Jag köpte i somras ett hus från 69. Huset är fördelat på källare och markplan om vardera 115 kvm, bägge är uppvärmda och inredda. Huset var tidigare oljeeldat.


Ventilationen i huset är självdrag. Öppenspis med insatskassett på bottenvåning, Bergvärme(6kw) med 99 m borrhål.
Kopplade 2-glasfönster, element av den gamla typen dvs. en gles kopparslinga och en 1 mm plåt framför,
dessa matas av ett 1-rörssystem som fördelar värmen på 6 slingor, 3 uppe och 3 nere.
Huset har dessutom radonfläkt i källaren, denna fläkt blåser ut ca 25° luft med en fart av ca 6 l/s.


Huset har tilläggs-isolerats på vinden till max och källaren är grundisolerad på ett rätt och modernt sätt.




Bervärmen är installerad 2002 och jag befarar att pannan som förövrigt är underdimensionerad snart kommer att
kräva reparation eller utbyte, det sistnämnda måste väl vara att föredra.
Hur mycket stödel som behövs vet jag inte, men elpatronen är iaf inte arbetsskygg. I dagsläget förbrukar kåken ca 21500 kwh / år.




Vad ska jag göra och i vilken ordning?
Pannan är väl det första att byta, men att byta till en större pannan innebär att ett nytt hål måste borras dvs. i princip samma kostnad som en nyinstallation.
Jag har därför börjat titta åt luft-vatten pannan, men vet inte riktigt om det är rätt väg att gå?


Luften från radonfläkten måste gå att ta tillvara på något sätt? Vilket är smartast? Blåsa luften på utedelen till en Lv värmepanna eller värma ett nytt borrhål eller?


Ftx-ventilation vore ju som en dröm, men detta kostar lite för mycket i dagsläget då det finns andra saker att lägga pengarna på.
Annars vore det ett alternativ att nyttja värmen från radonfläkten till värmeväxlare.


Fönsterna, är dom någon större idè att byta? Har gjort en snabb uträckning på ca 20 kvm glasyta och genom ett byte till moderna fönster skulle jag spara ca 4000 kwh/år.
För en instats på runt 100 k tycker jag inte att det är prio 1 att spara pengar på.


Byte av element? kan mitt klena 1-rörssystem bära dom extra watten som dom nya elementen kan leverera, detta med den låga framledningstemp som pannan vill ge?
Är det bättre att behålla elementen och lägga pengarna på en högtemp panna som kan motsvara en gammal oljepanna i framledningstemp?


Tack!
 
Det går att ta tillvara energin från ventilationen både från radon fläkten samt ev övrig vent till att värma brine från borrhålet vilket går att man kan använda en kraftigare vp till ert befintliga borrhål att använda vent till en luft/vatten vp är ingen bra lösning. Vilken framledning kräver huset idag när det är riktigt kallt ? Vilken temperatur har du in till vp från borran när det är riktigt kallt ?
 
6l/s från radonfläkten är försumbart, hundralappar per år. Det finns lösningar för att bygga på ett energi glass på befintliga fönster, betydligt billigare än att byta. Det låter som att dina radiatorer är original och för hög framledningstemperatur. Inte optimalt för en värmepump. Nya radiatorer eller golvvärme kan krama ut mer ur ditt befintliga hål.
 
smurfen72 skrev:
Det går att ta tillvara energin från ventilationen både från radon fläkten samt ev övrig vent till att värma brine från borrhålet vilket går att man kan använda en kraftigare vp till ert befintliga borrhål att använda vent till en luft/vatten vp är ingen bra lösning. Vilken framledning kräver huset idag när det är riktigt kallt ? Vilken temperatur har du in till vp från borran när det är riktigt kallt ?
Vet ej på bägge... Har haft huset sen i somras, och efter det har det varit -10 som kallast, då var FL 42 om jag minns rätt.
Typ 2° In från hålet om jag kommer ihåg rätt här med.

Klarar verkligen ett 100 meters hål att värma ett hus på 230 kvm?


Ja, elementen är av högtempstyp. Golvvärme, jo jag tackar, men att dra in det bara så där, nja, då är det nog billigare att köra på el :)
Nya element ja, det vore väl inte så dumt. källaren har ett behagligare klimat nu på vintern. Inte för att det är kallt uppe, men det känns lite mer "ombonat" nere i källaren, även med låg framledningstemp till mina högtempselement.
 
