Ska införskaffa en frekvensomriktare till en 0,37kw trefasmotor. Måste man köpa en frekvensare som ligger så nära motoreffekten som möjligt eller kan jag köpa modell större? (0,4kw eller 0,75kw)
 
Gör inget att den är större mer än priset kanske.
 
Ok, fint! :) Skiljer ungefär 50 spänn, känns lite trist att köpa en mindre modell då...
 
Helt rätt det är bra att ligga ett steg över katalogdata många gånger i de här fallen.
 
Köpte mig en liten Myford ml7 svarv häromdan, det är den jag ska styra hastigheten på. Tänkte b.l.a det kunde vara smidigt att backa motorn när man ska göra gängor.

_DSC5454-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
_DSC5456.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Är det 3 fas 400V eller 3 fas 230V maskinen ska ha? Ser inte på bilden hurdan 3 fas motor det är på svarven, oftas går dom att koppla om men inte alltid.
 
Ser ut att sitta en ASEA motor där, och den går säkert att koppla om til 230V D som krävs nu med enfasomformaren.
 
Såhär ser skylten på motorn ut.

20131231_111647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Då är det inga problem.
 
Finns det inte fram/back på den från början?
 
Ärligt talat så har jag bara hunnit göra rent maskinen och provstartat den en smula. Som jag fattar det är det bara fram/back på matningsskruven, inte på spindeln.

Det finns en strömbrytare med fram/back att köpa till svarven, men den har inte jag.

Ett kugg är borta på lågfartsväxeln därför tänkte jag att en frekvensare skulle ersätta den funktionen både billigare samt bättre än ett nytt kugghjul. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.