så vet jag att planering är A och O ;)

hoppas mina tankar har vart till någon hjälp och lycka till med bygget!!!
 
Tack för tipsen!
Eftersom det inte blir port på ett par år iaf (känns surt pröjsa det nu när man kan ta arbetet på rot om 2 år) blir det en budgetlösning nu och dra upp osb av rent estetiska skäl som målas svart.
Får bli en ordentlig planering inför dess, har ju två år på mig :)
Du får gärna skriva vad du beslutar dig för!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.