Herc skrev:
Att köpa en ny bil är nog det mest korkade man kan göra.
Gärna mer konstruktiva och givande svar. Ditt inlägg är korkat. Låt det inte balla ur. Förutsättningen är som den är. Det ska inte köpas nytt. De ska leasas. Nytt eller beg kan vi ta i en annan tråd.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Du har fel Herc. Att leasa en bil måste vara ännu dummare än att köpa en ny, leasingfirman vill också tjäna pengar. Plus att pensionen blir sämre. Visst, man vet vad månadskostnaden blir, men det vet man väl med en ny bil oxo, då man har garanti.
En dyr beg bil utan garanti riskerar dock att bli ett svart hål för pengarna.
 
Utan att veta hur och varför så skulle inte detta påverka pensionen om man inte va väldigt nära pension.
 
Nej, beror lite på. Nästan nytt, typ demo, är faktiskt riktigt klokt. Du får garantier och är förste ägaren. Snackar vi helt ny, typ du går in i butiken och specar en, kan det fortfarande vara en ok affär om du behåller den länge. Dessutom om du går in och köper en ny bil som finns i lager kan du pruta. Om du sedan behåller den kanske tio år så kan du i princip köra på värdeminskningen. Vanliga utgifter som skatt, försäkring och bensin tillkommer ju, men du slipper om det är ett kvalitetsmärke troligtvis reparationer. Du är bunden till auktoriserad service men om du ändå tänkt lämna in är det ju inte så farligt.

Jag tror att om du är helt oteknisk och därmer riskerar att bli uppkörd på reparationer är en ny Kia med 7 års garanti ett bra köp om du köper en demo med 20-30 tusen rabatt (eller snarare 10 tusen rabatt och så ett par paket gratis), servar den auktoriserat och kör försiktigt så är det på tio års sikt en riktigt bra affär.
 
Normalt håller jag med om att köpa ny bil är det dummaste ekonomiska beslut man kan göra (finns många andra saker allmänt som är dummare). Men nu handlar det om företagsleasing till skillnad från privatleasing vilket inte alla i tråden verkar inse och att det är en miljöbil med 40% rabatt på förmånsvärdet. Det kan vara en bra affär, dock är frågan om ni egentligen inte kör för lite för att det skall löna sig ordentligt.
 
Jag har pendlat i 7 år nu, 10mil/dag
Och jag har fört statistik på service och underhåll.

3SEK/mil har det blivit. (BMW 3-serie)
Den kostnaden kan man beakta beroende på hur mycket man kör.
My two cents...
 
Det är en kommun som ger detta erbjudande att leasa genom avtal de förhandlat fram med vissa märken.
 
cust3000 skrev:
Jag har pendlat i 7 år nu, 10mil/dag
Och jag har fört statistik på service och underhåll.

3SEK/mil har det blivit. (BMW 3-serie)
Den kostnaden kan man beakta beroende på hur mycket man kör.
My two cents...
3kr/mil?
 
gadeberg skrev:
Räknat på vad en ny bil eller begagnad bil utanför jobbet skulle kosta?
Jag har gjort ett överslag och kommer fram till att det är lite "mindre dyrt" med tjänstebil. Ny egen bil för 350 kkr skulle landa på ca 5000 kr/mån netto. (Värdeminskning 3,5, ränta 0,5, skatt, försäkring och service 1). En egen begagnad bil skulle kunna bli billigare men osäkerheten kring värdeminskning och "oförutsedda" reparationer gör att jag hellre väljer tjänstebil.

/Krille
 
gadeberg skrev:
3kr/mil?
Japp
 
Redigerat:
cust3000 skrev:
Ja, det skrev jag ju...
Kanske läste lite snabbt. Detta är utan skatt, försäkring och bränsle då?
Bara däck, olja och filter och om nåt gått sönder?
 
gadeberg skrev:
Kanske läste lite snabbt. Detta är utan skatt, försäkring och bränsle då?
Bara däck, olja och filter och om nåt gått sönder?
Ingen fara...
Jag lät lite dryg, men det var inte min avsikt.

Ja, helt riktigt, enbart mekaniska kostnader.
Lämnar service på märkesverkstad, men byter bromsar och enklare grejer själv.
 
Redigerat:
Jag körde nybil några år. Jag betraktade det som en lyx som jag unnade mig. Jag hade såklart kunnat köra en begagnad kärra betydligt billigare, men jag tyckte att det var värt det.

Nu har jag gjort det, och kör en begagnad familjekombi som jag är nöjd med.
 
Att leasa är i stort sett ett lån. Lånet ska betalas tillbaka.
Mitsubishi är dock en fantastisk bil och outlandern är en go bil. Att dessutom Mitsubishi ger 8 års garanti på sina bilar är det ett tryggt ägande. Som Mitsubishi själva säger:"Rent konkret innebär det att vi förlängt den ordinarie 3-åriga nybilsgarantin med en 5-årig garanti för maskinella komponenter. Garantin omfattar alla Mitsubishis personbilar (ej Lancer Evolution) i 8 år eller max 15 000 mil och följer bilen. Du kan alltså sälja bilen efter tre år och då kan den nya ägaren tillgodogöra sig garantin i ytterligare 5 år."

Av bilar som kom in på vår verkstad så var det väldigt sällan problem på bilarna. Om det var något så tog garantierna detta. De gånger det var ett stort fel tog vanligtvis försäkringsbolaget kostnaden.
Vill du ha ett tryggt bilägande så satsa på bilen. Vill du vara mindre skuldfri...betala kontant.
 
Jag tycker det är bra att ni köper nya bilar. Hur skulle vi begagnatköpare annars kunna göra våra fynd..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.