Hej

Vad ska jag göra?

Har väldigt stora ytor i vårt nya hus som är med målad väv. Vill inte ha detta och måste således täcka över det på något sett.

Renoveringsgips tror jag går bort på en gång då det blir knepigt runt fönster och liknande när väggen helt plötsligt bygger 6 eller 9 mm mer.

Easy Cover har man hört både ris och ros om. Känns som en ganska lätt lösning, men blir det bra? Det finns väl en massa olika "täckande" tapeter, vad ska man välja i så fall? Billigt och bra...

Bredspackling känns som det bästa alternativet, men det känns även som det svåraste. Ena väggen som ska täckas är 8,8 meter lång. Det känns som att man på en så lång vägg väldigt lätt ser nivåskillnader och liknande om man inte spacklar och framför allt slipat ordenligt!!!

Någon målare här, eller någon som nyligen nyttjat en målare som kanske kan uppskatta vad en målare skulle ta för att spackla och slipa denna yta?!? Målar gärna själv för att komma ner i pris. Vågar man fråga om svart betalning i det här forumet? :)

Kan ni komma med tipps och idéer om hur jag ska göra? Gärna visa bilder på hur resultatet blev hos dig...

Tack på förhand!

/Johan
 
  • spackla.jpg
spackla på.......det är inte så svårt som folk tror..lägg första skiktet så mönstringen i tapeten nätt o jämnt inte syns..låt torka ca 5-10 timmar beroende på hur tjockt du påfört det..gör en fjäderlätt mellanslipning med slipklots på de ställen som behövs..Lägg på andra skiktet spackel..använd ca 50 cm bred spackelspade på de stora ytorna och vinkla mycket brant vid utbredningen.använd gärna två händer om så behövs eftersom spacklet tenderar bli lite trögjobbat efter att det rullat runt och bakats i spaden för länge.
slipa 2:a skiktet med 120 korns slippapper tills det blir blankt och lent överallt.Borsta av väggen för att färgen skall få fäste..Grundmåla..fyll i resterande porer på väggen med spackel..slipa packelfläckarna ..grundmåla igen på spackelfläckarna..måla en sista gång eller ytterligare en gång beroende på kulör...klart

Tips: Det dammar som f--n och använd ingen vanlig dammsugare till att suga upp det.Det klarar den inte.
 
Easycover är grymt bra och enkelt att sätta upp. Har satt det i hela lägenheten. Dock kostar det ju en del.
 
Jag bredspacklar och målar nästan alla väggar hemma som är ojämna, Visst dammar det när man slipar.
Fördelen tycker jag med att bredspackla och sedan måla är nästa gång man vill måla om är det minimalt med arbete. bara att spackla de små hålen. Likadant om man flyttar en stor hylla som suttit i väggen så är det snabbt att återställa till skillnad mot tapeter. Hallen, ent´rén mm brukar få mer slitage. Ingen risk för att det som i tex lägenheter blir 7 lager med tapeter med åren.
Nackdelen är att med tapeter kan man få mera mönster och mer dynamik. Samt viss ljudabsorbering med easy cover + tapet. till skillnad mot hård putts och betong.
Jag tycker fördelarna överväger nackdelarna för jag är så trött på att slipa tapetskarvar och hål i väggen när man flyttar en tavla som inte går att laga på en tapet.
Det är inte så svårt att bredspackla tycker jag. om man aldrig börjar kommer man aldrig att lära sig. ;-) Sen kan man i framtiden välja vilket arbetssätt man vill ha i olika rum och med olika lösningar.

Vardagsrummet hemma hade en kraftig strukturtapet som inte var spaltbar och limmad med våtrumslim. Den gick inte att få bort helt enkelt, trotts alla metoder. Satte Plain från flygger (halva priset mot easy cover) och sedan tapetserade vi över med easy-up. Byggde ett par mm. Gick ganska snabbt och dammfritt. Men man ska nog inte tapetsera fler ggr nu på detta :) blir målning framöver.
 
