C
Varför säger ingen nåt om Golf kombi? Version 5 eller 6... alltså inte den senaste. Väl så stor att det räcker o billig I drift skatt o försäkring jmf. V 70. O mycket säker! Se Euro N cap o Folksams tester...
 
En golf är i min värld en mellanstor bil som är för liten för en tvåbarnsfamilj. Självklart går det om man vill och måste men jag skulle aldrig frivilligt ha något mindre än en bil i v70-storlek.
 
Har 2 barn och en Octavia scout....funkar utmärkt.
ImageUploadedByTapatalk1388857109.668688.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi kör Citroen berlingo, rymlig och bra bil som lätt rymmer en tvättmaskin och hunden i bagaget! :)
Dessvärre är det lite lite kraft i motorn.. Men den är perfekt till en renoverande familj.
 
lalana skrev:
Vi har idag en Saab 93 sedan, 2004 års modell. Den bästa bil jag ägt, bra komfort och porblemfri. Merparten av svaren rekomenderar Vovlvo v70, ingen som har nämnt Saab 9-3 kombi...
Tar tackssamt emot fler tips!
Dåså....jag har haft både 9-3 och 9-5 kombi och är nöjd med båda....9-3 lite roligare att köra men 9-5 bekvämare...
Åker för stunden en 9-5 Turbo Aut som gått +48000 mil....
 
Vilka förelar har 9-5 jämfört med 9-3?
 
lalana skrev:
Vilka förelar har 9-5 jämfört med 9-3?
Den är större.

Jag är drygt 1.90 och jag kan inte sitta riktigt bekvämt i senaste 9-3. Till 9-5'ans nackdel är tyvärr inte baksätet jättestort. Vill man ha bra plats i baksätet tycker jag att man ska köpa Skoda Superb. En enorm bil, i baksätet. Fram och bagagerum är ungefär lika stort som vilken annan kombi som helst.
 
ullberg
9-5:an är också lite lugnare i temperamentet (bra eller dåligt får man väl själv avgöra), lite mer avslappnad styrrespons, lite mer vägljud avskärmat, känns helt enkelt lite mer ombonat. Jag gillar det, men om man kommer från exv. en BMW gissar jag att man tycker 9-5:an är en blöt svamp. Men som sagt, storleken är den största skillnaden, och jag vill påstå att åtminstone den upplevda skillnaden är väldigt stor, allt känns större och mer rejält i en 9-5 (imo).

Så länge ni har ett barn kan jag inte förstå att ni skulle behöva mer än en 9-3, men då 9-5 ofta är billigare än 9-3 skulle jag välja en 9-5 ändå. Och den funkar även när (om) ni får ett barn till. Min granne har tre barn (alla <4 år) och det fixar de också i en 9-5, men det verkar lite jobbigt med två vuxna och alla stolar...

9-5 är svårslagen på totalekonomi för en så stor bil och bra (men inte bäst då det är en ganska gammal konstruktion) på säkerhet. Inte häftig och inte bäst på något (det är ju som sagt en gammal konstruktion) men väldigt bra på mycket, och inte dålig på något.

/U
 
Hej! Ny i tråden. Vi kör nu en Saab 9-3 2002:a vilken har gått bra i de fyra år vi haft den. Den blir dock trångt när vi ska åka alla fyra på längre resor. Har fått upp ögonen på en V70 2005:a. Mina funderingar rör sig kring ekonomin. Servicekostnader, bränsleekonomi m.m. Man vet vad man har men inte vad man får helt enkelt. Provkörde en V70 nyligen och den var grymt mycket skönare att åka i än i saaben.
 
Kliver du över till v70 så är det just 2005 som är det du ska sikta på eftersom det till det modellåret gjordes en del förändringar. Ser lite modernare ut med volvomått mätt helt enkelt. Vår 05a (xc70) har rullat problemfritt snart 10k mil nu (6 år tror jag). Nu är det dags att byta skivor och belägg men övrigt har jag bara gjort vanlig oljeservice. Det enda felet som inträffat är att jag härom året hittade sprickor i kamremmen och det vågade jag inte åka med. Volvo tog dock detta delvis på goodwill så det kostade 4kkr att byta.
 
Enk Projektet skrev:
Dåså....jag har haft både 9-3 och 9-5 kombi och är nöjd med båda....9-3 lite roligare att köra men 9-5 bekvämare... Åker för stunden en 9-5 Turbo Aut som gått +48000 mil....
Vad är det för bytesintervall på motoroljan?
 
MathiasS skrev:
Kliver du över till v70 så är det just 2005 som är det du ska sikta på eftersom det till det modellåret gjordes en del förändringar. Ser lite modernare ut med volvomått mätt helt enkelt. Vår 05a (xc70) har rullat problemfritt snart 10k mil nu (6 år tror jag). Nu är det dags att byta skivor och belägg men övrigt har jag bara gjort vanlig oljeservice. Det enda felet som inträffat är att jag härom året hittade sprickor i kamremmen och det vågade jag inte åka med. Volvo tog dock detta delvis på goodwill så det kostade 4kkr att byta.
Ok. Det finna många åsikter om bilar märker jag men en v70 känns mer och mer aktuellt. Kamremmen var nyss bytt på den bilen jag siktat in mig på 19000 mil är väl inget för en volvo.
 
Andy78 skrev:
Vad är det för bytesintervall på motoroljan?
Vi byter olja 1 gång per år oavsett hur lite vi kör på våran saab. De tidiga årgångarna är lite oljekänsliga.
 
Björn Trolin skrev:
Vi byter olja 1 gång per år oavsett hur lite vi kör på våran saab. De tidiga årgångarna är lite oljekänsliga.
Det var det jag var inne på oavsett bil så ska man inte följa långlife-intervallerna själv försöker jag byta vid max 1500mil / 12 månader vilket innfaller först, nu kör inte jag saab dock men märket spelar inte så stor roll.
 
Annars är hjullager, särskilt vänster fram, en förbrukningsvara på V70, liksom skivor och ok. Styrleder och framvagnsdelar brukar det gå regelbundet, åtminstone på de utan turbo. Turbomodellen har lite kraftigare delar. När bilen börjar bli lite till åren är det låskistor i dörrarna, och knapparna till elhissarna som gärna krånglar. Plus att infästningen till dörrstoppet måste svetsas på var och varannan bil. ABS-triggerskiva och sensorer behöver lite kärlek då och då. Vi har två V70 på gården, så det blir lite skruva. Nu har de gått 40.000 mil, så då är det väl i sin ordning. Jag tror inte att nyare årsmodeller har högre kvalite på mekaniska delar, bara att dessa fel inte har hunnit komma så mycket än. Däremot blir nyare bilar nerlusade med mer och mer tekniska finesser som man skulle kunna klara sig lika bra utan, men som kan kosta stora pengar att laga. Ett exempel så kan man inte byta kontrollampa i instrumentbrädan om den pajjar, man får byta hela instrumentet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.