Jag behöver råd kring två olika saker som bekymrar mig och skapar oro.
Vet inte om ämnet passar här, men hoppas på överseende om jag hamnat helt fel.




1. I min dotters rum står en gammal spegelbyrå där spegelglaset är av äldre modell. Vet dock inte exakt hur gammalt. Glaset verkar tunt, är fasat i kanterna och är lite "dimmigt". Glaset har även svartaktiga fläckar på ganska många olika ställen. I detta rum sover min dotter.. Jag har nu blivit väldigt orolig över om det kan finnas kvicksilver i spegeln. Under vilken tidsperiod användes kvicksilver? Vet att man även använt silver. Kan båda dessa ämnen vara orsak till de svara fläckarna i glaset eller är det typiskt för kvicksilver? Bör jag ta ut spegeln omedelbart eller kan jag känna mig lugn? Om det är kvicksilver, vilka risker kan då min dotter ha utsatts för? Hon har sovit bredvid denna spegel i fem år... Har ni tips på var jag kan få mer information om detta, om ni inte själva har kunskap i ämnet?




2. För några år sedan köpte jag ett stort äldre ekskåp. Förmodligen kan det ha använts som klädskåp förr i tiden. Vilket även var min tanke då jag köpte skåpet. Tyvärr har det inte blivit så. När man öppnar dörrarna möts man av en skarp frän lukt. Jag har testat att lägga in ex ett örngott i skåpet över natten, men när jag tar ut detta morgonen efter luktar även örngottet samma fräna och starka lukt. Alltså är det omöjligt att förvara textilier i detta skåp. Vad kan denna fräna lukt vara? Jag känner oro för att skåpet kan vara behandlat, impregnerat, besprutat med någon hälsovådlig kemikalie. Tänker ex på malmedel, DDT eller något annat bekämpningsmedel. Hur luktar sånt och kan det sitta kvar i träet så länge? Om det är något hälsovådligt ämne som använts, kan det efter lång tid fortfarande vara farligt? Kan tillägga att skåpet står i mitt sovrum... Alltså på en plats där jag spenderar mycket tid. Skåpet är vitmålat på utsidan, men original ekfärg på insidan. Hur tycker ni att jag ska hantera detta? Problemet är att skåpet är så tungt att jag inte kan flytta ut det ur huset. Togs in med lastmaskin i skopa och lyftes in via en balkong en gång i tiden.. Kan det vara så enkelt att det är själva träet, dvs eken, som luktar så här skarpt? Isåfall, vad kan jag göra för att få bort den fräna lukten? Kan man om det är farliga kemikalier i skåpet ex "måla in" dessa med någon lack/färg eller riskerar jag då istället att de släpps igenom träet på utsidan istället, där skåpet ju inte är direkt täckmålat utan bara målats med en vattenbaserad färg? Men, viktigast av allt, tror ni det är farligt för hälsan att behålla detta skåpet i mitt sovrum, eller i huset överhuvudtaget?
Förresten, någon som känner igen skarp frän lukt från gammalt ekskåp? Luktar ek i sig självt?




Tacksam för att få hjälp med råd kring dessa båda frågor!
 
Tidigare använde man vanligtvis silverlösning. Kvicksilver användes på 1700-talet och vad jag vill minnas ansågs dessa vara av bästa kvalitet som gick att uppbringa. Fläckarna kommer såvitt jag fattat det av att metallskiktet på baksidan skadats av fukt eller rengöringsmedel. Orolig tror jag definitivt inte att du behöver vara. Skulle utan tvekan ha kvar den. Det finns betydligt större risker i vardagen, så länge din dotter faktiskt inte äter av skiktet, vilket verkar skulle vara helt otroligt. Det är alltså inte metallen i sig som skapat fläckarna utan åverkan/påverkan på den. Oftast är den på baksidan även målad för att skapa godare reflektion. Om du är orolig för ämnen i omgivningen är nog mjukplaster, elektronikens flamskyddsmedel, kosmetika och rengöringsmedel större riskfaktorer...
Dimmigheten kan du nog få bort genom en tvätt med vitvinsvinäger.

För ekskåpet, ja det händer att gamla möbler luktar. Men att det skulle röra sig om DDT eller ett giftig malmedel är nog osannolikt. Räcker nog med att det stått på vind eller förråd för att dra åt sig lukt. Kanske stått hos rökare? Återigen, tror det finns större bovar att oroa sig för, ganska långsökt med bekämpningsmedel så tillvida att du inte noterat stora insekts eller skadedjursangrepp på möbeln. Då kan man eventuellt gått på med något starkare medel...

