cjk1975 skrev:
Nu har jag problem... (tror jag). Lyckas inte lägga till en enda enhet (t.ex. fibaro wall plug) Jag gör följande:
1. Klickar på "Add device"
2. Väljer "Generic Z-Wave"
3. Väljer "Join" eller "Reset" - samma resultat

Då får jag
Discovery process started..
Press discovery button on your device.

Starting..

Sätter in min wall plug (ca 30 cm från Zipaboxen).
Men sedan händer inget - ingen timer som räknar ner - dvs här stannar allt upp.

Vad gör jag för fel?
Fick svar från Zipato - skicka tillbaka enheten. Så nu uppstår förstås frågan - otur eller vanligt fel hos Zipabox? Fler med samma fel?
 
cjk1975 skrev:
Fick svar från Zipato - skicka tillbaka enheten. Så nu uppstår förstås frågan - otur eller vanligt fel hos Zipabox? Fler med samma fel?
Jäkla otur och så tradigt, man vill ju komma igång.
Men jag hoppas att du även tryckte på B-knappen på Fibaros grejer, så det inte var där det felade.
 
Det där lät inte bra.
Jag tänkte sätta mig och läsa in mina Fibaro 1x3 och 2x1,5 idag, så jag hoppas att jag inte får samma problem.
Sist jag snabbprovade med en 2x1,5 blev det exakt samma resultat som du skriver ovan, men när jag lade in Fibaros Wallplugs för någon vecka sedan var det inga problem.
Vad är egentligen skillnaden mellan "JOIN" och "RESET"???
 
Davve75 skrev:
Det där lät inte bra.
Jag tänkte sätta mig och läsa in mina Fibaro 1x3 och 2x1,5 idag, så jag hoppas att jag inte får samma problem.
Sist jag snabbprovade med en 2x1,5 blev det exakt samma resultat som du skriver ovan, men när jag lade in Fibaros Wallplugs för någon vecka sedan var det inga problem.
Vad är egentligen skillnaden mellan "JOIN" och "RESET"???
Har inget bra svar på skillnaden, join betyder ju paraihop och reset återställ (kanske tidigare ihopkoppling)? När jag la till mina Fibaro Door sensor så var jag tvungen att börja med att reset för att sedan kunna göra join. Annars hittades dom inte.

Lycka till med att lägga till dina enheter.
 
Ok, så här gör man...
Börja med "RESET".
Under nedräkning, sätt spänning på t.ex. Fibaro 1x1,5.
Efter han hittat enheten tryck "JOIN".
Under nedräkning, bryt spänningen i fem sekunder och lägg sedan tillbaka spänningen.
Klart :)
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
CJK1975, fick du till parkopplingarna?
 
Ok...nu är man verkligen igång...detta är hur kul som helst :)
Någon som vet vad man kan göra för roligt med HTTP-request och Socket-request?
 
Davve75 skrev:
CJK1975, fick du till parkopplingarna?
Nej, det var fel på Zipaboxen så jag fick skicka tillbaka den - inväntar nu en ny...
 
Ok!
Det var fel på min första också.
Tur att man fick en ny inom ett par dagar :)
 
Nu finns det även en forumdel under Huvudenheter för Zipato på Z-waveforum.se

Tyckte att det var lite orättvist förut 😉

Hoppas att det är okej att skriva det här inlägget annars får moderator plocka bort det. Jag har iaf ingen personlig vinning av det hela utan säger det bara som en upplysning.
 
Om man lägger till en Nexa-enhet (vilken som helst), så hittar Zipaboxen alltid någonting verkar det som.
Jag har nu lagt till 11 st. Nexa-enheter och alla har olika ID-nummer.
Någon som har en idé på hur det fungerar?
Jag får inte in några värden från någon av dem (temp eller liknande).
Hade hoppas på att kunna lägga till mina rökdetektorer (Nexa KD-101LA), men jag får aldrig chansen att trycka på test-knappen, för Zipaboxen hittar alltid någonting annat.
 
Davve75 skrev:
Om man lägger till en Nexa-enhet (vilken som helst), så hittar Zipaboxen alltid någonting verkar det som.
Jag har nu lagt till 11 st. Nexa-enheter och alla har olika ID-nummer.
Någon som har en idé på hur det fungerar?
Jag får inte in några värden från någon av dem (temp eller liknande).
Hade hoppas på att kunna lägga till mina rökdetektorer (Nexa KD-101LA), men jag får aldrig chansen att trycka på test-knappen, för Zipaboxen hittar alltid någonting annat.
Eftersom rökdetektorn är en "sändare" pröva med nexa dörr/fönster sensor.
 
Zipaboxen väntar inte på svar ifrån Nexaenheter och den hittar inga Nexa-enheter, den skickar ut en ID-kod i blindo. Du måste trycka på testknappen först, sedan be Zipaboxen sända en ID-kod.
 
Är det sändande Nexaenheter som dörrgivare, skymningsrelä mm så väntar Zipaboxen på signal.
 
Jag fick tyvärr inte till det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.