SBH skrev:
nä du oceanis, även om du gör efter alla konstens regler så kommer det att spricka, vare sig du vill eller ej.

finns ju ingen fasad där du kan göra och sen glömma bort. putsad kräver underhåll.
Jag har inte skrivit att man aldrig behöver underhålla, allt måste underhållas oavsett trä, tegel eller puts. Det skrev jag och inte ens en tegelfasad klaear sig utan undehåll av åtminstone fogarna. Men att påstå att en putsad fasad alltid spricker är nog att ta i. Du kan säkert hitta tunna sprickor (hårstråstunna) men dom döljs av tex en bra silikatfärg. Om du påstår att putsade fasader alltid spricker sönder så är du välkommen till skåne så ska du få se fasader som är från sekelskiftet och som fortfarande är lika fina. Naturligtvis har dom kalkats eller silikatmålats med jämna mellanrum. En bra silikatfärg från tex Keim håller 15 år och sen är det bara att måla utan stora grundarbeten.
 
S
jo, jag vet. har renoverat ett gammalt kloster, kyrka och äldre hus stora som små och jag är avundsjuk på kvaliteten på fasaden.
men nu skriver om dagens produktion. där allt går för snabbt.
 
M
oceanis skrev:
Förstår inte var du får idéerna med att fixera valv med gängstav och ankarmassa och att putsnätet skall förankras väl över hela huset.
Fixera valv är nödvändigt i många äldre tegelfasader om man vill undvika framtida sprickbildning i valven, jag har jobbat en hel del med att byta valv på gamla murade fasader (ja, som oceanis säger så underhålls dessa också) då armeringsjärnen spränger sönder 2-3 fogar. Varför skulle detta inte hända om man putsade rakt över teglet? och hur billigt blir det att laga då man måste laga putsen och, om man vill ha enhetlig färg på kåken, färga om en stor yta och inte bara lagningen. Skulle man behöva byta valv fem år efter putsning blir det himla krångligt, gängstav och ankarmassa är ingen garanti för att slippa detta, men minskar risken väsentligt. Jag har fått det från viss erfarenhet och från att, under min lärlingstid, lyssna på de som jobbat som murare i 40+ år.

Näta bara vissa delar tror jag inte på att det blir bra, men det får jag ifrån min egen bedömning som kan vara fel, men jag har väl sett för många sprickor i puts i mina dagar som följer skarven mellan nät och inte nät.

Att spika nätet i fogarna anser jag i detta fallet -är- att förankra nätet väl i underlaget, jag uttryckte mig otydligt. Det jag ville få fram var att det kan ta tid att fästa det så det inte blir "bubblor".


oceanis skrev:
Tron att en tegelfasad är underhållsfri är starkt överdriven eftersom fogarna tar stryk och måste underhållas, framförallt i utsatta lägen som tex södergavlar. Gamla hus med dåliga kalkbruksfogar behöver ganska ofta fogas om helt och hållet, vilket är ett stort jobb.
Håller med, men jag anser att kostnaden för underhåll av en genomsnittlig tegelfasad ändå är en bråkdel av kostnad för putsjobbet plus framtida underhåll av putsfasaden.
 
Redigerat av moderator:
M
SBH skrev:
jag tror inte att vi kommer någonsin ha en riktigt bra fasad som är putsad.

men vad är en bra fasad då? finns väl ingen. jo kanske eternitplattorna ;)
OT: En riktigt bra fasad vore en homogen granitplatta, 10cm tjock, med fönster och dörrar utskurna.

;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag hade ställt mig och tittat på den gula tegelfasaden, och tänkt ett bra tag på vad jag skulle göra med den tid och de pengar som jag slipper lägga på fasadunderhåll. Sedan känns fasaden nog rätt bra!
 
oceanis skrev:
Tron att en tegelfasad är underhållsfri är starkt överdriven eftersom fogarna tar stryk och måste underhållas, framförallt i utsatta lägen som tex södergavlar. Gamla hus med dåliga kalkbruksfogar behöver ganska ofta fogas om helt och hållet, vilket är ett stort jobb.
Ja, absolut sant, men har själv gamla tegelhus bl.a 1 som är byggt 1910 och murat med kalkbruk.
Ja, nu är det snart tid att foga om södergaveln, men det har hålilt över 100 år......
och jobbet ? Ja för en gavel kanske 2 dagar med en fogfräs och lika många dagar för omfogningen.
Dela detta på hundra år så är kostnaden inte svindlande per år. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.