Ska bygga garage med kallvind. Vad heter den plast eller papp som man först lägger på takstolarna innan man fäster läkten???

Räcker det med Takstol-(plast/papp)-läkt-betongpanna. eller ska det till något mer?

Andra idéer eller synpunkter?

/Anders
 
Ok

Men en del andra garage som jag sett i området verkar ha någon slags plastfilm istället för råspont/masonite.

Verkar lite mer lätthanterligt och mindre fuktkänsligt. Det jag for efter var om det var någon speciell sorts plast...
 
Pappen kan nog ha olika namn men jag tror den oftast kallas för asfaboard. Den består av 2-3 mm seg papp och ett tunt lager med något tjärliknande material.

Det räcker med takstolar + asfaboard + läkt + pannor. Däremot ska läkten inte vara den vanliga läkten som man har med råspont utan betydligt kraftigare. 2"4 har vi som bärläkt på vårat tak (om det nu fortfarande kallas för läkt i den dimensionen).
 
Aha, vad kostar det, och vet du vart jag köper det (i Sundsvall...)?
 
Säkerhetsväven kostar tusen kronor rullen 25*2,7 m
 
Men en del andra garage som jag sett i området verkar ha någon slags plastfilm istället för råspont/masonite.
Hoppas att de inte lägger det ytterst, då lär de få fuktproblem så det stänker om det då den fuktmättade luften från garaget når plasten och kondenserar.
Plasten ska givetvis sitta på insidan för att förhindra att fuktig varm luft innifrån garaget når ut i isolering och yttertak.
 
Att ha plast längst ut är inget ovanligt.
Älvsbyhus har det t.ex.
Personligen tycker jag att det suger purjo.
Vi lär få uppleva många problem med de takkonstruktionerna inom 10-20 år.
Billigt krafs, det är vad det är.
 
BAS skrev:
Hoppas att de inte lägger det ytterst, då lär de få fuktproblem så det stänker  om det då den fuktmättade luften från garaget når plasten och kondenserar.
Den skall tydligen andas, om jag förstått det rätt så skall man även ha ångsprärr innerst som vanligt. Ersätter bara råsponten och inget annat, är väl tidsbesparande som med alla nya prylar....
 
Mitt nuvarande hus ett Modulent från 1987 har plast istället för råspont och där är inga problem alls vad jag kan se, men visst känns råspont som ett "säkrare" val.
Vårt nya Älvsbyhus har oxå plast som Kalle Dussin nämnde ;o)
 
LB skrev:
Säkerhetsväven kostar tusen kronor rullen 25*2,7 m
Tryckefel i Beijers katalog gav mig 25x2,7 för 567 bagis. Hurra!

Tydligen fanns det inget rätt eller fel i denna frågan...

Det blev säkerhetsväv som undertak. Smidigt att lägga och enligt anvisningen "Kombinerat åldringsbeständigt genomtrampningsskydd och fuktspärr".

 
Har kombiväv av typen "säkerhetsväv" (genomtrampskydd/ångspärr) + råspont + papp + läkt + tegel på mitt nya (gamla hus).
I mitt radhus har jag Masonit + plast + läkt + betong.... Gissa vilket som känns bäst!

P.S. Angående Älvsbyhus... gör de något rätt nu för tiden?(ta t.ex. avfuktare i krypgrund som standard... huh, och den skall hålla i 50 år eller??) D.S.

JoGi
 
JoGi skrev:
P.S. Angående Älvsbyhus... gör de något rätt nu för tiden?(ta t.ex. avfuktare i krypgrund som standard... huh, och den skall hålla i 50 år eller??) D.S.

JoGi
Det gör den knappast. Men det gör ju i och för sig inte värmepumpen, oljepannan, ventilationsaggregatet, kylen, frysen...
 
ab-cd skrev:
Det gör den knappast. Men det gör ju i och för sig inte värmepumpen, oljepannan, ventilationsaggregatet, kylen, frysen...
Dvs. ytterligare en pryl att serva/byta ut.
 
Varför ha nåt annat än råspont ???

Då behöver man inte fundera över var man sätter fötterna samt att det faktiskt bidrar till konstruktionens totala styrka på ett sätt som de andra byggsätten inte gör.
En hel "skiva" råspånt stagar upp hela taket och därmed huset ganska rejält, en rulle gladpack har inte den egenskapen.
 
Bob_the_builder
Hear! hear! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.