Jag har ett 70-tals hus i mellannorrland och det börjar bli dax att byta köket. I samband med detta så fixar jag även alla ytor i köket. Gällande golvet så tänkte jag mig golvslinga (Uponor 20mm) ,men då jag nu har väldigt kalla golv,(plastmatta direkt på betongplattan) så tänkte jag lägga 30 alt.50mm golvvärmeskiva(polystyren) och plåt.Ovanpå detta blir det gips och sen klinkerlim samt klinker. Så min fråga är: Räcker det med enkelgips eller behöver jag dubbelgips med lim imellan gipslagrena? Och behövs det någon ångspärr?

/H
 
Tyvärr dålig koll på golv värmeslingor. Normalt har du plast i golv och ska ligga på insidan av isoleringen men vet inte hur man gör med golvvärme.
 
Du ska förstås följa tillverkarens anvisningar....vad säger dom?

Jag skulle nog flytspackla ovanpå slingorna.
 
Håller med MathiasS, flytspackel blir nog en bättre lösning. Framförallt iom att du ska klinkra (du får både nödvändig styvhet, samt bra värmeledning från slingorna uppåt mot fötterna).
 
Har nu bestämt fabrikat/system till golvslingorna och valde LK. När man skall använda isolerskiva tjockare än 16mm(jag väljer 30mm),så är rekommendationen från dom att vid användande av klinker så skall man lägga dubbel golvgips som limmas omlott.Någon ångspärr skall heller inte användas.Om man däremot använder 16mm isospårskiva så behövs inget mellangolv,utan klinker kan läggas direkt på slingorna.
/H
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.