peternicklas
Andy78 skrev:
Och du har förståss kollat att du får 100mbit mellan din dator och router, det är många gubbar och undomar där ute som pratar om 100mbit och gärna berättar "jag kör wajfaj"men ligger runt 30-40 i hastighet men märker ingen skillnad.
Fast du kankse är en såndar "kabelgubbe" :p
Jag har verifierad GB i hela huset. Den svagaste länken nu är ADSL som bara ger 58 MB. Ska bli skönt när fibern blir installerad så att nätet i huset kan utnuttjas till fullo. Kan inte förstå varför man tvekar till fiber om man har möjlighet. Koppartrådens tid är snart förbi och mobilt är inget att satsa på.
 
Verkar vara en stor skillnad dock i kostnader om man ansluter sig i villa eller brf.
Synd att det ska kosta 20-30 k bara för att man bor i hus alla har ju inte dom pengarna fast det är klart det går ju att göra som resten av folket låna ännu mer pengar.
 
peternicklas
Andy78 skrev:
Verkar vara en stor skillnad dock i kostnader om man ansluter sig i villa eller brf.
Synd att det ska kosta 20-30 k bara för att man bor i hus alla har ju inte dom pengarna fast det är klart det går ju att göra som resten av folket låna ännu mer pengar.
Vi hbetalar bara 4800:- så vi är väl lyckligt lottade=)
 
Jag betalade 17000kr för Telia och 4000kr för stadsnät.
Jag drog in alla tillgängliga när vi byggde huset, det var enklare att ha allt klart och att man sedan kan välja, än att man ska behöva göra en massa arbete senare om man vill byta, gjorde ju varken till eller från när man byggde nytt, tror att kommoden i badrummet kostade mer än bredbandsanslutningen...
 
ullberg
Andy78 skrev:
Och du har förståss kollat att du får 100mbit mellan din dator och router, det är många gubbar och undomar där ute som pratar om 100mbit och gärna berättar "jag kör wajfaj"men ligger runt 30-40 i hastighet men märker ingen skillnad.
Fast du kankse är en såndar "kabelgubbe" :p
Min gissning är att L_S_A har mer än bara "kollat" detta, det ligger liksom i Stefans natur att ställa de kritiska frågorna och gå till botten med dessa frågeställningar (dessutom faller detta inom ett område som ligger denne nära till hands). Så personen att fråga detta kanske inte var den optimala, men ofta är det så som du säger, att man inte håller koll på hela kedjan.

Har inte denna tråd, som alla andra fibertrådar (pun intented) halkat iväg rätt mycket. Det var inte fiberns vara eller inte vara som TS var intresserad av, utan om man kan avstå vad ett kollektiv beslutar. märkligt nog fokuserar alla på att övertyga varandra om hur nödvändigt el. onödigt fiber är, trots att det finns många tidigare trådar som avhandlar detsamma.

Själv har jag givetvis en uppfattning om fiberns vara eller icke vara men då TS tydligen redan har en bestämd uppfattning i denna fråga (se första inlägget) så kanske man kan hoppa över denna diskussion i ytterligare en tråd, eller?
 
För att svara på urssprungsfrågan i en brf kan man avstå genom att rösta nej.
Får ja sidan majoritet så är det bara att gilla läget.
 
Nerre skrev:
Om 15 år sitter du antagligen där med ett par datorspelande tonåringar......
Dom som känner mig skulle förmodligen gapskratta åt det där inlägget. :D
 
skalman1 skrev:
Dom som känner mig skulle förmodligen gapskratta åt det där inlägget. :D
Famous last words.

Så där sa faktiskt jag också när jag var 24.
 
Pumba skrev:
Jag betalade 17000kr för Telia och 4000kr för stadsnät.
Jag drog in alla tillgängliga när vi byggde huset, det var enklare att ha allt klart och att man sedan kan välja, än att man ska behöva göra en massa arbete senare om man vill byta, gjorde ju varken till eller från när man byggde nytt, tror att kommoden i badrummet kostade mer än bredbandsanslutningen...
Om du dessutom köper internettjänst från både Telia och stadsnätet för att få redundans OCH har sett till att fibersnörena går in på var sida om huset så dom inte grävs av samtidigt vill jag bli adopterad eller åtminstone ha en autograf.
 
