Eller kanske gör jag så här...

balk5.jpg
...och använder också här den uppstickande delen av regeln till att fästa ett räcke på. Det blir nog faktiskt bäst. Men som jag förstår det så tycker ni att alla dessa varianter skulle vara o.k. ur hållfasthetssynpunkt, och det är mest det estetiska som skiljer?
 
gavagai skrev:
Menar du så (om det går att förstå hur jag menar)? så att alltså bara långsidan vilar på (halva) stolpen?

[bild]
Tar gärna emot en beskrivning på hur man skruvlimmar på ett bra sätt också.
Precis så menar jag! Det räcker att långsidan vilar på stolpen men vill du ha ut stolpen ända ut i hörnet så kortsidan också vilar på stolpen är ju det lätt fixat med en såg. Bara att såga bort 45mm på stolpen så du kan få ut stolpen i ytterhörnet.

Edit..såg i tråden att du kommit på det själv.
 
Redigerat:
Det finns 95x95 oimpregnerat hos en del "riktiga" bygghandlare, typ Bolist, Beijer, Optimera, XL Bygg.

När jag plockade åt mig några 95x95 och 70x70 i somras kommenterade killen att han inte kunde komma ihåg att han någonsin sålt dem. Datorsystemen på Bauhaus och Byggmax har så klart räknat ut att man inte ska ha sådana hyllvärmare i sortimentet.
 
Mikael_L
gavagai skrev:
Tar gärna emot en beskrivning på hur man skruvlimmar på ett bra sätt också.
Dra ut smala strängar längs hela regeln med ca 2 cm mellanrum av vanligt vitlim (för utomhusbruk om det skulle vara utomhus).
Ca en halv dl lim bör gå åt för att limma ihop 2,5 meter 95mm regel.
Arbeta såpass snabbt att limmet inte torkar på ytan, lägg ihop styckena inom max 10 minuter.

Sen lägger du ihop reglarna och pressar ihop hårt, presstrycket ska vara ganska ordentligt, en 2,5 meter lång dm-bred regel ska pressas ihop med ca 2,5-10 ton. Och helst helt jämnt utbrett tryck.

Trycket är faktiskt inte så svårt att åstadkomma, skruva t.ex. med 5x80 mm skruv (med lång ogängad del närmast huvudet) med 15-20 cm mellanrum korsvis längs regeln, varannan skruv ca 15mm från ena kanten nästa skruv nära andra kanten.

Skruvarna går att ta bort sen om man vill.

Vill man slippa skruvar och dess märken så använder man tvingar.
Dåliga skräp-enhandstvingar drar kanske inte mer än 50kg, så då behövs det minst 20 st.
Riktigt bra enhandstvingar och snabbtvingar drar nog bortåt 300-500 kg, så då klarar man sig med få tvingar, då blir det mest den ojämna tryckfördelningen som spelar in, så det behövs nog ändå minst 5 st.
Skruvtvingar brukar vara ganska starka oavsett kvallisort.

Det är inte säkert att man behöver vara helt såhär rigorös, men bättre går det i alla fall inte att göra.
Läs även anvisningarna för limmet.
typ http://media.schoenox.net/casco/docs/cascocascolindoor_se_se_tds.pdf?1388830049
 
Mikael_L skrev:
Dra ut smala strängar längs hela regeln med ca 2 cm mellanrum av vanligt vitlim (för utomhusbruk om det skulle vara utomhus).
Ca en halv dl lim bör gå åt för att limma ihop 2,5 meter 95mm regel.
Arbeta såpass snabbt att limmet inte torkar på ytan, lägg ihop styckena inom max 10 minuter.

Sen lägger du ihop reglarna och pressar ihop hårt, presstrycket ska vara ganska ordentligt, en 2,5 meter lång dm-bred regel ska pressas ihop med ca 2,5-10 ton. Och helst helt jämnt utbrett tryck.

Trycket är faktiskt inte så svårt att åstadkomma, skruva t.ex. med 5x80 mm skruv (med lång ogängad del närmast huvudet) med 15-20 cm mellanrum korsvis längs regeln, varannan skruv ca 15mm från ena kanten nästa skruv nära andra kanten.

Skruvarna går att ta bort sen om man vill.

