Vad innebär det egentligen att vara helkund hos en bank? Att man har alla bolån plus att lönen kommer in hos en bank, det är jag med på, men sen då? Självklart vill banken att jag ska ha pensionssparande och sparkonto och fonder hos dom, men vad är det som hindrar att jag har pensionssparande, sparkonto och fonder nån annanstans också? Kan min bank kolla upp om jag har pengar någon annanstans?

Det kan ju kosta en del vara helkund. Swedbank ger 0,85% ränta "framtidskonto" mot Resurs Bank som ger 2,30%. Har man aktier så kostar ett köp 9 kr med Avanza mini mot betydligt mer (orkar inte kolla nu) på storbankerna.

Vad säger ni, vad händer om man är otrogen? Har banken nån möjlighet att kolla?
 
Redigerat:
KungAnka skrev:
Vad innebär det egentligen att vara helkund hos en bank? Att man har alla bolån plus att lönen kommer in hos en bank, det är jag med på, men sen då? Självklart vill banken att jag ska ha pensionssparande och sparkonto och fonder hos dom, men vad är det som hindrar att jag har pensionssparande, sparkonto och fonder nån annanstans också? Kan min bank kolla upp om jag har pengar någon annanstans?

Det kan ju kosta en del vara helkund. Swedbank ger 0,85% ränta "framtidskonto" mot Resurs Bank som ger 2,30%. Har man aktier så kostar ett köp 9 kr med Avanza mini mot betydligt mer (orkar inte kolla nu) på storbankerna.

Vad säger ni, vad händer om man är otrogen? Har banken nån möjlighet att kolla?
Inget händer, dom kan inte kolla! Ljug på du för att få bättre ränta!
 
Helkund innebär att de "lurar" dej på mer pengar än du anar.
Blev erbjuden att bli helkund hos en bank (nämner inte vilken)
Då skulle jag ha "allt" hos dem.
Räknade själv efter och det är helt enkelt billigare att sprida allt var för sig till den som ger bäst vilkor för ett specifikt område.

De kollar inte om du är "otrogen". men berätta inte till dem att du är det.
 
Redigerat:
Helkund innebär att du lånar ut alla dina tillgångar helt och hållet till dålig ränta.
Enda anledningen till att ha en bank är för att ha ett konto att få in pengar på samt en internetbank att betala räkningar med, placeringar får du sköta själv.

Och chansen är ganska stor att du når mer än 0,85% ränta eller vad det nu är dom erbjuder.
 
Finns det någon bank som inte fiskar efter att man ska vara helkund? Alltså som bara ger mig det jag vill ha och inget mer.
 
B
KungAnka skrev:
Finns det någon bank som inte fiskar efter att man ska vara helkund? Alltså som bara ger mig det jag vill ha och inget mer.
Det beror på vad du vill ha, finns väl en del nischbanker. Bättre Bolån sysslar ex. bara med bolån.
 
KungAnka skrev:
Vad säger ni, vad händer om man är otrogen? Har banken nån möjlighet att kolla?

Inget händer, därför att det skulle se illa ut. Men visst har banken möjlighet att kolla!

Ofta räcker det att kasta en blick på dina konton direkt inne i "helkundsbanken". Den som har flera banker tenderar att emellanåt överföra pengar till och från sig själv.

Dessutom håller sig varenda storbank med egen underrättelsetjänst. Det är de skyldiga till. Hur de sedan använder "överskottsinformationen" är en ren samvetsfråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.