Hej!

Går i funderingar att köpa ett gult tegelhus. Skulle vilja göra något åt fasaden då vi inte är så glada för det gula teglet.

Måla över allt är inget alternativ, inte snyggt.

Om vi vill putsa, vilka metoder finns och vilken är i så fall den bästa, finns det några risker (fukt m.m.) mer än att det blir mer underhåll?

Vad handlar det om i pengar?

Med vänlig hälsning

Malin
 
S
om ni vill ha puts. så är en grej säker. ni kommer att få sprickor för eller senare.
även om huset är äldre så kommer det alltid att röra sig.

är det ett massivt tegel hus eller som bara en "rad" fasadtegel?
 
Det är inget stenhus, antar att det är en rad fasadtegel.
 
Vi kollade upp det för vårt (röda) tegelhus. Fick vansinniga offerter på att putsa... Alternativen är måla eller slamma som ju är billigare men blir ju inte lika snyggt.
Det finns även fasadskivor som alternativ men de bygger en del så då görs det bäst i kombination med att byta fönster, t.ex.
 
Varför i hela friden ska du förstöra det bästa fasadmaterialet som finns? Du behöver inte göra någonting med tegel. Räkna på vad en putsning kommer att kosta och sedan vad underhållet kostar. Om du vill ha ett putsat hus så köp ett som redan är putsat. Så tycker jag.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Tack anders07, ska kolla upp fasadskivor.
 
jimata skrev:
Varför i hela friden ska du förstöra det bästa fasadmaterialet som finns? Du behöver inte göra någonting med tegel. Räkna på vad en putsning kommer att kosta och sedan vad underhållet kostar. Om du vill ha ett putsat hus så köp ett som redan är putsat. Så tycker jag.
Smaken är som baken... Kanske huset har bra läge, passande arkitektur i övrigt, prismässigt bra, etc. men enda nackdelen är att det är en ful tegelfasad... Så vad du tycker är det nog ingen "tegelfasadshatare" som bryr sig om...

Jag håller ju dock med, tegel som fasadmaterial är ju bland det bästa man kan ha om man ser på underhåll och livslängd men utseendemässigt är det hemskt enligt mitt tycke och jag är villig att få mer underhåll om jag kan bli av med den fula fasaden!
 
Riv teglet, isolera och sätt ny fasad.
 
  • Gilla
goh
  • Laddar…
M
Som redan påpekats är det underhållsmässigt helknas att putsa en tegelfasad. Men om man vill göra det ändå så behöver man näta ordentligt med riktigt putsnät väl förankrat i tegelfasaden, ofta fixera valv med gängstav och ankarmassa, het-tvätta grundligt, grunda med rödgrund i trattspruta, putsa och grejja till smygar, stocka + våffla/skura/filta, stänka två omgångar med stänkputs eller måla två gånger med lämplig färg. Ställning kostar också plus tid och material för att täcka in allt som behöver skyddas. Det blir en del tid...
 
Kolla in byggtråden här på bh, heter nåt med 70-talshus för inspiration.
 
SBH skrev:
om ni vill ha puts. så är en grej säker. ni kommer att få sprickor för eller senare.
även om huset är äldre så kommer det alltid att röra sig.

är det ett massivt tegel hus eller som bara en "rad" fasadtegel?
Huruvida du får spricker eller inte beror helt på om du väljer rätt bruk eller inte.
Det har inte så mycket att göra om det är ett äldre eller yngre hus. Det viktigaste är att välja bruk efter vad huset är murat med från början och att ha ett svagare bruk i ytterskiktet. Ett gammalt hus murat med svagt kalkbruk kommer att spricka om man väljer ett starkt KC bruk men kommer att hålla sig fint i många generationer om man väljer ett svagare kalkbruk till putsningen. Sen gäller det att välja färg som är avsett för miljön och bruket.
Har många exempel här i Skåne där de flesta husen är byggda av tegel, både putsade och oputsade, som har fasader som är mer än hundra år utan sprickor.


MaxPax skrev:
Som redan påpekats är det underhållsmässigt helknas att putsa en tegelfasad. Men om man vill göra det ändå så behöver man näta ordentligt med riktigt putsnät väl förankrat i tegelfasaden, ofta fixera valv med gängstav och ankarmassa, het-tvätta grundligt, grunda med rödgrund i trattspruta, putsa och grejja till smygar, stocka + våffla/skura/filta, stänka två omgångar med stänkputs eller måla två gånger med lämplig färg. Ställning kostar också plus tid och material för att täcka in allt som behöver skyddas. Det blir en del tid...
Förstår inte var du får idéerna med att fixera valv med gängstav och ankarmassa och att putsnätet skall förankras väl över hela huset.
När man putsar tegel som är ett sugande underlag behövs normalt bara nät på utsatta ställen som i hörnen på fönster och dörrvalv. Om man vill näta mer så går det bra att spika fast nätet i fogarna så att det sitter uppe men det behöver inte superfästas eftersom det bara är till för att armera och hindra sprickbildning inte vara putsbäraren eftersom putsen sitter bra direkt i teglet. Det är skillnad om nätet skall vara putsbärare på tex en betongyta där putsen inte binder lika bra.

Tron att en tegelfasad är underhållsfri är starkt överdriven eftersom fogarna tar stryk och måste underhållas, framförallt i utsatta lägen som tex södergavlar. Gamla hus med dåliga kalkbruksfogar behöver ganska ofta fogas om helt och hållet, vilket är ett stort jobb.

Jag tycker absolut att man kan putsa en trist tegelfasad och om det görs riktigt så kommer det att hålla ett par generationer så underhållskostnaden blir inte större med puts än något annat.
 
  • Gilla
Magnus Eklöf och 1 till
  • Laddar…
Tack oceanis för en tydlig redogörelse!

Så har jag också förstått det... Halva kostnaden vi hade i offerten var "förberedande", alltså tvättning, nätning, etc. så jag antar det är viktigt med grundarbetet...
 
S
nä du oceanis, även om du gör efter alla konstens regler så kommer det att spricka, vare sig du vill eller ej.

finns ju ingen fasad där du kan göra och sen glömma bort. putsad kräver underhåll.
 
SBH skrev:
nä du oceanis, även om du gör efter alla konstens regler så kommer det att spricka, vare sig du vill eller ej.

finns ju ingen fasad där du kan göra och sen glömma bort. putsad kräver underhåll.
Det måste jag ju tyvärr hålla med om men det är ju inte så att man behöver stå där och skrapa och måla om varje år... Ser man på vår fasad så är teglet lite fläckigt här och var och fogen lite sprucken någonstans men nedre delen av huset som är putsad har betydligt mycket mer skavanker med sprickor, flagad färg, etc. så visst kräver puts mer underhåll men inte så det avsckräcker mig i alla fall...
 
S
jag tror inte att vi kommer någonsin ha en riktigt bra fasad som är putsad.

men vad är en bra fasad då? finns väl ingen. jo kanske eternitplattorna ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.