Är på gång att köpa växthus, storlek ca 15 m2.

Är det någon i församlingen som har en "oberoende" uppfattning om valet av glas/isolerplast?

De kataloger jag hitintills tittat i är Willabs och Classicums.
Det verkar som om Willab är starka förespråkare för isolerplast och Classicum för glas.
Classicum hävdar att nytt isolerplast endast skuggar 10% (det behövs ca 50-60%) varför man likväl måste ha ytterligare skuggning.
Efter ett antal år minskar ljusgenomsläppet varför det kan bli för lite under mörka dagar. Stämmer dessa påståenden eller är det bara ett sätt att sälja "sin" produkt?

Hur är det förresten med algbildning i isolerplasten?

Det finns säkert ytterligare frågor med dessa var vad jag kom på just nu.

Tacksam för svar.
 
Först av allt, jag är så himla trött på Classicums otroliga propagandabroschyr emot plast.
Enkelt uttryckt......glas har fördelar och plast har fördelar, och de har nackdelar båda två.
Frågan är HUR Du skall använda Ditt nya hus - är det till å odla i det är det som lusthus skall Du ha party i det, skall Du ha det året runt uppvärmt?
Både polykarbonat och de andra plasterna behöver skuggardin, och glas i ännu högre grad. Skall Du värma upp vid någon årstid så är plast att föredra i alla väder . Sätter Du upp huset på ett bra å säkert sätt är glas aldrig farligt, men är grunden inte bra gjord å Du får sättningar så går glaset sönder.
fördelar glas - en STOR en, det är snyggt. sedan är det sämre än plast ur många hänseende. Numera finns det också väldans andra sorters plast än polykarbonat med som är mkt klarare.

Kika gärna på de andra ktörerna på marknaden såsom Florum, Kubex samt min favvo Jonslund mfl.

Ja så tillkom det tterligare en fråga - skall växthuset vara i trä eller aluminium. Med Florums snygga träväxthus är det verkeligen en berrätigad fråga.

För egen del är mina två växthus som värms på vintern i polykarbonat.....och min vinterträdgård i glas.

Nackdelar med plast - det är lite mindre snyggt å se på. Algbildningen är inte stor hos mig alls efter sju år. Och jag ahde valt plast igen om jag ahde fått valet.
Mitt nästa växthus skall däremot bli ett hembygge ;-)

Jaa-a - man kan ju undra vafför Classicum säljer sina produkter genom att skälla på andras....de har ljuvliga vxthus men för mig är det detta som sänker dem -> också att de är prisledande :D tar enormt bra betalt med. På senare år har de ftt en enorm konkurrens med det ökande odlingsintresset i Sverige.

Lycka till med Ditt val.....det kommer mer å tänka på såsom val av väderstreck, uppvärmning, golv, hur man odlar(system) etc etc .

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.