Läget är väl helt enkelt så tyvärr att tidigare ägare redan gjort de energiåtgärder som var effektivast och billigast att genomföra, plockat den lägst hängande frukten så att säga. Dessutom är bergvärmeinstallationen dimensionerad så som man gjorde förr, när elpriserna var lägre. Dvs man har inte tänkt att värmepumpen skall täcka hela energibehovet utan man har dimensionerat för mera el-spets för att sänka investeringskostnaden. Idag när elpriset är betydligt högre är dimensioneringen sned.

Så det finns nog inga enkla snabba eller billiga lösningar. Möjligen spm jag nämnde tidigare att lägga på ett energiglas på fönstren. Här är en variant men det finns flera :http://www.nordic-house.se/nordic_rutan.aspx

Sedan får du kanske se olika åtgärder i ett större perspektiv, FTX ger ju ventilation så att både huset och de som bor där mår bättre, energibesparingen blir en bonus.

Du kan även fundera på att låta gå över huset med värmekamera och se om det finns några uppenbara läckor eller köldbryggor som är billiga att fixa.
 
Korvmakarn skrev:
Vet ej på bägge... Har haft huset sen i somras, och efter det har det varit -10 som kallast, då var FL 42 om jag minns rätt.
Typ 2° In från hålet om jag kommer ihåg rätt här med.

Klarar verkligen ett 100 meters hål att värma ett hus på 230 kvm?


Ja, elementen är av högtempstyp. Golvvärme, jo jag tackar, men att dra in det bara så där, nja, då är det nog billigare att köra på el :)
Nya element ja, det vore väl inte så dumt. källaren har ett behagligare klimat nu på vintern. Inte för att det är kallt uppe, men det känns lite mer "ombonat" nere i källaren, även med låg framledningstemp till mina högtempselement.
Tycker du ska bo där ett tag innan du gör för mycket 2 grader in och 42 grader är helt ok och det kommer troligtvis inte bli så mycket elspets även om vp är liten. När vp pajar är det nog läge att gå upp i storlek på vp och komplettera med vent återvinning eller lite jordvärme.
 
Om självdragsventilationen + radonfläkten omsätter lika mkt luft som ett mekaniskt system så bör det finnas en besparingspotential om 10-25% på att installera ett FTX- el FLVP-system, (mellan tummen och armbågen). Då kanske du inte behöver borra ett hål till. Det borde gå att räkna hem med rimlig payofftid?

Om din befintliga ventilation inte ventilerar lika mycket som mek syst enl dagens norm så finns det naturligtvis inte lika mycket att hämta.

Har du bra flöde i borran så är nog några nya lågtempradiatorer ett bra alternativ, (sekundärt efter mek vent m återvinning).

[Om du vill jobba med pellets så kan du byta spiskassetten mot en vattenmantlad pelletskassett. Fördelen med pellets vs ved är att du klarar dig med en liten acktank, samt att det kräver mindre tid/arbete. Du får också rejäl spetsvärme oavsett yttertemperatur. Är dock inte säker på att du kan räkna hem investeringen med rimlig payofftid. (Tänker pelletskaminen endast som spetsvärme till VPn en kort tid mitt i vintern när det är som kallast och VPn inte själv klarar biffen.)]
 
Det är nog svårt att räkna hem förbättringar på befintligt värmesystem men den dagen vp går sönder blir läget ett annat. Diverse energibesparande åtgärder är ju alltid bra oavsett värmekälla men kan i många fall vara svårt att räkna hem men måste man räkna på allt ?
 
21500 kWh för detta hus låter som det finns möjligheter. Gå igenom del olika energi förbrukarna. Har själv en 7 kW VP från 2002 har ca 2h el tillsats per år. Kamin som jag mys eldar med. 127+119 och 45kvm garage samt FTX. Ca 15000 kWh. 4 pers i hushållet. Vi den är inte bra isolerad och står på tur.
 
Korvmakarn skrev:
Jag köpte i somras ett hus från 69. Huset är fördelat på källare och markplan om vardera 115 kvm, bägge är uppvärmda och inredda. Huset var tidigare oljeeldat.


