Hej
Jag har precis fixat ett BDT-avlopp till mitt fritidshus och på samma gång fixade jag vintervatten. Vattenslangen är av typ PEM och ligger löst under huset med rörisolering och en värmekabel inne i isoleringen men avloppet vet jag inte hur jag ska göra med. Det är draget under golvet och därmed inte isolerat alls. Om jag ska använda stugan under vintern kan jag tänka mig att det skulle kunna frysa till i avloppsrören bitvis och sedan bli stop. Eftersom det enbart är ett BDT-avlopp vi pratar om så har jag behållt de "gamla rören" som redan var installerade i stugan och de är 75mm.

Har någon något bra tips hur jag ska göra? Vad kan jag isolera med? Rörisolering är ovanligt i de dimensioner jag behöver.
 
Avloppet behöver normalt inte isoleras.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
Har som du fast 110, för säkerhets skull har jag isolerarat, med sand och de där rosa isolerskivorna 7,5 cm tjocka som jag lagt "kors o tvärs"
 
carra skrev:
Har som du fast 110, för säkerhets skull har jag isolerarat, med sand och de där rosa isolerskivorna 7,5 cm tjocka som jag lagt "kors o tvärs"
Hur har du lagt dem?
Har du fyllt upp sand och sedan byggt in rören i en låda?
Såhär ser det ut under mitt fritidshus:

avlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Mina rör ligger på backen de,sitter alltså inte uppe under golvet som dina gör....Jag skulle nog I ditt fall lägga sand på backen, sand vid sidan av rören o upp till överkant rör samt till sist de rosa skivorna tvärs over rören o längs med alltså dubbla lagero sedan sand över för att skivorna skall ligga kvar.... En enklare lösning är givetvis att,fortfarande lägga ned rören på backen o göra en isolerad låda över dem och i bägge fallen isolera rören där de kommer ut ur bjälklaget till röret böjer av efter backen. Sätt INTE en 90 graders böj där rören kommer ur bjälklaget utan låt röret göra en flackare "kurva". Glöm inte ett lämpligt fall, inte för tvärt o inte för flackt under hela huset mot där avloppet försvinner ner i marken sedan tidigare.Detta senare för att exkrementer etc, skall kunna transporteras iväg o inte fasta på vägen....
 
  • Gilla
Mathias Roitto
  • Laddar…
C
Såg nu att du har ju inte toalett,kanske bäst i alla fall att du har "rätt" lutning redan nu för framtida behov.....
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
carra skrev:
Mina rör ligger på backen de,sitter alltså inte uppe under golvet som dina gör....Jag skulle nog I ditt fall lägga sand på backen, sand vid sidan av rören o upp till överkant rör samt till sist de rosa skivorna tvärs over rören o längs med alltså dubbla lagero sedan sand över för att skivorna skall ligga kvar.... En enklare lösning är givetvis att,fortfarande lägga ned rören på backen o göra en isolerad låda över dem och i bägge fallen isolera rören där de kommer ut ur bjälklaget till röret böjer av efter backen. Sätt INTE en 90 graders böj där rören kommer ur bjälklaget utan låt röret göra en flackare "kurva". Glöm inte ett lämpligt fall, inte för tvärt o inte för flackt under hela huset mot där avloppet försvinner ner i marken sedan tidigare.Detta senare för att exkrementer etc, skall kunna transporteras iväg o inte fasta på vägen....
Tokigt bra!
Det blir isolerad låda!

Tack för hjälpen
 
Avloppsrören är normalt tomma om man monterat dom på ett riktigt sätt, så vad är det då för mening med att isolera tomma rör.
 
  • Gilla
pkall och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett skadefall där oisolerade avloppsrör hängande under en plintgrund har gjort att vattenlåset i brunnen i duschen frös sönder.... Dessutom kan man få problem men att fuktig luft som strömmar i avloppssystemet kondenserar på de kalla ytorna och fryser till isproppar i rören.
 
Om vattenlås inne i byggnad frusit sönder beror det förmodligen på andra orsaker en oisolerade avloppsrör. I avloppsrören skall det endast finnas luft som rör sig genomsystemet mellan luftaren på taket och luftaren i trekammarbrunnen eller dyl. Så hur man förhindrar sönderfrysning inomhus är nog mer en avsaknad av tillräcklig uppvärmning av huset.

Men givetvis så kan jag ha helt fel, det jag säger är inte ristat i sten men det är nog sällsynt med isolerade avloppsrör under hus.Har själv aldrig varit med om sönderfrusna avlopp på grund av avsaknad av isolering under hus.
 
Chaly
Jag har liknande avloppsupphängning som TS utan isolering (permanentboende). Inga problem än så länge. För ett väl fungerande avlopp tror jag inte det behövs nån isolering.
 
Har stött på en del frusna avlopp enligt bild , isoleringstips är nätmatta 60mm sedan byggplast runt mot kalle nordan vind.


Mvh
 
  • Gilla
hanschri och 1 till
  • Laddar…
C cecar33 skrev:
Om vattenlås inne i byggnad frusit sönder beror det förmodligen på andra orsaker en oisolerade avloppsrör. I avloppsrören skall det endast finnas luft som rör sig genomsystemet mellan luftaren på taket och luftaren i trekammarbrunnen eller dyl. Så hur man förhindrar sönderfrysning inomhus är nog mer en avsaknad av tillräcklig uppvärmning av huset.

Men givetvis så kan jag ha helt fel, det jag säger är inte ristat i sten men det är nog sällsynt med isolerade avloppsrör under hus.Har själv aldrig varit med om sönderfrusna avlopp på grund av avsaknad av isolering under hus.
Även på plintgrund?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.