Har idag ett rum/utrymme i källaren på knappa 30m2 som består av betonggolv med golvvärme, lecaväggar (3 av väggarna är ytterväggar).

Nu ska det börjas göras film/lek/musikrum av det. :)
Stålreglar, gips, platonmatta med trägolv. alt klinkers och förmodligen Ecophon Sombra tak.

3 små källarfönster finns, ingen ventilation (gammalt hus, självdrag), räcker det med borra hål i väggen, ovan mark då, på 2 sidor och sätta in 'friskluftventiler'? Likt Fresh 90 eller va de nu heter?
 
Tilluft borde räcka då... Har du drag i huset i övrigt kan det räcka med en ventil om kan placera den tvärs mot dörren.

Varför putsar du inte väggarna istället?
Jag är lite skeptisk till gipsskivor på väggarna (även om man använder stålregel).
Du skriver inget om tillskjutande fukt men eftersom du skriver att det är golvvärme antar jag att det är isolerat under plattan så varför skulle du då behöva platon?
 
Har murstocken i tvättstugan som ligger 'tvärsemot' det här projketet, kanske räcker med en.
Kan ju börja så och komplettera.

Väggarna ser torra och fina ut, vi dränerade om framsidan förrförra våren, dagvatten och dränering var kopplat till samma brunn tidigare så vid skyfall blev dräneringen en sprinkler.. men sedan detta delades upp har källaren varit torr och nu börjar de bli dags att göra nåt av utrymmet.

Hur det ser ut med isolering under golvvärmen kah jag inte svara på, förra ägaren gjorde utbyggnaden/källaren, och har tagit ner skylten så att säga..
Tanken med platon under ev. trägolv är att rädda golv OM det skulle komma in fukt/vatten (lite hängslen och livrem så att säga).

Kör jag med gipsskivor är att jag kan göra det själv, rummet blir mer ett rum än 'fritzl-håla' :)
Jag inbillar mig att putsade väggar med silikatfärg 'kalkar' av sig om man går emot?
Ingen isolering bakom gipset/mellan reglarna, gipsskivorna sätts med mellanrum ner mot betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.