Jag skulle utan tvekan flytta till hus utan fiber då jag vill ta del av en del fördelar att bos i hus som jag inte har i lägenhet.

En fiber är inte måste för mig att jobba hemifrån det har fungerat utmärkt med 3g/4g i flera år.
Spelar ingen roll om jag kör fiber då vpn:t begränsar det hela ändå.
Vad gör du när du jobbar hemifrån som gör att det endast fungerar med fiber?
 
Redigerat:
Andy78 skrev:
Spelar ingen roll om jag kör fiber då vpn:t begränsar det hela ändå.
Då är det nog dags att ta IT-avdelningen i örat tror jag....:)
 
MathiasS skrev:
Då är det nog dags att ta IT-avdelningen i örat tror jag....:)
Finns inte så mycket att göra där då min hastighet in kommer att vara snabbare än deras ut.
Vilket så är fallet med de flesta tjänster.
Så länge det fungerar felfritt så är jag nöjd.
 
Andy78 skrev:
En fiber är inte måste för mig att jobba hemifrån det har fungerat utmärkt med 3g/4g i flera år.
Samma för mig, jobbdatorerna har 3g och det räcker för det jag gör.
Har haft 3g till hemdatorn också i 6 år utan problem (använd datamängd har dessutom halverats mot hur det var första åren då jag inte använder datorn lika mycket).

Enda internetanslutningen jag haft hemma i 3 år nu är via 3-g mobilen som wifi-hotspot.
 
Andy78 skrev:
Vad gör du när du jobbar hemifrån som gör att det endast fungerar med fiber?
Nu var det iofs inte mig du frågade men jag checkar in och ut stora mängder kod ur versionshanteringssystem. Att göra det via mobilt bredband är uteslutet då det dels tar lång tid pga långsam uppström samt att datakvoten snabbt tar slut. Även ADSL blir segt iom den låga uppladdningshastigheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Vad gör du när du jobbar hemifrån som gör att det endast fungerar med fiber?
RDP.

Det "fungerar" med vilken internetanslutning som helst. Men jag vill inte att det ska "fungera". Det ska fungera.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
stake skrev:
Du ser ingen skillnad på att inte ha toalett inomhus och att uppgradera sitt Internet? Jag har fiberslang eller vad det kallas in genom källarväggen och får då och då erbjudande om att koppla upp mig, men jag skulle aldrig få för mig att betala hutlösa summor till Internet och tv som redan fungerar klockrent.
Nej, nu läste du lite slarvigt. Det är klart jag ser skillnad på tekniken. Vad jag inte ser skillnad på är er gamla kufar som inte "behöver" fiber för internet och de gamla gubbarna i stugorna när jag var liten pilt som inte behövde dass inne, eller (varmt) vatten (eller dusch heller för den delen, bada gjorde man ju till jul vare sig det behövdes eller inte...) ;)

Vad jag menar med det är att bra internet kommer att vara lika självklart i huset för de som är fem år idag när de köper hus, som vatten och dusch inne är för min generation. Fast jag själv är *precis* så gammal att jag var med på sluttampen av åtminstone varmvattnets intåg. Och ett och annat utedass har man också suttit och frusit på.

Jag kommer ihåg när jag läste mina gamla Totte-böcker för mina barn när de var i den åldern och Totte får bara i badbalja hos mormor på landet för där hade man ju varken badkar eller dusch och värmde vatten på spisen. Och det var inte helt ovanligt när jag var liten. Mina barn däremot gjorde stora ögon, de saknade helt sådana referenser. De har aldrig varit i ett hus utan rinnande varmt vatten och dusch/badkar, eller suttit på ett utedass hur liten sommarstuga det än må vara.
 
Andy78 skrev:
Vad spelar det för roll om det finns fiber när köket måste bytas ut badrummet renoveras golv bytas m.m?
För att det är relativt sett trivialt att byta kök och renovera badrum. Det kan man göra "själv" (antingen helt själv eller hyra en hantverkare) utan att behöva blanda in någon annan. MEN om man saknar infrastrukturkopplingar så är de både dyra och svåra att få. Särskilt i efterhand, då det ofta blir betydligt dyrare och svårare, och dessutom är kostnaden svår att överblicka, särskilt vid ett så "snabbt" beslut som vid ett köp.

