Hej, på vår övervåning var det riktigt lågt i tak så vi bestämde oss för att öppna upp, problemet nu är att det går en stock tvärs över rummet som jag gärna vill plocka bort, Alternativt höja upp den...
Förslag/synpunkter på detta?
Stocken går ju alltså in i ena gavelväggen... Höjd från golv till stock ca 1,7m


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag ser inga stöttor till stock-åsarna eller de på dessa liggande "takstolarna". Således borde stocken bara ha en stomstabiliserande effekt. Behovet av en sådan känns lite oklart, förutsatt att timringen i övrigt är av god kvalitet.
 
Jag har faktiskt varit med och sågat bort just en sådan stock. Vill minnas att vi inte ersatte den på något sätt.
 
Ne precis så som jag resonerar också, dels fyller den funktion vid uppförandet av huset och i senare skede att man kan fästa taket i den?

Ingen som absolut säger nej till att kapa bort den?
 
Magkänslan säger att det är lugnt. Finns det gamla hål, typ efter krokar eller liknande, i stocken? Jag har stött på det i en del hus, då har de satts dit för att hänga upp t.ex kött eller diverse andra livsmedel. Förvaring/upphängning alltså utan någon ytterligare funktion (stomstabilisering eller dyl.)
 
Hej!
Jag tror att att du kan ta bort stocken. Det vanliga på timmerstommar är att det behövs något häller ihop långsidorna på timmerstommen för att ta upp trycket från belastning på taket. Stor snöbelastning skulle medföra att långsidorna annars skulle tryckas ut . Den här stocken går ju i andra riktningen och har inte den funktionen. Vill du ha kvar stocken kan väl flytta upp den till lämplig höjd.
 
  • Gilla
tidaholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.