Vi har tillgång till fast fiber, ganska bra och nydragna ledningar. Vi har även bredband som ingår i installationen i de kommande 3 åren. VI har dessutom ytterligare en lina dragen för Sappa-TV.

I huset har vi coax-kablar med uttag i varje rum och så har vi vanliga nätverkskablar med uttag i varje rum.
Idag har jag installerat en vanligt marksänd antenn som jag kopplat till in-platsen i min coax-fördelare som sedan sprider alla marksända kanaler till TV-coax-uttagen i huset. TV´n måste dock ha möjlighet att koda av de digitala signalerna, dvs inbyggd box eller box vid sidan av.

Mina frågor är
Hur bra är Sappas och man kör med en digitalbox vid inkommande ledning och därefter kopplar vidare via Coax-kablarna? Vilka kanaler kan man få?

Använder du Sappas?

Om jag istället köper Viasat, kan jag då använda den extra kabeln?
Om jag istället köper Viasat, måste jag ha en box vid varje TV/kommande TV? Eller kan jag sprida den signalen via Coax på ett enkelt sätt?

är det IP eller bredbandsTV jag ska köra på?
 
O
Det finns två typer av digital-tv. Den ena är IPTV ("Bredbands-TV") och det skickas över en vanlig internetförbindelse. Den andra är DVB och sända över kabel, satellit eller marksändning. Oavsett vilken variant du har måste du alltid ha en mottagare i varje TV.

För IPTV innebär det att du måste ha nätverkskabel fram till varje TV och dessutom måste du ha en separat box eftersom IPTV inte är standardiserat och det inte finns några tv-apparater med inbyggd box. Varje operatör tillhandahåller specialanpassade boxar för just deras nät och du har inga alternativ utan måste köpa någon av dessa.

För DVB innebär det att du kan sätta en signalförstärkare efter den inkommande ledningen och skicka ut signalen via dina coax-ledningar till varje TV. Undantaget är DVB-S (satellit) där du kan behöva fler kablar beroende på hur många huvudet och hur avancerad DiSEqC-utrustning du har. Eftersom DVB är en standard finns det gott om TV-apparater som har inbyggd mottagare för sådana signaler. Utöver det behöver du en TV med CI- eller CI+-anslutning för att ansluta en CAM (Conditional Access Module) som hanterar avkrypteringen. Olika operatörer har valt olika leverantörer av CA-system och det krävs alltså olika CA-moduler beroende på vilken operatör du har. Ofta har CA-modulerna dessutom en kortläsare där du måste stoppa in ett smartkort knutet till ditt abonnemang. Den bistra verkligheten är att alltså att du måste ha ett smartkort per TV och minst en CAM eller separat digital-box per TV.

Jag har inte Sappa-TV och vet ingenting om dem. De digitalboxar de skriver om på sin hemsida heter t.ex. Dilog DCH-760HD och Dilog DC-260HD. Det verkar vara kabelboxar för DVB-C med Crytoguard CA. Sappa erbjuder även en CAM-modul så du kan lika gärna använda en vanlig TV med DVB-C.
 
  • Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
Du kommer aldrig att få en bättre lösning än de som finns för fiber, inte billigare heller tror jag.
Jag är själv allergisk mot att bland om man kan undvika det... En vettig trådlös router (typ Asus RT-N66x) och Ruckus för mediaöverföring slipper du alla kablar också.
När vi renoverade vår 70-tals villa nu ersatte jag all koaxial mot CAT-6 nätverkskablar istället.
 
anders07 skrev:
Du kommer aldrig att få en bättre lösning än de som finns för fiber, inte billigare heller tror jag.
Jag är själv allergisk mot att bland om man kan undvika det... En vettig trådlös router (typ Asus RT-N66x) och Ruckus för mediaöverföring slipper du alla kablar också.
När vi renoverade vår 70-tals villa nu ersatte jag all koaxial mot CAT-6 nätverkskablar istället.
Vi har både coax och vanliga nätverkssladdar, om de är cat 5 eller cat 6 vet jag ej.
 
Eller är Boxer ett alternativ?
 
Boxer är egentligen aldrig ett alternativ, men jag ser följande undantag från den regeln:
a) Det är vettigt att TV:n har stöd för och klarar att ta emot free-to air-kanalerna - som backup, ifall de vettiga lösningarna skulle strejka.
b) Boxer är vettigt om man inte klarar konceptet att "tv:n" är en skärm, och att innehållet kommer nån annanstans ifrån, och att man därför inte t.ex. byter kanal på tv-fjärren.
 