Sedan så kommer ju naturligtvis inte en lägenhet i "Fjollträsk" att bli osäljbar bara för att den saknar fiber. Men även i storstadsregionerna om valet står mellan stavparkett och fiber så tror jag att inte många kommer att falla platt för parketten om 30 år.
 
skalman1 skrev:
Samma för mig, jobbdatorerna har 3g och det räcker för det jag gör.
Och det är det ingen som säger emot! För gubbarna som bara badade vid jul så behövdes inte rinnande varmt vatten inne heller. Det fungerade alldeles utmärkt att värma vatten på vedspisen. Det var lika sant. ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Och det är det ingen som säger emot! För gubbarna som bara badade vid jul så behövdes inte rinnande varmt vatten inne heller. Det fungerade alldeles utmärkt att värma vatten på vedspisen. Det var lika sant. ;)
Och det enda viktiga för mig med en internetanslutning är att det funkar tillräckligt bra, att andra vill ha fiber är ingen anledning för mig att välja det då jag har för avsikt att bo kvar här väldigt länge.

Jag klarar mig ju utmärkt med 3g nu och då kan jag ju ändå gå upp till 4g om jag vill.

( tveksamt om jag klassas som gubbe dessutom med mina 24 år. ;) )
 
skalman1 skrev:
( tveksamt om jag klassas som gubbe dessutom med mina 24 år. ;) )
Ta det från en som är nästan dubbelt så gammal. Gubbe handlar inte om ålder, det är en fråga om inställning! ;)

(Stefan, som svarar på det här inlägget via 100 Mbps fiber! Hade inte gått annars! ;))
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
skalman1 skrev:
Jag klarar mig ju utmärkt med 3g nu och då kan jag ju ändå gå upp till 4g om jag vill.
Om 15 år sitter du antagligen där med ett par datorspelande tonåringar som tycker att deras stenålderspappa borde skaffat fiber när möjligheten fanns.
 
En sak att börja med är ju att faktiskt ta reda på lite information.
Om det nu är några i föreningen som vill ha fiber och arbetar för detta så borde väl ett rimligt steg vara att få ett pris på installationen, så att medlemmarna efter detta kan ta ett beslut.
Så funkade det iaf i den BRF jag var med i tidigare, man hade en plan, man kollade intresset, var det ett visst intresse gick man vidare och kollade priser och sen fick var och en ta ställning till det.
Tex bredbandet, som inte kostade något alls för den enskilde medlemmen utan den lilla extrakostnaden som blev tog föreningen från kassan, alla hade nu fiber indraget och ingen behövde betala något om de inte behövde abb.

Det gjorde ju även lägenheterna mer attraktiva.

Personligen tycker jag inte man ska nöja sig med nått som funkar när man kan ha den absolut bästa för ingen extra kostnad.

Ta reda på vad det faktiskt kostar innan man säger bu eller bä, hitta på jättekostnader bara för att vara anti känns ju gammalmodigt.
Att det kostar mycket för en vanlig villa har ju inte mycket gemensamt med vad det kostar för en lägenhet då det byggs upp på ett annat sätt.
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Ta det från en som är nästan dubbelt så gammal. Gubbe handlar inte om ålder, det är en fråga om inställning! ;)

(Stefan, som svarar på det här inlägget via 100 Mbps fiber! Hade inte gått annars! ;))
Och du har förståss kollat att du får 100mbit mellan din dator och router, det är många gubbar och undomar där ute som pratar om 100mbit och gärna berättar "jag kör wajfaj"men ligger runt 30-40 i hastighet men märker ingen skillnad.
Fast du kankse är en såndar "kabelgubbe" :p
 
Nerre skrev:
Om 15 år sitter du antagligen där med ett par datorspelande tonåringar som tycker att deras stenålderspappa borde skaffat fiber när möjligheten fanns.

Jag hoppas att det inträffar för min del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.