Har monterat några pottor för downlights i vardagsrumstaket. Ovanför rummet ligger vinden och pottorna sticker upp genom råsponten i taket upp bland isoleringen. Idag så ligger det kutterspån som isolering. Jag funderar på om jag skulle lägga stenullsisolering runt pottorna eller om det är bortkastat? Vad tror ni, är det någon risk att krafsa tillbaka kutterspånet mot pottorna?

Det kommer sitta 2x35W 230V halogenspots i varje potta. Dimensionering av spottar/pottor är enligt tillverkaren Maxels specifikationer.


. IMG_1710.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ska inte vara någon fara. Om pottan skulle bli så het så att den kan tända eld på saker runt om den så har något blivit fel.

//Patrik
 
Men halogen? Är det fortfarande någon som monterar det? ;)

//Patrik
 
2x35W i ett mkt begränsat utrymme blir rejält varmt. Jag hade inte vågat chansa, utan lagt sten-/glasull ett par dm runtom & ovanför.
 
Patrik_Hed skrev:
Men halogen? Är det fortfarande någon som monterar det? ;)

//Patrik
Haha, ja tydligen =)

Pottan är en sån här: http://www.maxel.se/Sakerhetsbox-5023-alu-Hojd-150-2972/article
Den är rätt stor, 500x230x150, och är enligt tillverkaren ok för 2x35W.

Jag tycker ju inte att det ska behövas, men kanske är lika bra att sticka och köpa lite minerallullsisolering ändå.
 
Sannolikt ska det inte behövas, nej. Kanske är det bara jag som är lite nojjig. Beror ju på max yttemp, och under vilka förhållanden den är testad/mätt på. Gissar att man utgår från att det ligger glas-/stenull runt. Det är ju bara vissa gamla kåkar som har kvar spånisolering. Jag föreställer mig också att spån är aningens mer lättantändligt än solitt trävirke? Har för mig att antändningstemp för trä är ca 80C över längre tid.

Om det finns kraftigare lampor (50W?) och de går att få in så kan det vara bra med extra hängslen.
 
Jag grejjar lite "modernare" isolering runt pottorna.
Vill man verkligen ha extra hängslen så får man väl strunta i att isolera ovansidan av pottan ;)
 
MH1001 skrev:
Jag grejjar lite "modernare" isolering runt pottorna.
Vill man verkligen ha extra hängslen så får man väl strunta i att isolera ovansidan av pottan ;)
En tanke bara... Hur gör du med ångspärren "plasten" då.
Om du är rädd för att kutterspånet skall antändas vad gör då plasten när den blir varm?
Hur gör du sedan med tätheten på ångspärren. Det är mycket viktigt att det inte läcker lvarmuft inifrån huset upp på vinden (risk för mögel)
 
Plasten är tejad mot kanten på pottorna. Ska nog bli tätt.
Jag är ingen expert på området, men jag skulle tro att antändningstemperaturen är lägre för kutterspån än för polyetenfolien.

IMG_1713.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MH1001 skrev:
Plasten är tejad mot kanten på pottorna. Ska nog bli tätt.
Jag är ingen expert på området, men jag skulle tro att antändningstemperaturen är lägre för kutterspån än för polyetenfolien.

[bild]
Ser la bra ut.... Det borde inte bli så varmt att det skulle vara risk för antändning varken av plasten eller spånet. Det är väl inga 500w halogen du har :wow:
 
Det där om att inte ha isolering ovanpå. Om det är ett kallt utrymme ovanför, ex. vinden. Då är det viktigt med isolering runt hela burken. Annars kan du få kondens i burken.
 
hempularen skrev:
Det där om att inte ha isolering ovanpå. Om det är ett kallt utrymme ovanför, ex. vinden. Då är det viktigt med isolering runt hela burken. Annars kan du få kondens i burken.
Det är ju inga problem om jag skiter att nånsin släcka ljuset, åtmistone på vintern. =)
Men det där med att skippa isoleringen var mest menat som ett skämt.
 
Jag har haft samma potta med 2x35 w i några år och har kutterspån som isolering och det har fungerat bra. Blir knappt varma tycker jag, nu är iofs armaturen jag har rätt luftig så det blir inte helt tätt.
 
tpsoft skrev:
Jag har haft samma potta med 2x35 w i några år och har kutterspån som isolering och det har fungerat bra. Blir knappt varma tycker jag, nu är iofs armaturen jag har rätt luftig så det blir inte helt tätt.
Gött... ska koppla in mina ganska snart... blir nog fint hoppas jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.