Hej,

Detta kanske låter som en heltokig idé.
Jag funderar på att göra en yttervägg i alu+glas som är flyttbar. Jag menar ingen "vanlig" skjutdörr utan istället en vägg som skjutes 90 grader mot väggens utbredningsriktning, eller på annat sätt kan flyttas mellan två positioner. Väggen jag syftar på är en yttervägg i vårt vardagsrum som angränsar mot en altan. I dag står väggen 2m in under tak, vilket gör att 2x4m av altanen är under hustaket, resten av altanen är under plasttak. En bärande stålbalk sitter idag på stolpar som håller upp takstolarna, så rent hållfastmässigt (måste dock kollas med byggexpert) tror jag att det ska gå att flytta väggen i fråga. På sommaren vill jag att väggen i fråga ska stå som idag men på vintern när inte altanen används, vill jag ha väggen 2m längre ut (under kanten på hustaket). Hoppas ni fattar vad jag menar.

Min tanke är att antingen skjuta hela eller delar av väggen på skenor eller haka i/ur den i delar (vad väger en 1x2m stor glasdörr/vägg?) och på så sätt kunna flytta den mellan de båda possitionerna. Väggflytten görs bara två gånger per år, så det behöver inte vara jätteenkelt, det är istället viktigt att isolering, etc fungerar.

Jag kan ju inte ha radiatorer under glasrutorna, så istället är min tanke att under vintertid när väggen står i vinterposition värma upp med golvvärme på den konverterbara golvytan.

Någon som har tips, synpunkter?
 
Jag tror det blir svårt att få det tätt och du riskerar att få rejält dyrare uppvärmningskostnader för huset. Jag har ungefär samma konstruktion på mitt hus att altanen går in i huset som du beskriver, men jag tänker göra en halt annan konstruktion än den du funderar på. Syftet är ju att få tillgång till utrymmmet på höst/vår såsom ett uterum, men man ska inte värma upp utrymmet.

Jag ska behålla min vägg och altandörren samt bygga ett uterum helt i glas utanför denna del av altanen. En sida av uterummet ska vara helt öppningsbar, så man kan använda hela altanen på sommaren och delar av den på höst/vår. I detta utrymme som blir ca 25 kvadrat ska jag sen inreda med bastu, relax och vedeldad pool. Taket ska vara helt i glas och valmat.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.