Hej,

går i tankar om att köpa ett hus med eternittak, av typen skivor/plattor (vet ej vad de kallas, men det är inte de tjocka takpanneliknande varianterna).

Taket har lite missfärgning och en del mossa växer på det, men i övrigt tycks det funktionellt. Jag har inte fått någon uppgift på når underlagspappen byttes senast, så funderar på att få det gjort.

Är det då lönt att spara på eternittaket? Kan man få fason på ett gammalt eternittak om man rengör det, och kanske tom målar det, om det ens är möjligt? Eller är det bättre att göra sig av med taket en gång för alla?

Huset är i skåne, takytan kan väl vara ca 120 kvm. Hur mycket skulle det kosta att ta ner taket, byta papp, fixa till det gamla taket och sätta upp det igen, kontra att helt enkelt göra sig av med det befintliga taket och lägga nya pannor när man bytt pappen?
 
Eternit är bra så länge det sitter på plats.
Om det måste ner så kassera. Tror inte det är lönt att renovera. Det är tidsödande och hälsovådligt.
 
men framför allt så kommer det att gå sönder åtskilligt med plattor och då har du inga att ersätta med, så släng skräpet. Gör du arbetet själv med rivning och bortforsling så sparar du en mindre förmögenhet.
 
Staffans2000
Är det helt?
Om så -gör ingenting!
Börjar du pilla på det, spricker det lätt.

Staffan
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Taket är helt ja. Jag skulle kunna tänka mig att montera ner taket själv, men har också hört att man kan låta det ligga om man lägger plåttak över. Bara spika fast läkt direkt på eternitplattorna för att kapsla in dem. Väl där kan de inte ställa till med så mycket.

Vet inte hur plattorna är fästa, har sett att man ibland använde några märkliga don för att skruva in dem (fyrkantigt hål).

Huset är tjugotal, och om jag ska lägga nytt tak vill jag ha något som inte bryter av för mycket utseendemässigt från övriga huset. Helst av allt skulle jag vilja lägga helt rak takplåt av typen man ser på gamla hus ibland. Ser ut som utrullad plåt rätt upp och ner. Vet inte om det finns nu för tiden och vad det i så fall kostar.
 
Den plåten du tänker på är bandtäckning och det är inget man kastar upp på ett eternittak.
 
  • Gilla
Kanske 20-talshus
  • Laddar…
Alright, har du koll på vad den kostar och vilket förarbete som krävs? Förvisso är den fin men det får inte dra iväg hur mycket som helst.

Edit: Hittade prisuppgift, och det verkar ligga ganska väl i linje med övriga taktyper. Dock kräver det underhåll i form av ommålning, inklusive borttagning av gammal färg vilket verkar vara rätt mycket pill.
 
Redigerat:
Går inte lämna pris på bandtäckning utan att se taket hinder på taket gör att priset gå upp fort. Man måste riva av eterniten ha slätt och fin råspont under och sen papp så ligger bandtäckning direkt mot papp/råspont. Sen finns ju dom här klicktak som ska se ut som bandtäckning men har man hinder är det svårt att få tätt och håller inte lika länge sen är det inte lika snyggt.
 
  • Gilla
Kanske 20-talshus
  • Laddar…
Har fått för mig att det finns nytillverkade takplattor liknande dem du har, fast utan asbest såklart.
 
Ja då lutar det nog åt pannor trots allt. Enda rädslan jag har är att de ska se alldeles för nya ut så att det blir ett skinande tak till en rätt bedagad huskropp. Jag är egentligen inte speciellt fäst vid taket i sig, så om pannorna inte ser likadana ut gör det inte så mycket, men vill som sagt inte att helhetsintrycket blir konstigt.
 
Ett bra och billigt alternativ till nya tegelpannor är att köpa begagnade. De har redan patina och kommer inte se för nya ut på ditt hus. Det är betydligt billigare än nya men det är ingen skillnad i funktionen. Det brukar finnas gott om annonser med begagnade tegelpannor på blocket till exempel.
 
S
då blir att köpa som SOPHIE skrev.
så fasad kommer inte renoveras något?
går ju fixa som att den ser ny ut erat 20tals hus
 
Om du skall köpa beg tegel så se till att du får samma sort (fabrikat) på varje sida av huset annars blir läggningen hopplös om man skall börja nypa hörn på alla pannor för att få det tätt och snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.