En lagom garageuppfart rymmer högst två rejäla bilar på längden och ungefär två på bredden, med öppna dörrar, bakluckor med mera. Inte mer. Vår rymmer precis två V70 om man öppnar dörrarna försiktigt, det är lite för tight för parkering, men bra att skotta.

En lång uppfart rymmer inte fler bilar.
 
Anna_H skrev:
En lång uppfart rymmer inte fler bilar.
Hur menar du nu? Det är väl klart att den gör?
 
Inte i praktiken, eftersom man måste flytta de som står i vägen för att få ut de som står innanför. Så en längre uppfart innebär i praktiken bara mer att skotta.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Ja, det beror såklart på hur man lever. Jag tar bilen som står längst ut.
 
Tänk på att uppfarten inte bara ska rymma 2 bilar. Kanske också även ett släp eller husvagn med.
 
Mikael_L
RobinG skrev:
För att återkoppla, så blir det tomt 5!

Sitter i nuläget och planerar husets placering på tomten, vilket är fritt att placera om man håller sig till de 4.5 m till tomtgräns för bostadshus och 3 m för garaget.

Huset, ett enplans med måtten cirka 8 x 17 m. Velar fram och tillbaka på enbils/dubbelgarage, i denna första skiss är garaget ett enbilsgarage med måttet 4,9x9,7 m.

Gärna lite synpunkter på det första utkastet och garagefrågan/placering

.[bild][bild]
Jag skulle utan tvekan placera garage längs den södra tomtgränsen.
Så nära gräns som tillåtet, troligen med en grusad/stenlagd biluppställningsplats längs norra långsidan av garaget, här står bilen nämligen i skugga.

Sen är jag lite osäker på själva huset, jag skulle nu välja hus för att ta vara på alla möjliga utsiktslägen, både innifrån huset såsom från utsida, fina ljusstråk i huset, kontakt med trädgården osv osv.
Det är inte alls säkert att en ryggåslåda till hus skulle bli mitt val.
Jag skulle tänka uteplats i lägen väst nordväst och kanske t.o.m rakt i norr.

Jag skulle behöva få betydligt bättre koll på topografin. Höjder, växtlighet. Skulle också vara lite kul att veta vad grannarna tänker ta sig för, men det är kanske okänt än så länge.

Om det inte är jättebråttom skulle jag försöka vistas mycket på tomten innan jag bestämde mig. Kanske bygga garaget i egen regi först, t.ex.


För övrigt tycker jag det är ett bra val av tomt, då jag också skulle valt 5'an. :)
Och främst jobba på att bevara/använda/utveckla sol och utsiktslägen mot väst till norr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.