MathiasS skrev:
Om du dessutom köper internettjänst från både Telia och stadsnätet för att få redundans OCH har sett till att fibersnörena går in på var sida om huset så dom inte grävs av samtidigt vill jag bli adopterad eller åtminstone ha en autograf.
Problemet började egentligen med att vi ville ha Telia, hög installationskostnad men lägre månadskostnad.
Så det valet var klart, men när vi skulle till att gjuta grunden räckte inte anslutningsrören för stadsnätet varpå vi får blankt nej på att de kunde komma ut och förlänga dessa, om vi inte samtidigt tecknade abb hos dem.
Så valet var att inte får rören dit de skulle eller teckna abb och få allt som vi ville ha det.

De som står får installationen av stadsnätet här i stan har inte riktigt alla knivar i lådan, vilket tex visade sig hos mina föräldrar som vi tvingades står en hel dag med spade för att gräva upp rören då installatören var förbannad och påstod att det var stopp, de visade sig senare att samma firma kört i fiberslang från båda håll i vårt rör och dessa mötts i vår trädgård, därav stopp i röret, inte nog på det sen kom de och skruvade fast skiten med en stor metallskena mitt på den liggande träpanelen ända upp till nock för att kunna dra in fibern på vinden.
Eftersom de fortfarande envisades med sitt "stopp" så vi fick gräva en helt nytt kabeldike i trädgården istället för att använda garaget dit slangen ursprungligen gick...

För att slippa ev sånna saker i framtiden beslutade vi att ta båda...
 
Andy78 skrev:
Och du har förståss kollat att du får 100mbit mellan din dator och router, det är många gubbar och undomar där ute som pratar om 100mbit och gärna berättar "jag kör wajfaj"men ligger runt 30-40 i hastighet men märker ingen skillnad.
Fast du kankse är en såndar "kabelgubbe" :p
Du jag är inte bara "kabelgubbe". Min dator (den som jag skriver det här på) *är* min router :):

[ 13.544401] e1000e: eth0 NIC Link is Up 100 Mbps Full Duplex, Flow Control: Rx/Tx
 
stake skrev:
De som använder fiber fullt ut och inte klarar sig med vanlig Internet och två är lätträknade.
Exakt sa väl vissa för några år sen gällande WiFi också :)
 
Redigerat:
Andy78 skrev:
Verkar vara en stor skillnad dock i kostnader om man ansluter sig i villa eller brf.
Synd att det ska kosta 20-30 k bara för att man bor i hus alla har ju inte dom pengarna fast det är klart det går ju att göra som resten av folket låna ännu mer pengar.
Synd att det ska kosta 100 000 att renovera ett kök, eller minst lika mycket att renovera ett badrum.

Att dra in fiber är standardhöjande på precis samma sätt om köks- eller badrumsrenovering.
 
Appropå det där med att klara sig med det man har så kollade jag in ett par 4k TV-burkar under helgerna.

Jag har aldrig sett något så fullständigt makalöst trots att jag jobbat med och forskat runt bilder i en stor del av mitt liv.

Här talar vi om en framtid som finns idag. Och.. det krävs 20-40 MBit/s per burk.
 
mycke_nu skrev:
Appropå det där med att klara sig med det man har så kollade jag in ett par 4k TV-burkar under helgerna.

Jag har aldrig sett något så fullständigt makalöst trots att jag jobbat med och forskat runt bilder i en stor del av mitt liv.

Här talar vi om en framtid som finns idag. Och.. det krävs 20-40 MBit/s per burk.
Intressant att du tyckte det var så stor skillnad. Vad var det för prisnivå på apparaterna du tittade på?

Så här säger, förvånande nog, Netflix om att streama ultrahd. Fattar inte hur man lyckas komprimera så mycket, men man kanske kompromissar med annat.....

Another video-streaming site expected to have 4K news at CES is Netflix. Two months ago,the company posted a handful of short videos intended to demonstrate ultra high-definition capabilities. In speaking with PCMag late last year, a Netflix spokesman said "the plan is to offer 4K streaming in first half" of 2014.
"We think it's going to be the very first format that's going to predominantly delivered via the Internet," he said. "And we want to be at the forefront of that and amongst the very first services where you can get ultra HD or 4K content."
The spokesman estimated that 4K streaming would consume about 12 and 15 Mbps using the H.265 video codec.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.