Hallå!

Efter att ha läst en del här så förstår jag att elradiatorer kan vara dubbelisolerade och därmed inte kräver någon jordanslutning. Jag ska ha en ny radiator i badrummet och den befintliga är ansluten med två faser och jord, men nu kan jag alltså skippa jorden iom att den nya är dubbelisolerad (fast jag tycker det känns lite olustigt).

Att en transformator eller liknande kan vara dubbelisolerad fattar jag, men hur är en dubbelisolerad elradiator egentligen uppbyggd? Som jag har fattat det ska väl det strömförande vara inkapslat när det är dubbelisolerat, men på en direktverkande elradiator värmer väl strömmen upp metall vilken i sin tur värmer upp luften som cirkulerar i rummet. Hur kan då elen vara inkapslad?

Tacksam för en enkel förklaring, så känner jag mig nog mer bekväm med att skippa jordanslutningen.

/Iceman71
 
Krilleman
Jag tror du får fler gedigna svar på denna frågan i elforumet!
 
Det är en bra fråga, för vad jag hört så kan (kunde) man inte tillverka värmealstrande apparater som radiatorer, brödrostar, kaffebryggare i dubbelisolerat utförande. Men nya material tillåter det uppenbarligen idag.

Helt inkapslat behöver det inte vara. Huvudsaken är att man inte kan nå fram till spänningsförande delar med fingrar och prylar (minst IP2X). Det har ingenting med dubbelisolering att göra.

Skillnaden mellan skyddsjordning och dubbelisolering är hur man hanterar ett fel i apparaten, och då avses fel på den grundläggande isoleringen i radiatorn som gör att berörbara delar (höljet) blir strömförande. Ett enkelt sätt att ordna dubbel isolering är då att använda ett icke ledande hölje. Det kan vara svårt på en elradiator, men man har på något sätt förstärkt isoleringen i radiatorn.

Dubbel isolering är precis som det låter - dubbla lager isolering. Hur tjock denna isolering är beror på apparaten och den åverkan den förväntas utsättas för vid normal användning.

Hur de löst detta i öppna konvektorelement är fortfarande en intressant fråga. På något sätt har man säkerställt att värmetråden får "dubbelt så svårt" att gå sönder så att den kommer i kontakt med ledande hölje. Du får väl skruva isär ett och kolla :)
 
Det behöver inte vara "dubbel" isolering, det kan även vara "förstärkt" isolering (d.v.s. dubbelt så tjock isolering, dubbelt så stora luft/krypavstånd).

I en radiator gissar jag att man sett till att tråden är så pass förankrad att isolationsavstånden hela tiden hålls tillräckligt stora. Möjligen är den inkapslad i keramiska material.

Värt att notera är dock att om man tappar en knappnål eller ett gem i en dubbelisolerad apparat så kan man lyckas överbrygga isolationen.
 
Finns väl också element med annat hölje än plåt, t ex plast, glas & sten?
 
Bo.Siltberg skrev:
Helt inkapslat behöver det inte vara. Huvudsaken är att man inte kan nå fram till spänningsförande delar med fingrar och prylar (minst IP2X). Det har ingenting med dubbelisolering att göra.
Antar att du med detta menar vilken IP-klassning som behövs i badrum? Sådant finns det bra beskrivningar för, så det tror jag att jag har förstått. Dubbelisolering borde ju vara just helt inkapslat. Annars verkar det ännu mer olustigt att skippa jordkabeln som kopplades in på den gamla radiatorn.

Tack för svaren!

/ Iceman71
 
Nerre skrev:
Det behöver inte vara "dubbel" isolering, det kan även vara "förstärkt" isolering (d.v.s. dubbelt så tjock isolering, dubbelt så stora luft/krypavstånd).

I en radiator gissar jag att man sett till att tråden är så pass förankrad att isolationsavstånden hela tiden hålls tillräckligt stora. Möjligen är den inkapslad i keramiska material.

Värt att notera är dock att om man tappar en knappnål eller ett gem i en dubbelisolerad apparat så kan man lyckas överbrygga isolationen.
Tack!
Noterat, men jag antar att klassningen IP44 minskar risken att man ska råka få in något otrevligt i radiatorn.

/ Iceman71
 
Jo, det gör den. Men t.ex. TV-apparater som är Klass II (dubbelisolerade) har ju ofta ventilationsöppningar där det kan trilla in saker. Idag är det dock inte så mycket farliga spänningar i en TV som det var med gamla tjock-TV.
 
Iceman71 skrev:
Antar att du med detta menar vilken IP-klassning som behövs i badrum? Sådant finns det bra beskrivningar för, så det tror jag att jag har förstått. Dubbelisolering borde ju vara just helt inkapslat. Annars verkar det ännu mer olustigt att skippa jordkabeln som kopplades in på den gamla radiatorn.

Tack för svaren!

/ Iceman71
Ja, skydd mot beröring anges med IP-klassen så det är en sak. Dubbel eller förstärkt isolering är en annan sak.

Om vi tittar på en skyddsjordad apparat (klass I) så består den av ett metallhölje, annars finns inget att skyddsjorda. Intern består den av spänningsförande delar som man har bedömt håller "enkel isolering" mot höljet. Det behöver inte vara just enkelisolerad kopplingstråd i apparaten, utan även dess konstruktion av rörliga delar etc. Exakt hur man definierar enkel isolering vet jag inte - det varierar mellan olika typer av apparater och går ut på att man provar apparaten på standardiserade sätt. Man har i alla fall kommit fram till att den har enkel isolering mot höljet. Därför skyddsjordas höljet för att ge skydd mot fel i apparaten.

Dubbel eller förstärkt isolering innebär dels konkret tjockare isolering. En kabel är dubbelisolerad, bestående av två enkelisolerade lager i form av ledarisolering och kabelmantel. Där har vi ett exempel på att den är helt inkapslad, med mycket hög kapslingsklass dessutom. Men det kan också handla om den interna konstruktionen i en apparat. Även om den har ett metallhölje kan de spänningsförande delarna ha en sådan isolation mot höljet att man anser att det är dubbel isolering.

De båda skyddsmetoderna träder som sagt i kraft vid ett fel i apparaten. De ska kunna bli fel på en av dessa barriärer (grundisolering + skyddsjordning/extra isolering) utan att det får bli farligt.

Samtidigt kan det i båda fallen vara så att man faktiskt kan se de spänningsförande delarna med blotta ögat, men inte nå dem. Där kommer kapslingsklassen in i bilden. Man kan kanske komma åt spänningsförande delar med en ståltråd i båda fallen.
 
Ska man vara petig så har en skyddsjordad apparat "enkel isolation eller bättre" (det heter egentligen "grundisolation") mellan spänningsförande delar och höljet. Ofta har man ju lite marginal och det är inte ovanligt att nästan all isolation uppfyller kraven för dubbel/förstärkt isolation. Anledningen till att såna produkter är skyddsjordade är ibland bara av EMC-skäl, det kanske sitter avstörningskondensatorer som bara uppfyller kraven för grundisolation.

Den normala tolkningen idag är att en apparat som har jordad anslutning skall anses vara klass I, även om alla isolationer inuti den uppfyller kraven för dubbel/förstärkt isolation. Det har antagligen att göra med att i ett rum med jordade uttag får en så apparat jordpotential på höljet. En apparat som är dubbelisolerad utan skyddsjord har ju potentialfritt hölje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.