Jag har precis börjat med att röja i ett gammalt badrum. I taket kommer det sitta LED-spottar med ett drivdon som funkar med switch-dim. Kruxet är att det även kommer finnas en lampa vid badrumsskåpet och denna skall helst gå att tända/släcka på samma brytare. Det måste ju finnas en lösning på detta som är enkel?
Drivdonet har även en 1-10V dimmer ingång. Jag antar att den funkar på det viset att drivdonet skickar ut 10V och dimmern bara är en pot och ger ut 1-10V till drivdonet? Finns det 1-10V dimmrar som även har en vanlig 230V brytande funktion som är helt elektriskt oberoende av 1-10V dimmningen?
Nödlösningen är väl att helt enkelt köra med en vanlig brytare och bryta strömmen till drivdonet och till badrumsskåpet men då går det inte att dimmra.
 
Lösning Dubbeltrapp.
 
Redigerat:
Ja det blir det ju iofs. men det hindrar dig inte att lägga ett till don för den andra knappen. Man behöver ju inte ha dimmer på badrumsspeglen om man inte vill.
 
Nej badrumsspegeln behöver ingen dimmer. Tyvärr framgår det inte någonstans vad det är för typ av lampa i badrumsskåpet annat än att det är LED. Skåpet finns inte i min ägo ännu.
 
En 2-facksram med en brytare i ena facket som styr 230V till drivdonet och skåpsbelysningen. Och en 1-10V vridpot i andra facket till drivdonet.
Eller så byter du ut armaturerna i skåpet till sådana som är kompatibla med resten och gå på samma drivdon/flera synkade drivdon.
 
Alltså VARFÖR vill du absolut tända både spottar och skåpbelysningen på samma vippa? En kron med två vippor är ju en jättebra lösning! VIll du tända både spottar och badrumsskåpet samtidigt så är det ju bara att trycka på bägge samtidigt.......
Det är ju väldigt dumt att bygga så att det är "allt eller inget" istället för att kunna kombinera belysningen efter tillfälle.

//Patrik
 
Kruxet är ju att knapparna funkar på olika sätt. En momentan och en inte. Det blir 2 helt olika moment. När man tänder trycker man uppåt på båda men för att släcka nedåt på ena men uppåt på andra. Det blir helt ologiskt och krångligt. Det funkar om man skippar dim och bara bryter fasen till drivdonet. Då beter sig knapparna lika.

Dem måste inte tändas på samma vippa men på samma sätt. Det måste finnas en röd tråd sas. Att byta drivdonet i armaturen till ett som klarar switch-dim plus en ny brytare kan funka.
 
Och jag som satte in en kronbrytare för en lika belysning i ett badrum, men jag tror att dom efter ett år lärt sig hur det fungerar. Jag har i alla fall inte haft några klagomål. Jag borde hört nått om det var problem för jag träffar dom flera ggr i månaden???
 
  • Gilla
babianarmar och 2 till
  • Laddar…
Jag har gjort ett flertal badrum med kronbrytare precis som elmont säger. Aldrig några problem där heller! Läs på hur det ska kopplas så kommer du säkert på det!
 
  • Gilla
babianarmar och 1 till
  • Laddar…
E
Sätt en dosdimmer till skåpbelysningen. Då beter sig båda brytarna på samma sätt. Eller om du inte vill ha dimmerfunktion, ett impulsrelä
 
Hej jag har hängt på detta forum i flera år nu men aldrig fått tummen ur för att regga mig. Men ja kan ha ett svar på TS fråga, Ja en 1-10v dimmer har en brytande funktion för 230v. Då kommer du kunna tända spottarna i taket och spotarna eller va det nu är i badrumsskåpet samtidigt och du kan dimmra takspotarna. Med en och samma dimmer! Hoppas de va va du sökte efter.
 
Gilgo skrev:
Hittade en dimmer som vid en första anblick verkar fixa det med 1-10V och brytande funktion.

[länk]
Såg nu när jag läste igen att du redan hittat svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.