Hej, jag behöver råd om hur jag tar bort ett element från det rum jag ska tapetsera om.
Elementet ser ut såhär:
20140103_125506.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag antar att man sänker termostaten till 0 och sedan skruvar loss muttern och pluggar igen den efter att man har skruvat loss den.

Är det något annat jag behöver tänka på? Behöver jag göra nått med radiatorventilen? (eller vad det nu är som jag har ringat in i bilden överst).
20140103_125448.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker jag rätt om jag stänger av vattnet först genom att stänga ventilen före vattenmätaren i huset innan jag ger mig på att avlägsna elementet?
 
Låt radiatorn sitta kvar. Ev kan du rolla väggfärg bakom.
Det kommer vare sig bli tätt från termostaten plus att allt svartvatten i radiatorn kommer att rinna ut på golvet.
Kranen med inkommande vatten har ingenting med radiatorvattnet att göra.

Ska det göras så behöver du tömma ner hela radiatorsystemet.
 
Redigerat:
Håller med, det är definitivt överkurs att tömma hela radiatorsystemet och demontera radiatorn bara för att kunna tapetsera ytan bakom radiatorn. Det vanliga är att man låter tapetvåderna gå någon dm in bakom radiatorn bara, om man inte lämnar en hel rektangel runt radiatorn.
 
  • Gilla
Doktorstygge
  • Laddar…
Håller med föregående talare..

Ganska vanligt att folk vill plocka bort och tapetsera bakom elementen har jag märkt.. Varför? Tapeten syns ju inte bakom radiatorn ialf.. Eller brukar folk glo bakom elementen?

En liten undran ifrån min sida bara utan att låta tjurig :)
 
Krilleman
User81 skrev:
Håller med föregående talare..

Ganska vanligt att folk vill plocka bort och tapetsera bakom elementen har jag märkt.. Varför? Tapeten syns ju inte bakom radiatorn ialf.. Eller brukar folk glo bakom elementen?

En liten undran ifrån min sida bara utan att låta tjurig :)
Damer som kollar i diverse designtidningar. "Det är detaljerna som gör rummet" har jag hört. Glad i hågen prutade jag bort allt var tapet bakom radiatorerna här hemma när jag bytte värmesystemet. Nu är det vitt under alla fönster i väntan på nästa våg av design. Oerhört mycket lättare att tapetsera nästa gång. (y)
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Låt radiatorn sitta kvar. Ev kan du rolla väggfärg bakom.
Det kommer vare sig bli tätt från termostaten plus att allt svartvatten i radiatorn kommer att rinna ut på golvet.
Kranen med inkommande vatten har ingenting med radiatorvattnet att göra.

Ska det göras så behöver du tömma ner hela radiatorsystemet.
Okej, hade hoppats på att det skulle vara enklare än att tömma hela systemet. Jag låter den sitta kvar.
 
Blev nyfiken på något helt annat..
Hur fungerar ett system där det bara är ett rör till elementet som på bilden? Eller finns det ett rör till som inte syns?
måste det inte vara två! Framledning/retur?
 
Gusten87 skrev:
Blev nyfiken på något helt annat..
Hur fungerar ett system där det bara är ett rör till elementet som på bilden? Eller finns det ett rör till som inte syns?
måste det inte vara två! Framledning/retur?
Jag är också nyfiken :D
 
Verkar väldigt praktisk placering på termostaten med, sparkar man inte i tårna i den?
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Krilleman
Sk etthålsventil. Halva hålet ät tillopp andra halvan retur, det är som en mellanvägg mitt i hålet.

Edit:

eller?

etthålsventiler ser ju oftast ut såhär:

m68.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mystiskt!
 
Brukar inte etthålsventiler ha två rör in och ett ut.. Här kommer det ju faktiskt bara ett rör in i ventilen :/
 
Äldre och ovanligt ettrörssystem, Hedemora pannan tror jag tillverka lösningen. T röret i bjälklagret är speciellt upp mot radiatorn. Ovanligt system kan tilläggas.

Mvh
 
Krilleman
spekerök skrev:
Äldre och ovanligt ettrörssystem, Hedemora pannan tror jag tillverka lösningen. T röret i bjälklagret är speciellt upp mot radiatorn. Ovanligt system kan tilläggas.

Mvh
Jag har råkat på denna variant. Måste vara en dröm att råka på ute "på fältet" ;)
 
Passa på att köpa nya vägguttag när du tapetserar om. :)
 
Hej

Väldigt gammal tråd detta men jag har exakt likadana radiatorer i mitt hus. Iaf på våning 1. I källaren och på övervåningen sitter andra (2 rörs tror jag).

Är det någon som vet hur man gör om man vill byta till en modern radiator? Anslutningen sitter ju på mitten och som ni redan påpekat så är det ju ett rör som är uppdelat med en spalt i mitten.

Någon som vet?

/Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.