Det svåra i detta fall är att allt faner som sitter på icke slitytor är med största sannolikhet bara 0,6 mm tjockt. och för att det inte skall bli för stora färgskiftningar mot det nya faneret så måste man slipa ganska mycket på det befintliga faneret 1-3 tiondelar måst man nog slipa och det är extremt lätt att slipa igenom faneret, speciellt nära alla hörn och kanter.
Och nästa gång ni får en skada som ni vill reparera blir det väldigt svårt.

Det man brukar göra när man lagar eller byter är att man försöker fixa hela den sidan som skadan sitter på. I det här fallet på vagnsstycket så skulle man tex lägga nytt faner ovanpå det gamla på ovansidan av vagnsstycket för man behöver inte ta bort allt det gamla (under förutsättning att det gamla inte är löst) men efter som skadan är på kanten så då behöver man även fixa sidan och då börjar det inte bli försvarbart ekonomiskt.
Det är svårare att se färgskiftningar mellan ytor som ligger ner och står

Jag gissar att det ek faner på massiv ek. Det man skulle kunna göra är att man gör en fas eller en avrundning på alla kanter. Det som kommer att hända då är att det kommer att bli ljusare trä där (ny ek som inte har blivit oxidera/solblekt). det hela blir lite som en design pryl på trappan. hela trappan slipas bara lätt på lacken och sedan lackas allt. Med tiden kommer den nya fasen/rundningen också oxideras/blekas och färgskiftningarna kommer att suddas ut lite. Men det kommer att ta många år.

Pär
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag har svårt att säga vad som är massivt eller faner etc. Bifogar lite fler bilder.
IMG_20131230_074040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20131230_074058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20131230_074122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20131230_074401.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20131230_073918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20131230_074457.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20131230_074444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kollar man på tredje bilden av skadorna så ser det ut att vara ek
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Dessutom en batteri driven smältare kan inte bli bättre.
Det skulle då vara effekten på smältaren kanske klen.

Men det är sjukligt billigt förstår inte hur dom får ihop det ?

 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Helt plötsligt så stod man på Lidl o letade vax.

Tyvärr fanns det inte för det börjar inte fören på måndag.
Dock fanns pennor som används till ådringen i träet för 15 kr /st ,fanns 5 färger.

På måndag ska jag till Lidl igen för 120 kr är jättebilligt.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Köpt och testat. Efter att ha bråkat en stund med strömbrytaren (vi kom överens till slut!) har jag nu lagat ett haldussin skador i vårt gamla bok-golv. Succé! Säkert inte proffs-kvalitet på hantverket, men jag orkade bara jobba med en färg, utom på en större skada. Som Pär misstänker är det inte effekt i överkant på smältaren, men den gör helt klart jobbet.

Köpläge!
 
Jag köpte också i går.

Jag tycker också att det är ett bra köp. Jag har könig vax som kostar ca 2000 och där är skillnad men inte stor skillnad.
 
Hur har det gått , köpte du vax och har du lagat trappan
 
Jag skall prata med en finsnickare som jag fått kontakt med och se om han kan hjälpa mig annars kanske jag gör ett försök att bara fixa de fulaste skadorna på egen hand...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.