Steamboy skrev:
Det finns två typer av digital-tv. Den ena är IPTV ("Bredbands-TV") och det skickas över en vanlig internetförbindelse. Den andra är DVB och sända över kabel, satellit eller marksändning. Oavsett vilken variant du har måste du alltid ha en mottagare i varje TV.
Sappa är såvitt jag förstått en tredje lösning: DVB-C via fiber. Det kommer in en fiber till dosan och sitter en F-kontakt på utgående, den kan man koppla till fastighetens befintliga koax-nät om man har TV-apparater som klarar DVB-C (eller då alternativt köra box för DVB-C).

Vi använder dock inte Sappa (men det kostade bara en tusenlapp extra att dra in det), vi har med Boxer, från antennen på taket till en MythTV backend som står i källaren, sen har vi alltså en HTPC vid varje TV. Förstår inte riktigt varför inte Boxer skulle vara ett alternativ?
 
Redigerat:
Aha det sista verkar intressant. det måste jag kolla mer på.
 
Kan ju inflika att MythTV är inget direkt krav för att kunna köra Boxer, jag har kört det i många år för att jag inte kan passa TV-tider och alltså föredrar att spela in allt. MythTV är tyvärr inte så himla lätt att sätta upp.

Enda nackdelen med Boxer är väl att man kanske inte kan få lika många kanaler som med kabel, satellit eller "ren" IP-TV. (Skriver "ren" eftersom med MythTV så har ju vi IP-TV internt i huset kan man säga, har bara antennkabel till backend, de HTPC som sitter vid TV-apparaterna är det bara draget nätverkskabel till. En TV har antennkabel till sig som reserv, om backend kraschar flyttar vi Boxer-kortet till den TVn och kan i alla fall kolla på TV där.)
 
Nerre skrev:
Kan ju inflika att MythTV är inget direkt krav för att kunna köra Boxer, jag har kört det i många år för att jag inte kan passa TV-tider och alltså föredrar att spela in allt. MythTV är tyvärr inte så himla lätt att sätta upp.

Enda nackdelen med Boxer är väl att man kanske inte kan få lika många kanaler som med kabel, satellit eller "ren" IP-TV. (Skriver "ren" eftersom med MythTV så har ju vi IP-TV internt i huset kan man säga, har bara antennkabel till backend, de HTPC som sitter vid TV-apparaterna är det bara draget nätverkskabel till. En TV har antennkabel till sig som reserv, om backend kraschar flyttar vi Boxer-kortet till den TVn och kan i alla fall kolla på TV där.)
Väldigt OT, men vet du om MythTV fungerar ihop med Tele2s (numera telenors) ip-tv via fiber? Gillar Tele2/telenor men boxen lämnar lite att önska.
 
Ingen aning, men är ytterst tveksam. Spontant är det ju så att om du inte kan byta boxen mot en annan (som du köper i butik) så kan du inte byta boxen mot MythTV.
 
O
fuselage skrev:
Väldigt OT, men vet du om MythTV fungerar ihop med Tele2s (numera telenors) ip-tv via fiber?
Nej.
 
Nerre skrev:
Ingen aning, men är ytterst tveksam. Spontant är det ju så att om du inte kan byta boxen mot en annan (som du köper i butik) så kan du inte byta boxen mot MythTV.
Steamboy skrev:
Nej.
Ok. Vad synd. Är egentligen ingen super-user av tv och överlag ganska nöjd med Tele2. Det jag saknar efter bytet från boxer är möjligheten till serieinspelning.
 
anders07 skrev:
Du kommer aldrig att få en bättre lösning än de som finns för fiber,
Jag tycker "bättre" beror på vad man prioriterar. Bildkvalitet och antal HD-kanaler är såvitt jag förstår fortfarande ohotat bäst via parabol på taket. Jämför tex CD's familjepaket med något motsvarande paket för bredbandsTV.
 
Det är skillnad på tillgängliga tjänster och tekniska begränsningar.

Satellit använder överföring via radio, radio har begränsningar i bandbredd på ett sätt som i princip inte finns med kabel och fiber. För radio krävs också en hel del overhead för att minska konsekvenserna av störningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.