IMG_4808[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De bruna och de svarta sladdarna har blivit felkopplade. Jag har kopplat ihop svart och grå sladd i stället och sedan satt igång den gamla spisen utan problem. Måste jag när jag ska koppla in den nya spisen ansluta båda nollorna? Till eluttaget är också en ugn ansluten.
 
Vilken kabel är till vad?
Var är ugnen kopplad?
Hur löser man dragavlastningen på den svarta anslutningsledningen när man valt en sådan dosa?
 
Och varför använder man inte kopplingsdosan som tänkt ?? dvs kopplar ledningarna i den bef. kopplingsplinten? Ska man inte koppla i plinten sätter man en dosa utan plint
 
Som sagt, vad är vad på bilden. Och vad menar du med att brun och svart var felkopplad? Hur upptäckte du det?

Som påpekats, detta är fel typ av dosa för en anslutningskabel, det måste finnas en dragavlastning fr kabeln.

De blåa trådar jag ser på bilden kommer från olika kablar. OM de verkligen är nollor, vilket inte alls behöver vara fallet så skall de troligen kopplas ihop. Men vart går de två kablarna?
 
Kommer det in ytterligare en kabel i den där dosan bakom allt trassel eller vad är det frågan om?

Om det där är hur det såg ut från början när "elektrikern" kopplat in den gamla spisen skulle jag inte betalt den fakturan..
 
  • Gilla
smilingcopycat
  • Laddar…
Alla nollor måste kopplas in, ja.
Vad är det för lös klämma till jorden? Har den lossnat ur plinten?
 
Bilden på den där doskopplingen borde väl nästan lyftas över till en annan tråd här på forumet!? :)
 
Georg, försök ge oss rediga och fullständiga svar på förutsättningarna här, please, så kan vi ge bestämda svar.

Av bild och beskrivning framgår att
- Matningen kommer inifrån väggen, vit, svart, blå, grön/gul, fler?
- Kabeln till vänster går till ett uttag för ugn
- Kabeln till höger är en anslutningskabel till spis

Efter att du noterat hur det är kopplat bör du koppla loss allting i denna dosa för det behöver ändå göras om med nyskalad koppar.

Då ser vi också exakt vilka ledare som kommer från centralen. Vi behöver reda ut om du har tre faser, nolla och skyddsjord.
Hur många säkringar går till denna spisdosa?

Är det kabeln till gamla spisen vi ser på bild? Hur var den inkopplad? Två grå, blå, grön/gul?

Hur ser inkopplingsanvisningen ut på nya spisen? Har du en kabel till den?
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Bara att goggla. Elektriker i stockholm.

Allt annat är puckat (Mediamarkt reklamens slogan)
 
  • Gilla
smilingcopycat
  • Laddar…
Det kommer tre faser från centralen. I centralen är tre säkringar inlagda för spis och ugn.
Till nya spisen finns en kabel med 4 ledningar, brun, svart, jord (gulgrön) samt nolla (blå).
 
Det kliar i fingrarna på mig när jag ser den där kopplingsdosan :eek:
Hade vi bott grannar med varandra så hade jag kommit över och fixat det där skatboet omgående.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Duktigt att ens göra en sådan "ful" och farlig installation.

Dåligt materialval och ingen dragavlastning är la det man tittar över. Kanske inte fel att sätta 5st Wago 222 här istället.
 
Ut från väggen (centralen) verkar följande trådar komma: vit, brun, svart, blå och gulgrön.

Om ovanstående stämmer så bör det vara följande: MEN jag kan inte garantera det, för att veta så måste man mäta.
Den vita verkar vara kopplad till ugnen.
Brun och svart från centralen ska då kopplas färg mot färg till spiskabeln brun-brun, svart-svart, kvar i spiskabeln är blå och gulgrön, dessa ska kopplas ihop med dom andra två i samma färg blå-blå-blå, gulgrön-gulgrön-gulgrön.

Jag skulle byta ut skarvdosan till ett Pelexuttag och sätta pelexkontakt på sladden från spisen.
 
Redigerat:
Varmt tack till er alla som har engagerat er i mitt problem. Jag har försökt med Perilex och med Wago men inget av dem fungerade.
Ett stort problem är att från centralen går försörjning till både spisen och till ugnen så jag måste få fast tre trådar i varje enhet på plinten. Jag har försökt utan att lyckas eftersom kopplingsplinten hade för små hål för trådarna.
Jag fick nöja mig med att ansluta enbart spisen, låt ugnen bero. Så nu kan jag laga mat men inte baka.
Har någon av er tips på hur jag kan göra för att även få plats för anslutningen till ugnen. I annat fall vänder jag till mig en elektriker som borde ha lämplig utrustning.
 
Lämpliga toppklämmor har nämnts tidigare i tråden, men kontakta en elektriker istället, jag tror det blir bäst så.
 
  • Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.