Det är troligen bara en odör. Vill du gå skonsamt fram med välprövade medel så är ättika i skål en klassiker. Eventuell men kanske inte lika effektivt, bakpulver. Folk har även provat denna, Yocoair, med gott resultat:
http://www.clasohlson.com/se/Luktborttagare-Yocoair/34-258

Det finns även hårdhänta metoder som avlutning och ommålning/omlackning. De är kanske inte att föredra, men lukten försvinner...
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Håller helt med föregående skribent!
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tackar allra ödmjukast för era synpunkter!
Ska jag uppfatta det hela som att spegeln måste vara 1700-tal för att det ska vars kvicksilver i glaset? Är den nyare finns inget kvicksilver i spegelglaset?
Vad gäller ekskåpet luktar det inte alls rök, utan en oerhört stark och frän lukt som ganska snabbt sätter sig i ex textilier som jag testat att lägga in i skåpet. Mycket svårt att förklara. Stark, från och sätter sig direkt. Inte lukt av gammal lada, mögel, rök etc. Funderar därför på något medel eller om det kan vara själva träet som luktar så starkt?
Vilken färg/lack skulle ni rekommendera om jag skulle välja att måla skåpet inuti?
Tack än en gång!
 
Varför göra det så krångligt för sig? Du är uppenbarligen (ohälsosamt?) rädd för vad möblerna kan föra med sig. Släng dem.

Annars har du fått ett väldigt bra svar av #2.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Kvicksilver är väl inte farligt om det stannar där det ska vara. Det är kvicksilver även i lågenergilampor. Om du verkligen vill veta kanske länsmuséets möbel-/ byggnadsantikvarier kan vara till hjälp.

Angående skåpet så var det vanligt att man hade (och har) lavendelfröpåsar i dem för att hålla mal borta. Några linneekskåp jag stött på har luktat rätt starkt av det och verkligen inte längre gott heller, och tyger man la in i dem började lukta likadant bara över en natt.

Å andra sidan användes ju många andra malmedel förr och nog har jag hört beskrivas att folk i finkläder luktat just malmedel. Vilka medel det kan ha varit vet jag inte, förutom naftalen, men jag är osäker på om det lämnar kvar så mycket lukt. Det finns inga äldre personer som kan kolla om de känner igen lukten/odören? Malmedel var ju lite hetare förr än det är nu.

Det finns ju färger som man målar på väggarna i rökarlägenheter t.ex. De luktar ju väldigt starkt när man använder dem, men det går åtminstone över.

Skulle det visa sig att du absolut inte vill ha skåpet kvar i ditt hem är ju en enkel(?) variant att såga ner det i bitar på plats. Om det inte har ett stort ekonomiskt värde (otypiskt för monstruösa ekskåp med dålig lukt i) är det knappast värt att flytta ut det i helt skick.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ja, finns inte en chans att få ner och ut detta gigantiska skåp... Antingen blir det till att "gilla läget" eller försöka få bort lukten på något sätt. Är ju trist med ett så stort och fint skåp som det inte går att ha saker i för att allt börjar lukta fränt och starkt... Såga isär det är nog tyvärr en väldigt krävande insats. Jag pratar om ett gigantiskt stort och högt skåp.

Vad gäller kvicksilver trodde jag att det utsöndras i luften på något sätt. Men, jag är som sagt okunnig i ämnet.
 
Min erfarenhet är att just ättika kan göra underverk för dålig lukt. Prova att ställa in en skål med ren ättika i skåpet och stäng dörren. Låt det stå i några dagar och sen kanske du behöver sätta in en ny skål. Testa, du har ju inget att förlora. Annars kan du måla skåpet invändigt med linoljefärg, det spärrar de flesta lukter och fungerar bra tillsammans med gamla möbler.
 
  • Gilla
_bystrom_ och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för era tips och råd!
 
Jag misstänker att det som luktar i skåpet är naftalin, "malkulor".
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag skulle inte slänga ut gamla kvalitetsmöbler och ersätta dem med nya. Nya möbler är troligen betydligt mer förgiftade av kemikalier. Så länge ni uppför er normalt och inte slickar i er flagor från spegelns baksida osv finns det inget att oroa sig för. Dessutom tror jag inte att ddt är särskilt farligt för människor, och det används ju fortfarande i stora delar av världen.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Hej igen. Det är inte ens säkert att det är en kvicksilverspegel. Vet du med dig att den är 1700-tal behöver den dessutom vara av finaste hantverket, troligen då en gammal slotts eller herrgårdsspegel. Silver var betydligt vanligare.

Gällande skåpet så är nog det som orsakat lukten sedan länge nere på minimala nivåer, man får ju anta att skåpet städats ett par gånger under årens lopp. Kan hända är det eken i sig som luktar. Nej, oroa dig inte, kör ättika, finkar inte det köp en påse enligt länken du fick ovan. Skall tydligen funka riktigt bra. Och som ovan säger, nya möbler innehåller nog troligen oftare gifter än gamla skåp. Kvalitetsmässigt finns det även skillnader...

Vill du sedan bli av med din kvicksilverspegel så PM:a en bild. Tar mer än gärna emot den. Men som sagt då är den troligen, beroende på skick en liten skatt i sig...
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Älskar redan detta forum! Blev medlem härom dagen och är oerhört tacksam över att jag hittat hit. Era goda råd och hjälp känns ovärderligt för mig! Kanske låter överdrivet, men inte alltid enkelt att lösa eller ha alla svaren själv... Tack!
 
  • Gilla
Mr Handyman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.