Vill man slippa skruvar och dess märken så använder man tvingar.
Dåliga skräp-enhandstvingar drar kanske inte mer än 50kg, så då behövs det minst 20 st.
Riktigt bra enhandstvingar och snabbtvingar drar nog bortåt 300-500 kg, så då klarar man sig med få tvingar, då blir det mest den ojämna tryckfördelningen som spelar in, så det behövs nog ändå minst 5 st.
Skruvtvingar brukar vara ganska starka oavsett kvallisort.

Det är inte säkert att man behöver vara helt såhär rigorös, men bättre går det i alla fall inte att göra.
Läs även anvisningarna för limmet.
typ [länk]
Kan tillägga här att om man inte sätter någon skruv alls så underlättar det betydligt att t.ex. använda sig av minst 2 st träplugg som man borrar in i vardera stycket som skall limmas.

Detta för att det är väldigt lätt att de två styckena man limmar vill glida åt något håll när man lägger på tryck med tvingar. Det räcker att det är minsta lilla snedbelastning så drar det isär. Några träplugg som "styrstavar" är väldigt bra mot detta!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ytterligare en fråga nu när det börjar närma sig att jag faktiskt ska bygga det här loftet. Jag misstänker att golvet är (inte obetydligt) lägre en bit in i rummet än precis vid väggen. Hur får jag loftet i våg på bästa sätt om det är så?
 
gavagai skrev:
Ytterligare en fråga nu när det börjar närma sig att jag faktiskt ska bygga det här loftet. Jag misstänker att golvet är (inte obetydligt) lägre en bit in i rummet än precis vid väggen. Hur får jag loftet i våg på bästa sätt om det är så?
Ett vattenpass är som gjort för det :)
Annars föredrar jag laser vid denna typ av projekt
 
Jo, jag förstår att jag ska ha ett vattenpass, men vad jag undrar är hur jag anpassar, var jag anpassar? Bör jag alltså bygga konstruktionen "snett" för att kompensera för ev. lutande golv, olika långa ben eller? Idealiskt skulle jag ju vilja kunna använda loftsängen på en annan plats också. Har i och för sig inget emot att justera igen då. Alla tips om hur jag tänker för att få det hållbart i våg mottages gärna.
 
Rita en horisontell linje runt väggarna där "loftet" skall byggas (använd vattenpasset).
mät avståndet från linjen ned till bolvet där stolparna skall stå. Skriv upp måtten på en bit papper, och numrera måtten.
Skriv upp stolpnumren och måtten på väggen också.

Tag med lappen med måtten till sågen, mät och kapa till stolparna.
 
KnockOnWood skrev:
Rita en horisontell linje runt väggarna där "loftet" skall byggas (använd vattenpasset).
mät avståndet från linjen ned till bolvet där stolparna skall stå. Skriv upp måtten på en bit papper, och numrera måtten.
Skriv upp stolpnumren och måtten på väggen också.

Tag med lappen med måtten till sågen, mät och kapa till stolparna.
Låter bra. Ett av benen står dock inte mot en vägg utan ute i rummet, men jag kan ju räkna ut det måttet genom att mäta golvlutningen från de andra hörnen.
 
Eller så tar du en stolpe/regel och ställer på platsen för den "fristående pelaren".
Med hjälp av vattenpasset kan du få fram rätt höjd och sätta ett streck där på stolpen.

Mät från nederändan till strecket, så har du måttet du söker.
Om man skall krypa omkring och mäta på golvet kan man få ont i ryggen.
 
KnockOnWood skrev:
Eller så tar du en stolpe/regel och ställer på platsen för den "fristående pelaren".
Med hjälp av vattenpasset kan du få fram rätt höjd och sätta ett streck där på stolpen.

Mät från nederändan till strecket, så har du måttet du söker.
Om man skall krypa omkring och mäta på golvet kan man få ont i ryggen.
Eller så sågar man på strecket så har man det ena benet klart.
 
hantverkare1 skrev:
Eller så sågar man på strecket så har man det ena benet klart.
Nu skall vi inte jäkta.
Sådana genvägar kan kanske en professionell hantverkare ta,
men kan bli för komplext för oss amatörer :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.