Precis vid vår tomtgräns, utanför, står en gigantisk björk. Tomten brevid oss är en ödetomt eller vad man ska kalla det som komunen äger, ca 800 kvm, och de har sagt att den romten kommer aldrig att säljas eftersom det står en annan kommunal byggnad för nära den tomten. Alltså trädet ser ut att vara på vår tomt men är utanför. Den står brevid vår uppfart där vi parkerar och problemet blir alltså förstörda bilar. Pinnar fågelbajs, trädklet osv. Vi kan ju inte bara ta ner trädet eftersom det inte är vårt, men hur pass svårt är det att få kommunen att ge oss tillstånd? Ingen har ju nytta av trädet snarare tvärtom och vi står gärna för kostnaden bara fi får ta bort det! Eller ska vi chansa och bara ta ner det, men då kan det väl bli böter? Vad ska vi göra??
 
Fråga kommunen om inte de kan ta bort trädet. Mina föräldrar hade samma problem, men några telefonsamtal senare så kom kommunen med motorsåg och så var det bekymret ur världen.

/ama
 
om det inte går att ta bort björken så är ju en carport också en lösning. Slut med att skrapa is från bilrutor blir som en bonus ;)
gaia
 
Hej.
Vi fick ta ner träd på kommunensmark, ring och prata eller ännu heller hälsa på : ) Alltid enklare med ett personligt möte.
Ulle
 
Är det inte så att du får kapa av allt som sticker in över eran tomtgräns?? Vill minnas att man får göra det på träd som inte är ens egna eller minns jag helt galet??

Annars håller jag med övriga.. Slå en signal bara o hör..
 
Jo, Benny_o_Lina, det får man - fast man ska först förvarna trädets ägare så att de har rimlig chans att göra ingreppet själva innan de hugger in på det.

Fast det hjälper kanske inte så mycket här - om resten av björken står kvar alldeles utanför tomtgränsen så blir det säkert skräp så det räcker ändå.
 
Ett "tips" är att ringa kommunen och tala om att ni är oroliga för att det svajande trädet ska ramla över er bil med efterföljande ersättningskrav osv ......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.