Hej,
Behöver lite råd från er som gjort något liknande.
Jag har gjort en liten provgrävning i källaren för att kolla förutsättningarna för nytt badrum och hall i källaren. Huset är från -51 och är byggt på lera.
Jag hackade mig genom två lager betong, ca 5 cm var, och grävde bort ca 10 cm makadam blandat med sand, sedan nådde jag leran. Leran är såpass mjuk att jag kan trycka ned en liten huggmejsel tills den försvinner med bara tummen.

I bifogad bild syns hålet efter mejseln där änden på tumstocken är. Jag har alltså 20-22 cm från överkant befintligt betonggolv till mjuk lera.

Ni som gjort detta förut, vad tror ni om förutsättningarna att gjuta nytt golv med golvvärme? Det skulle bli lera, markduk, pordrän 10cm, cellplast 5cm, ångspärr, betong 7cm med golvvärmeslang, sen klinker på det. Med mer isolering bygger det för mycket.
Det jag är orolig för är att leran som underlag verkar väldigt mjuk, och att det inte blir nog med isolering. Det verkar inte vara fritt vatten, men sand och sten suger definitivt kapillärt ur leran. Huset verkar i alla fall stå stadigt trots mjuk lera.



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Du får nog så fall gräva bort en del lera och ersätta denna med makadam. Du kan nog inte lägga skivor direkt på leran..
 
Befintlig platta vilar på leran?
 
Befintliga bärande källarväggar står på gjutna sulor. Mellan dessa sulor har man sedan troligen fyllt med lite sand och sten och sedan gjutit på lite betong som golv.

Om jag lägger makadam på leran, och sedan de andra lagren ovanpå så borde det väl finnas risk att makadamen sakta sjunker ner i leran? Eller skall man först ta fiberduk, sen makadam, pordrän, osv?
 
Ja absolut fiberduk på leran.
 
Om jag gräver ut så att leran blir jämn och fin, vad gör då makadamen för nytta? Varför inte lägga pordrän direkt på markduken? Möjligen kratta ut lite sand ifall det skulle behöva jämnas ut lite?
Ett lager 10cm makadam får liksom inte plats.
 
använder du pordrän eller isodrän gör makadamen ingen nytta annat än som avjämnande lager. Kapilärbrytning står isodrän/pordrän för. Dock kan jag själv intyga att det inte är så roligt att hyvla lerjord till ett helt jämnt underlag. Kratta sand till hålen lär funka bra.
 
Din plan låter helt ok men med lera under skulle i alla fall jag vilja få in mer dränerande material under, både makadam och pordrän... Nu står det inte hur stort det är men kunde du gräva ur 10 cm lera för att få in 20cm pordrän vore det ju bra...
 
MathiasS skrev:
använder du pordrän eller isodrän gör makadamen ingen nytta annat än som avjämnande lager. Kapilärbrytning står isodrän/pordrän för. Dock kan jag själv intyga att det inte är så roligt att hyvla lerjord till ett helt jämnt underlag. Kratta sand till hålen lär funka bra.
Tyvärr är det nog inte lerjord, utan ren lera. Jag tror jag skulle kunna dreja den slät, om det bara gick att snurra källaren :p
Tror det får bli laser, hyvla och kratta sand det sista för att få det slätt.
Ni tror inte att man får problem med bärighet ifall man ny lyckas få det slätt? Jag har tänkt mura upp ett par tunnare väggar på plattan sen för att skapa ett badrum.
 
Well, jag skulle slå en signal till min leverantör av markprodukter (i mitt fall MDT AB / Isodrän) och få deras syn på saken. Jag hade inte så lös lera här i källaren så jag törs inte råda på den punkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.