  • Gilla
Mattetet
  • Laddar…
Stormen skrev:
... Satte Plain från flygger (halva priset mot easy cover) och sedan tapetserade vi över med easy-up. Byggde ett par mm. Gick ganska snabbt och dammfritt. Men man ska nog inte tapetsera fler ggr nu på detta :) blir målning framöver.
Vad kostade Plain från Flugger? En bekant till mig pratade om 900kr. Men Easy Cover kostar ju 300kr (för 10kvm). Fattar ingenting...
 
Satte nyss upp en "fiberduksväv" i mitt gipstak. Kostar nästan inget, typ 3-6 kr/m på k-rauta byggmax osv. Limmas med vävlim och målas. Kanske funkar även på dina väggar.
 
Ett tips är Nordsjös tapetstrip. Man rollar först väggarna med en speciell spikroller som gör små hål som tapetstripen kan komma in igenom, låter medlet verka ett tag och så river man ner tapeten med spackelspade. Ev får man ta det i två omgångar om det är väldigt tjockt. Vi har kört detta på spåntapeter/strukturtapeter med mycket gott resultat, det var lätt att få bort tapeten. Väl värt att testa eftersom det är förhållandevis billigt (jfr renoveringstapeter) och enkelt (jfr bredspackling).
 
Mitt tips är helt klart Easy Cover. Jag har använt det i stor utsträckning och till största delen på målad strukturväv av glasfiber och är mycket nöjd med resultatet. Andra varianter som Bauhaus's Wall Cover eller andra "lättare" pappersbaserade produkter har inte samma täckförmåga utan ger lätt att den underliggande strukturen syns igenom. I det här fallet får du faktisk det du betalar för...

Jag använde våtrumslim då detta är att rekommendera för ett bättre "hugg" eller grepp av Easy COver'n. Kanterna blir perfekta och ytan på Easy Cover tycker jag ger en perfekt bas för tapetsering eller målning.
Dock har jag lärt mig att inte vika den runt hörn, utan kör numer med att skära den.

Lycka till med ditt arbete!
 
I ditt fall kanske det kan fungera med Easy Cover. Den kräver att "jämnt oregelbundet" mönster för att det ska bli bra, t.ex. fiskbensmönstrad glasfiberväv.

Själv har jag testat Easy Cover på en 8 m lång vägg som jag rivit ner alla lösa tapeter på. De bitar som satt fast tillräckligt hårt fick sitta kvar, för det skulle ju vara ok enl. instruktionen. Det blev helt VÄRDELÖST... Nivåskillnader på bara 0.5 mm syns igenom tydligt i släpljus.
 
Hyr in en målare som bredspacklar allting är mitt tips. Har använt Easy cover och det är ingen höjdare då man ändå måste spackla igen ojämnheter.
 
Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av easy cover efter att ha satt upp det i vardagsrum och hall på totalt tre olika underlag, rå betong, klassisk glasfiberväv samt förbannad fiskbensmönstrad glasfiberväv. på betongen och på den klassiska väven täckte den fint och där kan jag inte se någon struktur idag. Men på fiskbensväven syns strukturen igenom på sina håll vid släpljus, tex om jag placerar en golvlampa mot väggen så syns strukturen här och var. Förbannat irriterande om jag tänker på hur mycket tid och pengar det gått att göra detta arbete. Jag tycker att jag slabbat på ordentligt med våtrumslim men förmodligen har jag tryckt för hårt på duken när jag satte upp den. Såhär i efterhand har det varit en intressant övning men jag tror nog att jag i framtiden skulle överväga att ta in någon som bredspacklar istället. Easy cover är ju trots allt rätt dyr och om man ser till mitt förarbete och resultatet så undrar jag om det var värt att göra det själv.
 
Tja

Varför inte prova spackla en vägg, om det känns för svårt, jobbigt eller dammar för mycket så tag då easycover på resten.

Just på väv tycker jag e-c blir riktigt bra. Mycket lim skall det vara, och det skall vara ett tjockt lim, typ våtrumslim. Man påför så mycket med rollern att man inte ser strukturen i princip, och rollern börjar glida runt.

Jag tycker det är enklest att spackla vissa små områden och i skarvarna så helt och hållet slipper man inte, men det går utmärkt att blanda spacklat och e-c, exv inne i hörn mm eller där väggarn är lite sneda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.