Ventilationen i huset är självdrag. Öppenspis med insatskassett på bottenvåning, Bergvärme(6kw) med 99 m borrhål.
Kopplade 2-glasfönster, element av den gamla typen dvs. en gles kopparslinga och en 1 mm plåt framför,
dessa matas av ett 1-rörssystem som fördelar värmen på 6 slingor, 3 uppe och 3 nere.
Huset har dessutom radonfläkt i källaren, denna fläkt blåser ut ca 25° luft med en fart av ca 6 l/s.


Huset har tilläggs-isolerats på vinden till max och källaren är grundisolerad på ett rätt och modernt sätt.




Bervärmen är installerad 2002 och jag befarar att pannan som förövrigt är underdimensionerad snart kommer att
kräva reparation eller utbyte, det sistnämnda måste väl vara att föredra.
Hur mycket stödel som behövs vet jag inte, men elpatronen är iaf inte arbetsskygg. I dagsläget förbrukar kåken ca 21500 kwh / år.




Vad ska jag göra och i vilken ordning?
Pannan är väl det första att byta, men att byta till en större pannan innebär att ett nytt hål måste borras dvs. i princip samma kostnad som en nyinstallation.
Jag har därför börjat titta åt luft-vatten pannan, men vet inte riktigt om det är rätt väg att gå?


Luften från radonfläkten måste gå att ta tillvara på något sätt? Vilket är smartast? Blåsa luften på utedelen till en Lv värmepanna eller värma ett nytt borrhål eller?


Ftx-ventilation vore ju som en dröm, men detta kostar lite för mycket i dagsläget då det finns andra saker att lägga pengarna på.
Annars vore det ett alternativ att nyttja värmen från radonfläkten till värmeväxlare.


Fönsterna, är dom någon större idè att byta? Har gjort en snabb uträckning på ca 20 kvm glasyta och genom ett byte till moderna fönster skulle jag spara ca 4000 kwh/år.
För en instats på runt 100 k tycker jag inte att det är prio 1 att spara pengar på.


Byte av element? kan mitt klena 1-rörssystem bära dom extra watten som dom nya elementen kan leverera, detta med den låga framledningstemp som pannan vill ge?
Är det bättre att behålla elementen och lägga pengarna på en högtemp panna som kan motsvara en gammal oljepanna i framledningstemp?


Tack!
Varför byta ett fungerande system? Dimensionera radiatorerna för ett låg temp system som ni har först och främst. Om du har radiatorer för hög temp och har nu ett låg temp säger ju det sig själv att för att få mer effekt måste du dimensionera dessa efter det.
Allt som du räknar upp är ca 100000 kr insats per del för ca 4000 kWh besparing kanske. FTX, Fönsterbyten, nytt värmesystem...förutom nya radiatorer för en billigare penning som du nog ändå måste göra. Eller skall köra fjärrvärme är väl det enda alternativet isf.
 
Redigerat:
Tycker du 42 graders framledning vid -10 grader är högt ?
 
Antar att du är missnöjd med komfort kontra kostnad? Siffrorna är ju som flera anmärkt inte hiskeligt alarmerande även om de kan bli bättre.
Jag skulle alla gånger bygga vidare på lågtempsystem men vartefter sätta in åtgärder för att få det att funka bättre. Två åtgärder som du kan göra på kort sikt, billigt och på egen hand:
1) Förbättra fönstren: sätta in en skiva av glasklar plast mellan dina kopplade bågar. Kostar dig en dags arbetsinsats och ett par tusen i material. Ger dig bättre värmekomfort och lägre uppvärmningskostnader.
2) En fläktkonvektor (vattenburet element med fläkt) kan kräma ur mer värme än en vanlig radiator även vid lägre framledningstemp. Strategiskt placerad kan den ersätta flera konventionella element. Vad detta kostar beror på om du fixar det själv eller ber hantverkare men håller sig gott å väl på fyrsiffriga belopp. Vinsten blir att du ev kan sänka framledningstempen m bibehållen komfort.

Kolla även skorstenen: draget i en rejäl skorstenspipa kan göra att det överventilerar om inte kaminer etc sluter tätt.

Jag märker att jag förutsätter att du ska bo i huset o inte fixa på spekulation? Inget av ovanstående tips gör ju mäklaren kåt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.